Taloudellinen romahdus eron jälkeen !

Taloudellinen romahdus eron jälkeen !

Käyttäjä Sylvi aloittanut aikaan 06.03.2008 klo 19:19 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Sylvi kirjoittanut 06.03.2008 klo 19:19

Ei sitä tajunnutkaan kuinka hyvin taloudelliset asiat on kun oli aviossa. Nyt kun ero on vireilla ja aletaan sopimaan taloudellisista asioita sitä huomaa mitä eläminen ihan oikeasti maksaa kun joutuu yksin hoitamaan kaiken.

Meillä mies oli paremmin ansaitseva ja hänen palkallaan pidettiin talouttamme pystyssä. Nyt kun minun pitää yksin omasta pienestä konttorirotan palkastani maksaa yksin kaikki elämisen menot sitä huomaa mitä kaikkea sitä elämiseen kuuluukin.

Tiedän ollleeni hieman tyhmä kun annoin mieheni hoitaa kaikki taloudelliset asiat mutta pääsin helpolla.😳 Minun ei tarvinnut ajatella mitään maksujuttuja yms. kun hän hoiti kaikki pankki, vakuutus, vero yms. asiat minä vain hoidin lapset ja kodin ja leikin pikku vaimoa. Olenkohan ainoa tälläinen ”tyhmä” vaimoke joka ei tiedä elämästä mitään ! Nyt pitää alkaa ihan a:stä opetteleen mitä kaikkea asioita sitä nyt pitää hoitaa. Olen kohta muuttamassa omilleni ja nyt yritän selvittää mitä kaikkea sitä pitää tehdä ja hoitaa.

Nyt sitä sitten opetellaan kaikki kantapään kautta ja kysellään ihmisiltä tyhmiä. Nytkin on mietinnässä sellainen asia että kun muuttaa pitää varmaan jostain saada sähkö pirttiin, mutta eiköhän se selviä kun soitan vattenfallille ???? Mutta kysyvä ei tieltä eksy vaikka välillä tunteekin itsensä aika tyhmäksi. 😑❓

Käyttäjä Rakastan rakastan kirjoittanut 07.03.2008 klo 10:18

Konttorirotan palkalla minäkin olen yh:na elättänyt 3 lastani.

Sitä oppii menoistaan tinkimään.

Tietysti joskus ajattelen, että olisipa minulla ollut joskus sellainen
mies, joka olisi huolehtinut kaikesta. Voi miten sitä elämää osaisin
arvostaa. Toisaalta erohetkellä tiesin tarkkaan, missä mennään.
Opetin jopa exänikin pitämään talouttaan, kun erosimme ja halusin,
että turvaan lasten siellä käymisen.

Ja koskaan ei kysy tyhmiä, ja netti on hyvä väline selvitellä asioita.

Käyttäjä harmaata kirjoittanut 07.03.2008 klo 14:56

Hei Sylvi. Luin toisesta ketjusta, että olet eroamassa miehen petettyä toistamiseen.
Itsekin työskentelen samojen "asioiden " kanssa. Me emme ehkä vielä eroa, mutta
tiukille ottaa. Olen miettinyt myös tuota mahdollista taloudellisen tilanteen muutosta.
Ymmärrän haasteesi. Olet tekemässä rohkean siirron - onnea ja tsemppiä! Ja
loppujen lopuksi kai oma mielenrauha ja itsenäisyys ovat rahaa paljon tärkeämpiä
Sitä tässä vielä jäin pohtimaan (anteeksi loikkaus toiseen aiheeseen), että koetko
kuitenkin positiiviseksi sen, että elit miehesi kanssa nuo (ilmeisen hyviksi kokemasi)
vuodet ensimmäisen pettämisen jälkeen?

Käyttäjä Soffeli kirjoittanut 07.03.2008 klo 15:41

Täällä toinen. Mies hoiti kaikki maksut ja minä siirsin joka kuukausi tietyn könttäsumman hänen tilille. Itse en ole aiemmin edes asunut yksin, joten rahan meno oli hienoinen järkytys. Asuntolainan lyhennyksen laskin liian yläkanttiin ja joudun sitä varmaan pienentämään jossain vaiheessa. Sehän se vasta jännää onkin, jos tulee jokin ylläri lasku ☹️ että miten selviää siitä kuusta. Se tekee ihan hirveän paljon, jos laskut ja ruokamenot voi puolittaa ja tätä en ihan täysin tajunnut ennen, kuin jäin yksin. Sitten, kun olisi niin kiva mennä ja kokea kaikkea kivaa, mutta pirskatti, kun kaikki maksaa! Niin tuosta sähkölaskusta 🙂 kyllä ne muutaman kuukauden päästä lähetti minulle kyselykirjeen, että edellinen asukas oli laittanut loppulukeman sähkömittarista, että kukahan tässä osoitteessa nyt asuu 😀 Onneks kysyivät ennen kuin katkaisivat sähköt! En tiedä onko joka paikkakunnalla näin hyvä palvelu, että kannattaa ottaa yhteyttä, ennen valojen pimentymistä. Tsemiä sinulle selviytymisessä 🙂👍 Ai niin.. vakuutukset kannattaa hoitaa kuntoon, koska siitä tulee varmaan pahinta ja kalleinta jälkeä, jos sattuu jotain ja ne ei ole voimassa. Katkenneet sähkötkin saa takaisin päälle, mutta kärventynyttä taloa on huonompi palauttaa.

Käyttäjä Sylvi kirjoittanut 07.03.2008 klo 17:54

harmaata kirjoitti 7.3.2008 14:56

Hei Sylvi. Luin toisesta ketjusta, että olet eroamassa miehen petettyä toistamiseen.
Itsekin työskentelen samojen "asioiden " kanssa. Me emme ehkä vielä eroa, mutta
tiukille ottaa. Olen miettinyt myös tuota mahdollista taloudellisen tilanteen muutosta.
Ymmärrän haasteesi. Olet tekemässä rohkean siirron - onnea ja tsemppiä! Ja
loppujen lopuksi kai oma mielenrauha ja itsenäisyys ovat rahaa paljon tärkeämpiä
Sitä tässä vielä jäin pohtimaan (anteeksi loikkaus toiseen aiheeseen), että koetko
kuitenkin positiiviseksi sen, että elit miehesi kanssa nuo (ilmeisen hyviksi kokemasi)
vuodet ensimmäisen pettämisen jälkeen?

Nyt kun ajattelen tätä aikaa edellisen pettämisen jälkeen niin tuntuu että onko nämä 9 vuotta menneet hukkaan??? Mutta toisaalta nämä 9 vuotta ovat olleet kyllä hyviä vuosia. Me puhuimme paljon asiasta ja opettelimme puhumaan yhdessä. Ja lupasimme kumpikin muuttua jotta suhteemme toimisi jatkossa paremmin. Minun oli hyvä olla hänen kanssaan, hän ei ollut mustasukkainen sain mennä kuinka halusin, hän ei lyönyt minua, alkoholia ehkä meni normaalia enemmän mutta hän oli humalassa aina vain hellyyden kipeä ja meni aikaisin nukkumaan, ei haitannut menoa. Elämä oli aika tasaista ja toisaalta jo vuosia sitten aloin kaivata itsekin jotain muuta. Mutta sitä oliko sitä rakkautta enään näinä vuosina, sitä en tiedä koska se rakkaus oikein loppui.

Vielä tosta taloudellisesta tilanteesta, tiedän että tulen kyllä toimeen kun elän säästeliäästi. Mutta tarkoitin vain sitä että sitä ei tule ajatelleeksi kun on taloudessa kaksi maksajaa kuinka se talous "romahtaa" kun kaikki maksut tuleekin yksin maksetuksi. Mekin kuitenkin yhdessä asuttiin noin 28 vuotta.