Tarvitsen näkökulmia uhkaavan avioeron edessä
Olemme olleet naimissa parisen vuotta. Menimme naimisiin vuoden tuntemisen jälkeen. Kummaltakaan puolelta ei ollut suurta intohimoa, vaan halusimme asettua ja perheen. Olimmehan kolmikymppisiä, elämää ja sen kolhuja jo tarpeeksi kokeneet. Halusimme lämpimän yhteisen oman kodin. Meille syntyi vuosi sitten ihana lapsi, jota kovasti rakastamme.
Vaimoni on jatkuvasti epätyytyväinen minuun. Hän huomauttaa kaikesta minussa ja hyvin harvoin sanoo mitään itsetuntoa nostattavaa. Rakkautemme on lähinnä kaverillista. Minä pidän vaimoani haluttavana ja kauniina, mutta vaimoni on sanonut minulle etten ole hänestä viehättävä. Että edustan lähinnä ja älykästä keskusteluseuraa. Minä tuon kukkia ja ilmaisen romanttista rakkautani. Seksiä ei käytännössä ole, hyväilyäkin minimi.
Opiskelen ja hankin perheellemme elannon. Olen kaikin keinoin yrittänyt kannustaa vaimoani työelämään tai aktivoitumaan jotenkin muuten, mutta hän on tosi paljon kotona. Kokee tilanteensa turhauttavaksi, mutta toisaalta aika varovasti itse hakee muutosta. Valittaa vain. Tarjouduin jäämään koti-isäksi että pääsisi töihin, mutta sekään ei ollut hyvä.
Vainoni on ollut pitkään masentunut ja kärsinyt huonosta itsetunnosta. Nyt kauhean patistelun jälkeen suostui lääkäriin ja sai sieltä lääkkeet. Terapiasta ei ole innostunut, huonot aiemmat kokemukset. Pariterapiaan lähti pitkin hampain, mutta jätti kesken.
Joskus vaimoni kimpaantuu niin, että rikkoo tavaroita tai tönäisee minua. Välillä pelkään, että satuttaa. Joskus pelkään, että löisi lasta jos meillä on riita. Tällaisesta ei ole merkkejä miuten, mutta suutuspäissään saattaa jättää lapsen maahan itkemään tai lähes heittää lapsen syliini ennenkuin pakenee. Ainakin vaimoni kirkuminen saa lapsen hätääntyneeksi. 95% ajasta vaimoni on lapsellemme lämmin ja erinomainen äiti.
Kotiin tullessa vaimon mieliala voi olla ihan eri kuin aamulla. Vaikea ennustaa milloin on milläkin päällä. Tuntuu että olen kotona töissä jonain psykoterapeuttina, kotona en voi levätä.
Itsetuntoni on musertunut, koska vaimoni ei pidä minusta… alan itsekin masentua. Minä olen poissaoleva koska en jaksa enää vuorovaikuttaa. Olen niin paljon yrittänyt kuunnella, puhua, ymmärtää. Ristiriitainen suhde vaimooni ja voimavarojen kuluminen häneen vaikuttaa heikentävästi suhteeseeni lapseeni.
Arvomaailmani estää eron, mutta nyt olen siis huolissani lapsestani. Auttaisiko asumusero, toisiko väljyyttä? Vai uskallanko jättää lasta äidillensä, jos tämä yksinäisyydessään vain masentuu lisää ja laiminlyö lasta? Haluan olla hyvä isä joka toimii viisaasti.
Vaimo tuntuu syytävän omat ongelmat ja epävarmuutensa minuun. Olen hyvä mies, mutta vaimoni ei sitä tajua. Välillä vaimoni aivan kuin ajaisi minua pois ja rankaisisi, mutta toisinaan hän sanoo ettei selviäisi ilman minua. Että on niin yksinäinen, kun ei ole kavereitakaan.
Viisaita neuvoja eri kanteilta tarvitaan!