Olen tosi väsynyt tähän elämäntilanteeseen.
Tarinani on pitkä ja värikäs.
Lyhyesti. Värittömästi.
Olen ollut pian 20 vuotta naimisissa nuoruuden ihastukseni kanssa. Naimisiin menimme aivan penikkana. Lapsia olemme saaneet kolme kappaletta, ihania nuoria naisia. Rakastan heitä yli kaiken!
Yhteiselomme on ollut ylä- ja alamakeä, kenellä nyt ei olisi.. Mutta meillä mäet ovat olleet poikkeuksellisen jyrkkiä. Aina niitä on kuitenkin yhdessä menty, uteliaisuudella, tyhmyydellä, elämän nälällä tai milloin milläkin tsempillä. Paljon olemme saaneet kokea, siitä olen kiitollinen!
Vaikeuksia matkaan on tuonut mieheni pettäminen, henkinen- ja fyysinen väkivalta. Aina olemme asioista puhuneet ja jauhaneet.. Anteeksi pyydelty ja anteeksi anottu. Kun rakkaus on loppunut, on menty järjellä. Vai onko järkeä ollut sittenkään??
Jokin aika sitten mittamme alkoi täyttyä. Molemmilla.
Menneisyys alkoi painaa ja siitä puhuminen muuttui jokapäiväiseksi. Epäluottamus kasvoi ja toistemme syyllistäminen. Koen, että mieheni ei enää kestänyt syyllisyyttään ja se muuttui jonkinlaiseksi masennukseksi ja pahaksi oloksi. Töissäkin alkoi mennä huonosti. Minusta tuli hänen silmissään syyllinen kaikkeen häneen pahaan oloon.
Aloin pelätä häntä ja koitin miellyttää. Muutuin uhriksi.. martyyriksi.. tossuksi.. rotaksi.. En kuitenkaan pystynyt nielemään kaikkea paskaa mitä niskaani heitettiin.. Ja onneksi jotenkin heräsin!
Aloin taisteleen perheeni puolesta. Kuvioon tuli erouhkailut yms, mieheni ei kestänyt uutta minääni, joka alkoi ajatella itseäänkin, eikä hyväksynyt kaikkea. Vaadin täydellistä muutosta meiltä molemmilta! Muutuja olenkin vain minä, hän ei siihen pysty. Minun tahdonvoimani ja haluni mennä eteenpäin on todella voimakas. En tiedä jaksanko taistella liittomme puolesta, en ainakaan yksin!
Miksi minun pitäisi kannatella miestäni, joka on ollut minulle paha? Joka ei ole koskaan käsittänyt tekemiään oikeasti, vain katunut kiinnijäämistään.. Ja selitellyt! Kauniita sanoja ja lupauksi, jotka pikkuhiljaa voisi muuttua teoiksi!!! Mieheni mielestä olen täynnä vihaa ja katkeruutta. Koitan poisoppia asiaa, koska en suostu siihen! En tahdo olla sellainen, en todellakaan. Miten pääsen näiden tunteisen yli? puhumalla? kirjoittamalla? hyväksymällä tapahtunut?
Miksi minun pitäisi muuttua ja miellyttää häntä? Ihmistä joka ei koskaan ole koittanut hyvittää tekojaan?
Olenko syyllinen yksin?
Mitä voisin tehdä?
Olemme päättäneet kuitenkin jatkaa ja taistella yhdessä. Haluaisin jo päättää taistelun ja aloittaa uuden puhtaan elämän. Yhdessä. Voiko siihen pystyä?
Miksi nyt kirjoitan..
Suurin syy on, että mieheni asuu eri paikkakunnalla ja on muuttamassa hieman pidemmäksi aikaa yhteiseen kotiimme.
Haluaisin suhteellemme uuden alun. Miten voin jättää kaiken taakse ja katsoa vain eteenpäin?
Ja onko se edes järkevää?
Asioistahan voisi jauhaa ja niitä voisi vääntää vaikka koko loppuelämän ajan, eikä ne muuksi muutu. Milloin tietää että on aika jättää historia ja alkaa tehdä uutta historiaa?
Olenko vain laiska? Olenko tyhmä jatkaessani tätä suhdetta, vaiko pelkuri?