tukea puolison jaksamiseen

tukea puolison jaksamiseen

Käyttäjä Fuinwen aloittanut aikaan 14.10.2008 klo 20:38 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Fuinwen kirjoittanut 14.10.2008 klo 20:38

Olen itse bipolaarista häiriötä sairastava ja olen huolissani puolisoni jaksamisesta. Mistä neuvoa ja apua hänelle? Mitä itse voisin tehdä? Mistä työkalut arkeen ja keskinäiseen kommunikointiin, jottei sairaus veisi parisuhdetta kokonaan karikolle?
Hyvät neuvot olisivat tarpeen!

Käyttäjä Toivontähti kirjoittanut 19.10.2008 klo 15:48

Hei,

Missä päin asutte? Ohjaa puolisosi nopeasti Omaiset mielenterveystyön tukena ry:n toimintaan, paikallisyhdistykisä on ympäri Suomea. Sieltä puolisosi saa tiedolllista tukea ja hänellä on on mahdollisuus osallistua vertaistukiryhmään, omaisten iltoihin ym
Omainen

Käyttäjä Navajo kirjoittanut 20.10.2008 klo 15:52

Hei! Kyllä ne vaan on vaikeita koko perheelle nämä päänvaivat. Meilläkin itse kuntoudun parhaillaan ja mieheni sairastaa myös bipolaarihäiriötä. Tukea tarvitsee takuulla koko perhe. Hakekaa ihmeessä apua ajoissa! Joskus yksilö- tai perheterapia on tarpeen myös perheenjäsenille. Itse en ole etsinyt vertaistukea, vaikka olen sitä monta kertaa miettinyt nyt kun mieheni sairaus on taas vaikeampana. En ole jaksanut. Ja onhan minulla kuitenkin oma yksilöterapia. Ihana, että otat huomioon kumppanisi jaksamisen! Hänkin saa väsyä ja myös ilmaista sen. Älä kuitenkaan suotta syyllisty, ei ole sinun vikasi että sairastat. Elämä nyt vain on sellaista. Minä ajattelen niin, että omalta osaltasi voit tehdä sen, että hoidat itseäsi ja syöt lääkkeet. Ja tarvittaessa järjestätte yhdessä käytännön asiat niin että esim. talous ei kaadu jos tulee maanisuutta. Meillä menee suurinpiirtein niin, että vuorotellen ollaan jaksavampia ja toisillemme tukena.

Käyttäjä heltsukka kirjoittanut 04.11.2008 klo 12:54

Fuinwen kirjoitti 14.10.2008 20:38

Olen itse bipolaarista häiriötä sairastava ja olen huolissani puolisoni jaksamisesta. Mistä neuvoa ja apua hänelle? Mitä itse voisin tehdä? Mistä työkalut arkeen ja keskinäiseen kommunikointiin, jottei sairaus veisi parisuhdetta kokonaan karikolle?
Hyvät neuvot olisivat tarpeen!

Ihanaa että välität puolisosi jaksamisesta. 🙂🌻

Meillä tilanne on toisinpäin. 😟
Miehellä on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja hän ei jaksa välittää mun jaksamisesta lainkaan. ☹️

Hänen mielesä mä jaksan mitä vain. 😞

Välillä mietinkin miten jaksan ja mitä meidän suhde vielä kestää.
Onneksi puhumme asiat selviksi.