Suhteessa manipuloivan miehen kanssa

Suhteessa manipuloivan miehen kanssa

Käyttäjä Hajo96 aloittanut aikaan 02.07.2018 klo 00:36 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Hajo96 kirjoittanut 02.07.2018 klo 00:36

En oikein tiedä mitä tehdä. Olen toipumassa vaikeasta masennuksesta. Tällä hetkellä ainoa hidaste toipumisessa on mieheni.
Olemme seurustelleet vajaa 3 vuotta. Hän on hieman minua vanhempi ja olen itse 22v. Hänestä on paljastunut kontrolloiva persoona. Hän haluaa tietää kaikesta mitä teen tai puhun muille ja kontrolloida sitä. En pysty puhumaan rauhassa edes vanhempieni kanssa. Aina puheluiden jälkeen hän kyselee että kenelle puhuin ja mitä sanoivat jne ja jos en kerro, hän suutahtaa. Kaikki rahamme ovat hänen tilillään enkä saa niitä juurikaan itselleni käyttöön (toimeentulotuki).
Mitä itsevarmempi ja pirteämpi minusta tulee, sitä kontrolloivampi hänestä tulee. Saan kuulla jatkuvasti siitä että kun olen nyt hakenut kouluun 5 vuoden sairastelun jälkeen niin hän toistelee etten minä jaksa sinne mennä eikä tue ollenkaan kouluun palaamisessa. Meikkasin juuri pitkästä aikaa ja sain häneltä kuulla vain että meikkaaminen ei sovi minulle että näytän oudolta. Hänellä on myös tytär joka on hänelle kaikki kaikessa ja käyttää melkeen kaikki rahamme häneen kysymättä minulta mitään.
En oikein tiedä mitä tehdä. Toisaalta rakastan häntä mutta ei minun tarvitse tällaista henkistä väkivaltaa kestää päivästä toiseen joka hidastaa toipumistani. Pelkään että sairastun uudelleen tämän takia. Olen yrittänyt puhua hänen kanssaan mutta keskustelut ovat kuin puhuisi lapsen kanssa eli hän vetää asiat minun syyksi ja vetää asiat överiksi.

Käyttäjä tatton kirjoittanut 02.07.2018 klo 09:21

Toivoisin, että ensiksi antaisit itsellesi kiitosta, siitä että olet havahtunut manipulointiin.
Seuraavaksi voisit miettiä, miten pidät itsestäsi mahdollisimman hyväää huolta ja itselläsi mahdollisimman hyvät oltavat. Onko mahdollista saada omat rahat omalle tilille ja lisätä omaa päätäntävaltaasi?
Kirjoittamasi kuulosti jollain tapaa tutulta. Meillä olin luovuttanut vallan, myös raha-asioiden hoitamisen miehelleni, kun en jaksanut masennuksessa hoitaa asioita. Kun olisin taas jaksanut, tuli ensin kriisi. Minulla auttoi kun sain raha-asiat omaan haltuuni. Maksan kaikesta puolet, mutta voin suunnitella elämääni nyt paremmin. Voimaannuttaa kummasti kun saa päättää omista menemisistä ja kuluista. Silloin toisen joutava kiukuttelu on juuri sitä, joutavaa, eikä muuta sinun suunnitelmiasi pitää itsestäsi huolta.
Jokatapauksessa voimia ja hyvä kun olet hakeutunut tänne keskustelemaan. Kun jaksat ja vahvistut, toivon että hankit henkilökohtaista keskusteluapua.