Teini-ikäinen????

Teini-ikäinen????

Käyttäjä liina3 aloittanut aikaan 02.01.2009 klo 14:46 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä liina3 kirjoittanut 02.01.2009 klo 14:46

Mitä ohjeita tai neuvoja voisitte antaa tällaisessa asiassa. Poika joka on 16v. on jo ollut parina kesänä kesätöissä ja hankkinut omaa rahaa, on kylläkin ostanut mopon, ja oman tietokoneen. Mutta ne jäljejääneet rahat hän on käyttäynyt miten sattuu. Nytkin sai joululahjarahaa, niin niistäkään ei ole paljon jäljellä ja sitten jos itellä ei ole, niin saattaa käydä, että hän lainaa kaverieilta ja sanoo maksavansa ensi kesän kesätöistä jen… Jotenkin tekisi mieli ottaa ja ”ravistelle” , että hän ymmärtäisi rahankäytön alkeet….Mutta mitä vanhempana voisi tehdä ja auttaa lastaan. Että hänen tulevaisuus olisi hyvät?

Käyttäjä teippa kirjoittanut 30.05.2010 klo 00:26

Kirjoituksestasi on jo aikaa, mutta kirjoitan silti. Olen itse kohta 15w täyttävä, ja ei moent ajattele että mihin rahansa laittaa. Ostelee vaan sitä mitä tahtoo ja näin pois päin. Voin kertoa että useimmiten kun koittaa lapsille/nuorille sanoa että mihin pitäisi rahat käyttää, ja miten, siittä syntyy vain riitaa. Kannattaa ohimennen koittaa sanoa että tuo ei kannata, mutta varsinaista "saarnaa" ei kannata aloittaa.

Rahan käytöstä on paras puhua siinä vaiheessa kun lapsi alkaa miettiä ois muuttoa. Kertoa että mihin kaikkeen joutuu rahaa laittamaan, ja ettei se elämä välttämättä olen niin helppoa kun sitä voisi luulla. Ja sanoa myös ettei rahaa voi tuhlata mihin sattuu, koska laskut yms. on sillonkin maksettava.

Usein on auttanut kun kaverit saa puhumaan rahan käytöstä, ja kaverit huomauttavat siitä mihin lapsi rahojaan käyttää. Olen itse nimittäin keskustellut monien ystävieni vanhempien kanssa ja he kertovat samasta ongelmasta, ja olen sitte auttanut heitä siinä asiassa, ja puhunut heidän lapselleen siitä, ja rahaa on alkanut säästymään. (: