Suunnaton ahdistus miehen sivusuhteen paljastuttua
Sain puolitoista kuukautta sitten tietää, että miehelläni on ollut 1,5 vuotta toinen nainen. He ovat tosin tavanneet vain pari kertaa, mutta kirjoitelleet aktiivisesti tämän pari vuotta. Heidän kirjoittelunsa on koskenut lähinnä meidän avioliittoa ja sitä, miten huonosti kuulemma kohtelen miestäni. Suuri osa siitä on ollut valheellista, tai vähintään yksipuolista, sillä mieheni on tietysti jättänyt kertomatta oman osuutensa ja on esittänyt valheellista kertomusta siitä, etten tee mitään kotona (vaikka hoidan lapset, kodin ja kannan myös taloudellisen vastuun).
Suhteen tultua ilmi olemme puhuneet todella paljon ja saaneet takaisin sitä syvää yhteyttä, joka meillä oli alussa. Mies katuu syvästi, on pyytänyt anteeksi, itkenyt ja kohdellut minua nyt mahdollisimman hyvin. Hän on tajunnut, että on nähnyt minut vain oman lapsuudesta kumpuavan riittämättömyytensä läpi ja syyttänyt minua asioista, jotka eivät ole todellisia. Ja keskittynyt kaikkeen negatiiviseen, vaikka meillä on paljon hyviä hetkiä yhdessä ja yhteinen arvomaailma (näköjään luottamusta lukuun ottamatta). Lisäksi on pönkittänyt näitä valheitaan haukkumalla minua kavereilleen, jotta saisi itsensä tuntumaan minua paremmalta. Hän on toki lopettanut suhteen (tai teki sen jo ennen paljastumistaan ja siksi joutui kertomaankin, koska toinen nainen olisi muutoin tehnyt sen). Hän on myös aloittanut terapian ja olemme käyneet myös yhdessä kerran tähän mennessä.
Hän on silti edelleen mm. poistellut kavereilleen lähettämiään viestejä, jotten näkisi, mitä hän on minusta kirjoittanut. Jäi kiinni, koska olin ehtinyt osan jo lukea. Se tekee luottamisen todella vaikeaksi. Mies on myös sellaista kaikkien kaveri -tyyppiä. Ulkopuolisten on varmasti vaikea uskoa, että hän mm. huutaa minulle kotona, sillä hän on muille todella miellyttävä, huomioiva, ystävällinen jne. Yleisesti pidetty mies. Sellainen, jonka ei ikinä uskoisi valehtelevan, mutta tuon ystävällisen roolin alla hän pystyykin tekemään sen todella salakavalasti ja pitää myös itse kiinni kovasti kiltin miehen identiteetistä.
Luulin, että nousemme tästä yli ja pystymme luomaan entistä vahvemman suhteen kaiken puhumisen ja asioiden käsittelyn jälkeen. Nyt olen kuitenkin romahtanut täysin. Voimani ovat loppuneet. Meillä on vauva ja 3-vuotias enkä jaksa enää huolehtia heistä. En saa lapsista iloa, en jaksaisi nousta sängystä ylös. Kaikki on harmaata, sydän hakkaa, verenpaine on pilvissä, oksettaa jne. On valtava pakokauhureaktio. Jos ei olisi lapsia, haluaisin kävelylle, metsään, joogaamaan, terapiaan jne, mutta meillä ei ole tukiverkkoja, jotka voisivat huolehtia lapsista, joten en pysty ja jaksa huolehtia itsestäni. Olen eristäytynyt kaikesta, olen vain kotona tai käyn korkeintaan kaupassa ja eilen romahdin kauppareissullakin.
Tuntuu, että pohja kaikelta on mennyt. Olen uhrannut oman hyvinvointini vuosia perheen hyväksi ja mies on käyttänyt sitä hyväkseen. Olen toki oireillut pahaa oloani ja väsymystäni jo aiemmin, ja minun tukemisen sijaan mies päätti hakea itselleen tukea muualta.
Olen lukenut paljon asioista ja todennut, että ensishokin jälkeen olen sairastunut nyt traumaperäiseen stressihäiriöön. En jaksa silti hakea apua ja se tuntuu myös mahdottomalta, kun on lapset eikä tukiverkkoja.
Oletteko muut ajautuneet näin syvälle traumoihin puolison uskottomuuden paljastuttua? Miten pääsitte sieltä ylös ja pystyittekö jatkamaan suhdetta?
Vaikka haluaisin toki ehjän perheen ja toivoisin, että voisimme jatkaa suhdetta entistä vahvempana, mietin väkisinkin, että olisi kannaltani parasta erota. Jotten joutuisi elämään pelossa ja jottei miehen läsnäolo koko ajan muistuttaisi siitä, mitä hän on minulle tehnyt.