Tilanne lukossa

Tilanne lukossa

Käyttäjä lost3 aloittanut aikaan 06.09.2011 klo 09:25 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä lost3 kirjoittanut 06.09.2011 klo 09:25

Hei,

Olen pitkässä liitossa, meillä on ala-ikäisiä lapsia. Olemme ajautuneet tilanteeseen, josta ei tunnu löytyvän ulospääsyä. Mieheni ei suostu puhumaan kanssani, huutaa ja iskee luuria korvaan. Kotona en halua keskustelua yrittää, koska hän ei kykene käyttäytymään nyt niin, että lapsille olisi hyvä olla kuuntelemassa hänen suuttumustaan.
Mieheni on pettänyt minua muutama vuosi sitten yhteisen ystävämme kanssa. Pettäminen tarkoitti meillä vikittelyä, suutelua ei muuta. Aikanaan asia on puitu ja sen yli menty, samoin suhde ystävään on korjaantunut. Edelleen kuitenkin sekä minä, että ystävämme kumppani koemme yhteisissä juhlissa jonkinsortin flirttailun jatkumisen. Tämän kun otin puheeksi, mieheni onkin vain raivonnut minulle. Hän ei ole tehnyt mitään, syytökset ovat kohtuuttomat jne.
Nyt ei kyse ole siitä, että jotain olisi tapahtunut ja mies käytöksellään yrittäisi sitä peittää. Tiedän 100 % varmuudella, että mitään ei ole tapahtunut. Mutta tiedän myös, että heidän tapansa olla yhdessä juhlatilanteissa on sellainen, joka herättää lievää ahdistusta sekä ystävän kumppanissa että minussa. Tästä mieheni ei sanojensa mukaan voi ottaa vastuuta vaikka onkin pahoillaan siitä mitä aikanaan tapahtui. Raivon kohteena olen minä, ”koska syytän häntä jostain, mitä hän ei ole tehnyt” vaikka olenkin vain kertonut (tosin vihaisesti) miltä tuntuu.
Nyt hän uhkaa erolla eikä suostu puhumaan asiasta mitään. Olen ihan rikki, olisko jollain jotain hyvää neuvoa tai mielipidettä. Ahdistaa niin, ettei oikein pysty keskittymään mihinkään.

Käyttäjä helemi kirjoittanut 06.09.2011 klo 15:41

Harva suuttuu valheesta, totuudesta useampi.

Käyttäjä minnimee kirjoittanut 07.09.2011 klo 10:39

Lost3, viestistäsi ei ilmennyt, kuinka kauan miehesi on pitänyt huutokouluaan, mutta toivottavasti ei kauaa. Tilanteen pitkittyessä te molemmat menette todennäköisesti niin lukkoon, ettette saa tappelua loppumaan muulla kuin jollain vielä isommalla asialla.

Tilanteesi on siitä kinkkinen, että tiedät, ettei mitään ole tapahtunut ja täten luulet itsekin ylireagoivasi. Korjaa, jos olen väärässä, mutta itse ajattelen usein noin. Tosiasia on kuitenkin se, että miehesi ON tehnyt jotain, mikä aiheuttaa sinulle pahan olon ja se on ihan sama kuin fyysinen pettäminen. Miehesi ON loukannut sinua ja sinulla on oikeus olla siitä vihainen. Hänen tulee lopettaa käytöksensä tai antaa sille jokin molempia osapuolia tyydyttävä vastaus. Kompromisseja on pakko tehdä, jos aikoo pysyä parisuhteessa.

Hyväksymällä hänen käytöksensä annat hänelle luvan jatkaa. Pahimmassa tapauksessa tilanne pahenee. Teitä on tuossa sopassa 4, joten tilanne pahenee kaikille tai soppaan tulee lisää ihmisiä. Mikään noista vaihtoehdoista ei ole hyvä, joten kerro miehellesi, mitä olet valmis hyväksymään ja mitä et. Terve ihminen hyväksyy tilanteen ja nauttii siitä, että välität perheestänne.

Mikäli miehesi suuttuu hän on todennäköisesti jo pettänyt tai tuo huutaminen on hänen purkukanavansa johonkin muuhun, mikä sinun pitäisi tajuta ilman, että hän kertoo sitä.. Mieti tilanteita pidemmältä aikajaksolta ja yritä muistella, mistä se kaikki lähti. Jos et muista, kysy mieheltäsi. Ehkä saatte sitä kautta solmun auki. Huutamisen syy voi olla jokin ihan muu, kuin mitä osaat edes kuvitella.