Suhteessa traumatisoituneen kanssa
Nyt on vaikea tilanne.
Olen ollut vasta kuukauden parisuhteessa erään naisen kanssa, mutta suhde on edennyt todella nopeasti ja voimalla. Alan olla todella vakuuttunut että tämä on nyt minulle SE suhde, johon kannattaa tiukasti tarttua eikä päästää irti vaikka mikä olisi (taustalla minulla on kaksi pitkää epäonnistunutta suhdetta, toisesta lapsiakin). Olemme kuin luotuja toisillemme, enkä todellakaan sano tätä heppoisin perustein.
Ongelmana on, että nainen on kärsinyt elämässä aika lailla. On traumaattisia lapsuudenkokemuksia todella ongelmaisen kuuloisessa perheessä. On useita suhteita väkivaltaisten narsistien kanssa. Pahinta on, että naisella on lapsia joidenkin näiden miesten kanssa, joten he ovat edelleen mukana hänen elämässään lasten kautta, ja jatkavat tuhoisaa narsistista vallankäyttöään. Eikä hän muutenkaan ole vielä selvinnyt näistä asioista ja saanut niitä käsiteltyä.
Nainen on ollut todella rakastava minua kohtaan ja iloinen ja onnellinen kanssani. Kuitenkin hän välillä ahdistuu ja vetäytyy, muutaman päivän ajaksi. Tätä on nyt tapahtunut kahdesti. Minun rakkaudentarpeeni on kova, ja minun on todella vaikea selvitä yli näistä päivistä. Minua satuttaa se, että ihminen, jota rakastan koko sydämestäni ja joka on vakuuttanut rakkauttaan minulle ja innoissaan suunnitellut yhteistä tulevaisuutta, hukkaa välillä tunteensa ja on epävarma mitä haluaa.
Olen lukenut traumoista ja perheväkivallasta kertovia lähteitä, ja tietysti olemme keskustelleet näistä asioista. Minulla on hirveä tarve auttaa ja tukea tätä rakasta ihmistä. Mutta välillä tuntuu että oma innokkuuteni auttaa saa hänet vetäytymään.
Pelkään aivan hirveästi menettäväni hänet vain sen takia, että hän ei pysty normaaliin parisuhteeseen taustansa takia. Kaipaan kovasti apua ja neuvoja tässä tilanteessa.
Minulla on loputtomasti rakkautta, ymmärrystä ja anteeksiantoa annettavaksi, mutta tuntuu että mikään ei riitä. Tiedän ainakin sen, että minun pitäisi olla kärsivällisempi, mutta menetyksen pelko on niin kova
Hän hehkuttaa vähän väliä sitä, kuinka uskomattoman ihanaa on se, että hän on viimeinkin saanut juuri sellaisen tasa-arvoisen, lempeän ja turvallisen parisuhteen josta on hädin tusin uskaltanut aiemmin haaveilla. Minusta onkin aivan käsittämätöntä että tästä huolimatta on välillä näitä epävarmuuden jaksoja. En löydä tälle muuta selitystä kuin traumaperäisen tarpeen rangaista itseä ja kyvyttömyyden ottaa vastaan hyvää.
Suru valtaa minut kun ajattelen mitä kaikkea hän on joutunut kokemaan. Pelkään näyttää suruani hänelle, koska hänestä tietysti tuntuu että hän on saanut minut itkemään, ja hän soimaa itseään siitä.
Toivottavasti joku osaa auttaa! Ihan mikä tahansa kannustus kyllä helpottaisi oloani.