Minulla masennus on hiipinyt hiljaa.. tavallaan. Kun lapseni syntyi noin vuosi sitten, en itkenyt onnesta. En tuntenut mitään. Katsoin käsivarsillani olevaa vauvaa ja kysyin itseltäni miksi en itke, miksi en tunne tätä lasta kohtaan mitään? Synnytys oli todella raskas, käynnistetty ja pitkä, erittäin kivulias. Olin aivan poikki ja repeämä välilihassa esti liikkumiseni ainakin ensimmäisen vuorokauden ajan. Olin vihainen kun lapsi itki, vihasin imettämistä ja vihasin hoitajia kun he toivat lasta minulla vaikka pyysin heitä pitämään lapsestani huolta yöt että saisin nukuttua ja kerättyä voimiani. Lapseni rauhoittui ainoastaan isänsä syliin, eikä mikään ihme, sillä olin itse paniikissa ja itkin väsymystäni jatkuvasti. Olin huono äiti, joka ei jaksanut kuunnella lastaan, enkä saanut häntä rauhoittumaan. Olo oli fyysisti aivan turta ja turvonnut, sormet nakkimakkarat, jalat puupökkylät, silmän aluset ja luomet turvonneet..kaikki oli sekaisin ja huonosti.
Sairaala ahdisti ja halusin kotiin mahdollisimman pian, tunsin että minut ja minun tunnetilani tuomittiin sairaalassa. Minun väsymystäni ei ymmärretty. Minun piti vain olla täydellinen äiti. Olin pääsemässä jo kotiin 2 päivän kuluttua synnytyksestä, pakkasin kiireella kamat ja olin jo kovaa vauhtia poistumassa osastolta, kunnes kätilö huomasi selässäni ison kohouman, jonka takia jouduin jäämään sairaalaan. Itkin taas lohduttomasti, että jospa vaikka tulisin aamulla näyttämään selkää ja pääsisin kotiin yöksi. Ei onnistunut. He olivat huolissaan selästäni. En halunnut mieheni lähtevän..tunsin jääväni taas yksin paikkaan, missä kukaan ei ymmärrä.
Seuraavana päivänä pääsimme kotiin ja elämä jatkui kotona..tuntui että seuraava kuukausi meni kuin sumussa. Missään ei ollut mitään tolkkua. Olin edelleen kipeä, väsynyt, selkäni oli kipeä ja turvoksissa, vuodin kamalasti, imetys tuntui todella raskaalta ja syyllistin itseäni siitä, että en kokenut imetyksen ihanuutta tai yhteyttä lapseen. Lapseni söi rintaa todella kauan per imetyskerta..parhaimmillaan puolitoista tuntia..tuntui ettei se täyty ikinä.. ei jaksanut ilmeisesti imeä. Hartiat oli jumissa ja päätä särki.. imetys oli jotain aivan kamalaa. Neuvolassa aina: no miten imetys sujuu? Vihasin sitä kysymystä ja jokaisen neuvola käynnin jälkeen itkin sitä kuinka huono äiti olen, jos en osaa imettää oikein. Olin kamalan ahdistunut ja en voinut käsittää miksi en rakasta tätä lasta..miksi en tunne sitä syvää äidin ja lapsen välistä "symbioosia" ?
Lapseni sairastui sillä hetkellä riehuvaan rs-virukseen. Olimme sairaalassa viikon. Silloin ensimmäisen kerran tunsin pelkoa lapsen menetyksestä. Teho-osastolle ei saanut jäädä yöksi. Joka aamu menin osastolle istumaan vauvani sängyn viereen ja jokainen ilta kotiin lähteminen lapsen luolta oli kamalaa. Ensimmäistä kertaa tajusin kuinka rakas ja tärkeä tuo lapsi minulle oli. Tunsin suurta huojennusta siitä, että vihdoin minä tunnen jotakin lastani kohtaan. Imetys loppui sairaalassa ollessa. Yöllä lapseni sai maitoa pullosta ja hän rupesi hylkimään rintaani. Ja vihdoinkin kun minä olisin halunnut antaa rintaa ja nauttinut tilanteesta! Siitä alkoi kausi jolloin syytin taas itseäni siitä, että lapseni ei saa rintaa. Tuntui, ettei muut äidit hyväksy sitä. Neuvolassa yritettiin ja yritettiin ja laitettiin lasta rinnalle ja tyrkytettiin. Teki mieli huutaa, että ettekö te ymmärrä ettei hän halua enää rintaani! Jokainen yritys oli puukko selkääni... ja sitä huonommaksi tunsin itseni. Enkä voinut ymmärtää miksei neuvolassa voitu lopettaa ahdistelua. Ajankanssa se sitten loppui ja ajan kuluessa minä annoin itselleni anteeksi ettei imetys enää voinut jatkua.
Pullosta on tullut lapselleni todella tärkeä. Hän haluaa sitä vieläkin öisin. Tuntuu, että se on hänelle rinnan korvike, joka saa hänet edelleen rauhoittumaan. Pullosta vieroittaminen öisin on ollut projektini jo puolen vuoden ajan, ja muutaman kerran siitä on jo päästy. Mutta väsymykseni tulee vastaan yöllä ja annan taas pulloa. Mieheni syyttää minua tästä..eikä tunnu ymmärtävän kuinka väsynyt olen. En saa apua mistään. Isovanhemmat ovat kaikki työelämässä, eivätkä he ota lastani yöpymään. Mieheni nousee aamulla aikaisin töihin ja auttaa todella harvoin, raivoaa lähinnä öisin ettei saa nukuttua. Vuoden päivät minä olen nyt valvonut yöt, herännyt vähintään 2 kertaa yössä lastani rauhoittamaan. Öisin olen välillä todella tokkurassa ja tuntuu etten pysty millään heräämään. Ryömin suurinpiirtein keittiöön hakemaan maitoa kun en muuta jaksa. Olen pyytänyt neuvolasta ulkopuolista apua, mutta sitä ei ole tullut. Muutakuin kotiunikoulu- ohjeet, joita en jaksa noudattaa. Olen yrittänyt ja onnitustunutkin hetkeksi, mutta kauaa en jaksa. Voimat on totaalisen loppu.
Mieheni kohtelee minua epäkunnioittavasti. On välinpitämätön. Häntä ei kiinnosta vointini, sanoo, että minun tulisi selvitä ongelmistani yksin. Jos itken, haen kuulemma vain sääliä. Olen harkinnut lähteväni suhteesta, mutta olen liian väsynyt sellaisesta muutoksesta selviämiseen ja suorittamiseen. Joudun tekemään kaiken yksin kotitöistä lähtien. Kannan yksin huolen raha-asioista. Olen totaalisen loppu.
Fyysisti alan myös voimaan huonosti..saan välillä rytmihäiriöitä, olen väsynyt, välillä en syö ja välillä taas syön liiankin kanssa. Menkkani ovat jääneet pois (en ole raskaana), silmissä sumenee silloin tällöin ja pyörryttää.
Käyn juttelemassa perheneuvolassa joka toinen viikko yksin (mieheni ei halua mukaan) ja se helpottaa oloani ehkä hiukan. Minulla on ystäviä, mutta heidän tukensa ei vain riitä. Mieheni kanssa eläminen on yhtä helvettiä ja oloni helpottuisi jos hän välittäisi. Hänen tukensa olisi ensiarvoisen tärkeää, mutta hän antaa minulla vain halveksuntansa. Ja tekee erittäin selväksi kuinka epäonnistunut ja säälittävä olen. Mutta ei aio sääliä minua.
En tiedä kuinka kauan jaksan.. selviänkö vai sairastunko vakavasti.