Taas mennään täysillä päin tiiliseinää
Joo, niin vain pääsi käymään. Viimeinkin traumaattinen suhde X:n kanssa on hautautunut muistin salalokeroihin, kun on löytynyt uusi kohde: Q. Pari kertaa tässä on tavattu ihan työn merkeissä ja nyt on jo peto irti: olen lähettänyt monta viestiä, ehdotuksia ja yhteistyöterveisiä.
Eikä siinä mitään, ainahaan maailmaan sanoja mahtuu. Ehdotukset on otettu ilolla vastaan. Mutta nyt, Etsijä hyvä, jäitä hattuun ennen kuin on liian myöhäistä! Enää et lankea toivon ansaan, uskon uhrisavuun, rakkauden sudenkuoppaan! Pidät suusi supussa, kynäsi kurissa ja järkesi kasassa. Ehdottomasti EI enempää viestejä! Eikä varsinkaan flirttiä, kun et tunne edes koko ihmistä. Ehdottomasti EI!
Tätä hoen itselleni. Kappas, mitä tein: menin ostamaan arvokkaan Ystävänpäivänlahjan ja kohta on jo paketti lähdössä. Vasta tutustuimme, ja jo nyt olen valmis tekemään mitä tahansa…vain siksi, että löysin toisen etsijän.
En todellakaan voi tietää, etsimmekö samaa aarretta, seuraammeko samaa johtotähteä. En todellakaan tiedä, mitä traumoja tai ongelmia tähän uuteen pakettiin kätkeytyy. Mielialat vaihtelevat: yhtenä hetkenä kihelmöin innosta ja uskon elämään, toisena hetkenä jo melkein vaivun epätoivoon ja syytän itseäni hätiköinnistä ja turhista kuvitelmista. Eihän minulle voi käydä hyvin. Minulle ei ikinä käy hyvin. Enkä todellakaan ole enää viidentoista vanha, vaikka laulussa niin sanottiin.
Juna meni, juna meni ohi jo kauan sitten. Oikeasti. Silloin kun olin nuori ja hehkeä, halusin niin kiihkeästi löytää elämän tarkoituksen, etten ehtinyt juosta miesten perässä riittävästi. Tai välillä juoksinkin, mutta aina he olivat vääriä miehiä. Lyhyt kiihko, pitkä pettymys. Jäin yksin, aina.
Mutta toisaalta: mitä tässä enää on menetettävänä? Kaikkihan on jo menetetty! Huomenna voin olla jo kuollut. Miksi sitten ei heittäisi verkkoja veteen tänään ja toivoa, että jokin hopeakylkinen kala viihtyisi siimoissa edes sen ohikiitävän hetken verran? Mutta entäpä jos vene keikahtaa ja hukun itse tuohon sameaan veteen?
Kannattaako rakastua ja ottaa riski? Toisaalta: voiko sitä edes estää? Jos on hukkuakseen, hukkuu joka tapauksessa. Hukun mieluummin runon virtaan kuin jään lillumaan sameisiin välinpitämättömyyden vesiin…Ja aivan: runohana on aivan lähellä aukeamistaan ja se on varma kevään merkki…😍