Minulle selvisi kaksi päivää sitten, että vaimoni on pettänyt minua. Oli tutustunut etätöitä tehdessään netissä neljä vuotta nuorempaan ruotsalaiseen tyyppiin. Chattaillyt kuulemma tyypin kanssa ensin työasioissa ja töiden päättyä sitten paremmalla ajalla ja syvällisemmin. Vuoden alussa oli vaimolla sitten ollut työmatka Helsinkiin, jossa piti olla pari yötä hotellissa. Nämä kaksi olivat sitten viikojen chattailyn aikana sopineet, että poika tulee asustelemaan samaan huoneeseen niin voivat sitten ”jutella syvällisiä kasvotusten”. No ylläriylläri siellä oli sitten painettu molempina öinä ja vielä ilman kumia. Minä hoidin tuona aikana perheemme kahta pientä lasta kotona anopin kanssa sen minkä normaalilta päivätyöltä ehdin. Mentiin vielä kolmestaan vastaan äitiä kentälle kun palasi työmatkalta. Ainoa asia mistä voin vaimoani enää kunnioittaa on se, että hän itse tunnusti mitä oli tehnyt.
Meillä on ollut kotona mielestäni kaikki ihan hyvin. Yhdessä ollaan oltu 12 vuotta joista puolet naimisissa. Taloudellisesti menee OK ja olen yrittänyt panostaa kaikkeni perheeni eteen. Vaimo on ollut minulle paras ja käytännössä ainoa sydänystäväni. Ainoa ihminen maailmassa jolle olen voinut kertoa iloista ja suruista ja olen yrittänyt olla hänelle olkapää joka tukee vaikeuksissa ja auttaa kaikissa asioissa joita vastaan tulee. Ulkonäöllisesti vaimoni on aina ollut silmissäni kaunis kuin kukkanen, enkä usko että minuakaan kaduilla rumimpana vastaantulijana osoitellaan. Sängyssä oli vaimon tahdosta hiljaisempaa silloin kun lapset olivat vauvoja, minä hyväksyin ja odotin. Viimeisen vuoden aikana tilanne on ollut silläkin saralla normaalia ja ainakin kuvittelen, että me molemmat olemme saaneet siitä haluamamme. Vuosi sitten vaimo toivoi kolmatta lasta ja viime kesänä haaveiltiin erilaisista taloprojekteista.
Voin ymmärtää sen, että rakkaus häneltä minuun on kuollut vuosien saatossa ja kyllästymisen myötä (vaikkakin hän sanoo, että näin ei ole). Mutta sitä minä en voi ymmärtää, että miten hän saattaa tehdä näin meidän kahdelle pienelle ja maailman mahtavimmalle lapselle. Mikä niissä kahdessa yössä chatti-henkiystävän kanssa on voinut olla sen arvoista, että hän on ollut valmis tuhoamaan sen kaiken kauniin mitä olemme yhdessä vuosien saatossa rakentaneet. Jos voisin ymmärtää jotain voisin ehkä ajatella, että vian voi korjata mutta kun en löydä mitään korjattavaa.
En varmastikaan ole minäkään täydellinen mutta vaikka minä olisinkin ansainnut sellaisen vihan joka antaa oikeuden satuttaa näin niin mitä ovat lapset tehneet ansaitakseen rikkoutuneen kodin. Miten rakastamani nainen on voinut sulkea silmänsä jonkun toisen miehen vieressä ilman, että mielikuvat lapsiemma nauravista kasvoista ovat häntä estäneet. Minä olen aina luullut, että tämä on meidän miesten sairaus.
Olen kuvitellut tekeväni oikein kun olen rakentanut kaiken yhden kivijalan, eli perheen varaan. Luulin tuon kivijalan olevan graniittia, mutta totuus paljastuikin ihan muuksi. Ja kun se ainoa kivijalka murenee ei ole mitään mihin nojata. Maaiman tärkeimpänä arvona olen aina pitänyt luottamusta ja yrittänyt parhaani mukaa toimia tuon arvon mukaisesti. Pahatkin asiat pitää voida sanoa silmästä silmään katsoen ennenkuin on myöhäistä. En ole erityisen sosiaalinen henkilö ja suppeahko ystäväpiirini rakentuu sellaisista ihmisistä joihin voin aina luottaa. Ja kuten sanoin paras ystäväni ja ainoa rakastajani yli kymmeneen vuoteen on ollut oma vaimoni. Olemme tuhansia kertoja katsoneet toisiamme silmiin ja sanoneet että ilman sinua minulla ei ole yhtään mitään. Ja ainakin minä olen jokaikinen kerta myös tarkoittanut sitä.
Vaimoni itkee ja sanoo olevansa pahoillaan. Hän kertoo olleensa kuin jossain pahassa pilvessä, josta ei ole osannut katsoa sivulle. Uskon, että hän tarkoittaa myös sitä, mutta miten vosin luottaa siihen että ei tule uusia pilviä. Kyseessä ei sitäpaitsi ole ensimmäinen kerta. Tosin se ensimmäinen kerta oli suhteemme alkuvaiheessa, jolloin olimme vielä opiskelijoita ja syyllistyin itse samaan. Se repi silloin niin rikki, että tiesin etten voisi enää tehdä samoin, koska tunsin samalla miltä se tuntuu omalle kohdalle. Silloin jouduin nielemään ylpeyteni ja murentamaan nuoruuden mustavalkoisuuden. Olin aina ajatellut, että se henkilö jolle sanon papin edessä aamen on sellainen jolle en elämässäni petä yhtäkään lupausta.
Mä en tiedä mitä mä teen…