syitä ja ehdotuksia olisko kenelläkään?
Keski-ikäinen mieheni ilmoitti 4 kk sitten, ettei tiedä rakastaako minua tarpeeksi paljon ja että haluaa muuttaa asumuseroon ajattelemaan parisuhteemme tulevaisuutta. Hän veti täysin maton jalkojeni alta, en todellakaan osannut odottaa tätä, sillä mielestäni elimme hyvää arkea. Toki menneiden 19 vuoden aikana olemme toisiamme loukanneet ja matkaan mahtuu paljon myös ylimääräistä henkistä painolastia. Tätä miestä olen oikeasti rakastanut paljon, viime vuosina olen häneen rakastunut entistä syvemmin ja aidommin, ja aivan varmasti olisin pysynyt hänen rinnallaan loppuun asti.Olen ollut tähän asti aivan rikki, nyt kuitenkin saanut vähän jo ajatuksiani kasaan ja uskoa tulevaan… Eli matkalla parempaan suuntaan. Lapsia meillä on 4 ja heille kerroimme pari viikkoa sitten, että isä saa uuden asunnon (tänään) ja muuttaa pois.
Minulla on paljon ystäviä. Tukea saan heiltä tarvittaessa. Tiedän, että he ovat vilpittömästi minun (ja miehen) puolella. Apua on ennenkin annettu ja saatu puolin & toisin. Myös sukuni on iso ja lämminsydäminen. Lapseni luottavat minuun, enkä kyllä anna heidän vajota synkkyyteen, selviämme tottakai yhdessä vaikka suru perheen hajoamisesta on tällä hetkellä kaikkien meidän sydämissä.
Minua tuskastuttaa enää vain lähinnä se, miksi mieheni edes haluaa ajattelutauon ja mitä hänen päässään liikkuu. Hän ei osaa kertoa kunnon syytä, tai ei halua. Eikä hän ole kertonut tulevasta muutostaan vielä kenellekään ulkopuoliselle, ei edes vanhemmilleen. Lapsemme ovat minun ystävieni ja sukulaisteni lisäksi ainoat, jotka sen tietävät ja oireilevatkin jo vähän. Tosin niinkuin ed kappaleessa kirjoitin, he myös tietävät, että pärjäämme. Haluaako mies säilyttää kasvonsa muille mikäli päättäisikin jatkaa suhdetta vai mikä lie syynä siihen ettei halua kenenkään kanssa keskustella tunteistaan/ahdistuneisuudestaan? Hän aika estottomasti purkaa mielensä minuun, välillä hyvin lapsellisestikin. Olen jo miettinyt omat ajatukseni suht selviksi, eikä hän ehkä edes tajua, että minä olen miettinyt tämän todennäköisen erokuvion jo pitkälle. Minun on pakko, koska en pysty jäämään paikoilleni vellomaan tietämättömyyden ja päättämättömyyden välimaille. Minun luonteella minusta ei yksinkertaisesti ole siihen. Oikeasti en edelleenkään halua erota, mutta valmistan itseäni kuitenkin siihen. Mikäli näin käy, täytyy minun pystyä olemaan vahva jo lastemme takia.
Olemme jutelleet mieheni kanssa edellisenä viikkona ensimmäisen kerran kunnolla hänen erohalujensa syistä (joita hän ei edelleenkään oikein osannut nimetä kuin yhden vanhan jutun) ja mitä tämä on tehnyt minulle & lapsillemme. Olen ollut nämä kuukaudet todella loukkaantunut, järkyttynyt ja surullinen. Hänen mukaansa minun olisi pitänyt vain päästää hänet ilman draamaa muuttamaan ja miettimään. Ei oikein aluksi tajunnut, että minullakin on oikeus reagoida (vahvasti) kys asiaan. Kun kysyin häneltä, että miksi olettaa, että ottaisin tämän paremmin vastaan kuin hän olisi vastaavassa tilanteessa, oli vastaus ”kun sä olet sä ja mä olen mä”…
Tämä ainoa, viime viikollakin annettu syy on se, että miestäni kalvaa tieto 9 vuotta sitten tapahtuneesta ihastumisestani toiseen mieheen. Tämän toisen kanssa suutelin muutaman kerran ja laitoin nopeasti välit poikki. Mieheni kertoi, kuinka ajatteli minusta ennen, että olen lähes täydellinen, että en tee virheitä ja että en koskaan olisi häntä voinut pettää. (Se laskenko suudelmat varsinaiseksi pettämiseksi jääköön käsittelemättä, varsinkin kun hän on ollut aika kökkö minua kohtaan usein ja oikeasti pettänyt minua aikoinaan ex-tyttöystävänsä kanssa). Hänen mielestään olen nyt ollut kaikki nämä vuodet ”feikki”… Mitään muuta syytä en ole saanut, ja tämän vanhan jutun hänelle myönsin jo yli 2 vuotta sitten. Oman pettämisensä hän myönsi vasta muutama kuukausi sitten, ja sillä ei kuulemma ole mitään väliä…
Pystyttekö arvioimaan mistä voisi olla kyse. Itse veikkaan isoa ikäkriisiä, joka alkoi pikkuhiljaa rakentumaan jo muutama vuosi sitten. Masennukseen (puhjenneeseen, ehkä kuitenkin tuloillaan) en usko. Hän kuitenkin on välillä todella hyvällä tuulella taikka sitten hän feikkaa hyvin.
Kolme vuotta sitten hän sai parista elämän laatuun vaikuttavasta (ei hengenvaarallisista) taudeista diagnoosit. Lisäksi hän tekee yksityisyrittäjänä töitä miltei vuorokauden ympäri, puhelin kulkee mukana kaikkialle ja siihen hän myös vastaa käytännössä aina. Osa puheluista on hänelle todella stressaavia. Hän on itse vieroittunut ystävistään, ei ole halunnut heihin pitää paljoa yhteyttä vaikka usein kehotin. Pikkuhiljaa hän myös eristäytyi henkisesti perheestämme, istui lähinnä tietokoneen ääressä taikka hyvin passiivisena televisiota katsomassa. Hänellä on ainainen väsymys, mikä tietysti johtuu pitkälti jatkuvasti huonosti nukutuista öistä, toisen taudin sivuvaikutuksia… Terapeutille/ammattiauttajalle en häntä ole saanut, enkä saa.
Hänellä ei siis ole juuri muita ihmisiä, kenen kanssa hän on halunnut puhua työasioista/ongelmistaan – ei muita kuin minä. Ja nyt hän ajaa pois sitä viimeistäkin, joka häntä on halunnut/jaksanut tukea ja ymmärtää! En usko, että hänellä on suhdetta toiseen naiseenkaan, tietysti tästä en voi olla varma. Hänellä on vanhempiinsa ja sisareensa ihan suht hyvät välit, mutta heillekään hän ei ole juuri koskaan avautunut. Hänellä on aika haastava ja kiivas luonne, tosin hän on myös hyvin älykäs, huumorintajuinen ja vastuuntuntoinen. Myös hyvät ajat hänen kanssaan ovat olleet loistavia, ja niitäkin on ollut paljon.
Minua surettaa mieheni päätöksen puolesta. Voihan toki olla, että hänestä tulee onnellisempi ilman minua, mutta jotenkin hän tuntuu jättävän itsensä tyhjän päälle. Mihin asti minun tulee venyä ja anteeksiantaa, kun oma jaksaminenkin on välillä tiukkaa?
Mitä ja miten minun tulee toimia, ajatella taikka tulevaisuudessa tehdä?