taikku79 kirjoitti 16.3.2009 21:21
Emme saa toimeentulotukea, kun minulla on liian hyvät tulot. Sama juttu asumistuen kanssa. Mieheni velat (lähinnä maksamattomia vakuutusmaksuja, sakkoja, yms)
jäävät huomiotta sossun laskelmissa. Mieheni lääkkeet maksavat n. 500e kuussa, ja kelan päiväraha on reilut kaksisataa. Seitsämän vuoden ajan olemme eläneet tosi pienellä budjetilla. Vaatteita en ole ostanut kuin välttämättömät. ja nekin kirpparilta. Mieheni tupakoi,mutta kumpikaan emme juo. Leivon itse leivät sun muut, ostan ruokia alennuksesta...
Ja tilannetta pahentaa mieheni kaksisuuntainen mielialahäiriö, vaikkakaan se ei ole niin paha kuin joillakin on.
Tuntuu niin typerältä huolehtia yksin kaikesta, ja miehestäkin niinkuin murrosikäisestä pikkupojasta.
Jos sinun miehesi on ollut niin pitkään masentunut, niin mistä hänellä on sakkoja? Onko hänen nimissään auto kenties vai?
Kyllä se tuntuu varmaankin typerältä, mutta itse masentuneena olleena, voin sanoa, ettei siinä itse voi mitään. Oli se sitten kuin tahansa typerää, mutta tosi yksinkertaisetkin jutut tuntuvat niin mahdottomilta tehdä. Sekin on saletti, että terve ihminen ei ikänä voi ymmärtää masentunutta. Parantuakseen miehesi tarttisi aimon määrän rakkautta, hellyyttä, huolenpitoa, ymmärrystä ja USKOA (tosi tärkeää, että on joku, joka jaksaa koko ajan valuttaa häneen uskoa, joka uskoo hänen puolestaankin joskus, että hän kyllä paranee ja kaikki on hyvin), vaikka hän itse ei ehkä osaa edes haluta tai pyytää näitä asioita.
Hmm... Onko teillä ensi käden tietoa teidän tilanteestanne kelan ja sosiaalitoimiston näkökulmasta? Ajattelen, että kannattaa ottaa todella selvää kaikesta. Joskus saattaa vain luulla, ettei oo oikeutta mihinkään tai kuulla sen joltakin. Joskus saa jotakin negatiiviskuuloista palautetta jostain toimistosta yhdeltä neuvojalta ja jo antaa periksi. Kannattaa koittaa ottaa kiinni kaikista mahdollisista "mutta" "ehkä" "kenties" -asioista ja tutkia. Tiedän, tämä voi tuntua rankalta, raskaalta ja ahdistavalta, mutta jos ei oo muutakaan mahdollisuutta?
Oletteko varmoja, että
- mies ei voi, eikä saa tehdä mitään "kuntouttavaa" osapäivätyötä
- lääkkeistä ei saa mistään mitään korvausta
- mies saa juuri sen verran sairaspäivärahaa tai kuntoutustukea kuin mitä hänelle kuuluukin
- mitkään valtion järjestöt eivät ole valmiina auttamaan teitä velkojen kanssa
- teillä jää rahaa esim. näiden menojen jälkeen:
* ruokakulut
* vaatteet (osto, pesu ja huolto)
* parturin ja kampaajan kulut
* henkilökohtainen hygienia
* ei-reseptilääkkeet ja vähäiset terveydenhuoltomenot, lääkkeet johonkin muuhun kuin sairauteen
* kaupungin julkisen liikenteen kausikortti
* tv-lupa, sanomalehti, puhelinlasku
* vähäiset harrastus- ja vapaa-ajankulut