suhde narsistin kanssa?

suhde narsistin kanssa?

Käyttäjä toivokadonnut23 aloittanut aikaan 22.10.2015 klo 01:43 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä toivokadonnut23 kirjoittanut 22.10.2015 klo 01:43

Olen todella väsynyt. Olen tuntenut erään miehen 4 vuotta ja joista 3 vuotta
ollaan seurusteltu. Tilanne on alkanut käymään nyt sietämättömäksi.Suhde on
alkanut saamaan aivan sekopäisiä piirteitä. Alkuaika tämän tyypin kanssa oli
aivan ihanaa, olin aivan sekaisin hänestä ja niin onnesta sekaisin etten
huomannut hänessä mitään outoa vaikka jo silloin havaitsin hänessä jotain
outoja piirteitä esim.sellainen tietty kylmyys ja tunteettomuus aika ajoin
mutta pääpiirteittäin se oli ihanaa aikaa ja sain paljon ihailevia rakkaudellisia viestejä. Suhteen alussa asuimme eri paikkakunnilla ja ei siten edes nähty kun vain viikonloppuisin..

No hän sitten kysyi haluaisinko että hän muuttaa lähemmäs minua maalle ja suostuin tottakai.Olisin jo ollut melkein valmis muuttamaan yhteenkin, mutta ajattelin että edetään hitaammin.Suhde eteni ja meni melko hyvin vaikka joskus oli satunnaisia riitoja. Ajattelin että nyt olen löytänyt elämäni miehen, kunnes sitten eräänä iltana jokin muuttui. Ollessamme hänen luona meille tuli jotain pientä riitaa jostakin, yhtäkkiä hän sai silmittömän raivokohtauksen alkoi huutaa ja riehua ja löi oven rikki Säikähdin pahasti koska olin pitänyt häntä lähinnä kilttinä ja rauhallisena. Se riita oli hyvin raju, sitten jälkeenpäin hän rauhoittui ja ajattelin että annan hänelle anteeksi, että ehkä hänellä oli vaan huono päivä ja paha olo jostakin. Tilanne rauhoittui.Sitten aloin havaita että kuvioon tuli asioita joista en tiennyt, hän olikin aina juovuksissa kun piti nähdä. se ei ollut mitään
satunnaista vaan jatkuvaa juomista jokapäivä. Tuli tilanne että häneltä loppui rahat
sanoi että lainaa nyt edes muutama kymppi. Tätä alkoi jatkumaan toistuvasti. Juomista ja riitoja alkoi olla enemmän. Häneltä oli mennä kämppä alta koska rahaa ei ollut.
Yritin rakastaa häntä terveeksi, mutta turhaan.Jäin silti koska rakastin häntä.
Hän alkoi haukkua ja kiusata minua mitä oudoimmilla tavoilla vaivihkaa, en oikein tajunnut mistä on kyse..

2 vuotta oltuamme päätin että nyt tästä saa tulla loppu en jaksa enää.Hän joi ja riitellimme todella paljon,mukaan alkoi tulla myös fyysinen väkivalta. Hän löi,puristi lujaa,
töni jne.Erosimme vähäksi aikaa. Hän petti minua tällävälin.Meni muutamia kuukausia ja hän otti uudelleen yhteyttä sanoen että haluaa palata takaisin ja että pettäminen oli vain känninen virhe. Olin jotenkin ihan tunnekuohuissa vieläkin erosta sillä rakastin häntä kuitenkin todella syvästi, ,myös hän osoitti rakkauttaan ja kertoi miten hänen on ollut ikävä ja että rakastaa vain minua ja että kaikki muutttuu.Palasimme yhteen.Ollaan vieläkin yhdessä mutta usko alkaa hiipua. Ei ole voimia enää, olen alkanut epäillä hänen valehdelleen useita kertoja haukkuen minut vainoharhaiseksi ja ehkä myös varastellut.Epäilen koko suhteen olleen vaan harhaa ja petosta, hän osaa olla todella ihana mutta toisessa hetkessä halveksuva ja väkivaltainen.Hän on eriomainen lukemaan ihmisiä,sosiaalinen ja osaa olla ihmisten kanssa.Epäilen että hänellä on varmaan salaisia suhteita muihin naisiin.Jos kysyn asiasta alkaa silmitön raivoaminen että olen mielenvikainen vaikka hänessä on jotain epäilyttävää, tulee kumma olo.

olen aivan lopussa en tiedä mitä tehdä=( olen varmaan jotenkin läheisriippuvainen en osaa päästää irti vaikka järki sanookin niin.Ei ole voimia erota mutta tämäkin on tuskaa.
En myöskään tiedä hänen suhtautumistaan eroon, hän saattaa ottaa sen välinpitämättömästi tai saada raivokohtauksen. Olen umpikujassa.

☹️☹️

Käyttäjä lli kirjoittanut 27.10.2015 klo 23:40

Toivokadonnut23,
Mulla on vain yksi neuvo: lähde äkkiä. Tiedän että se on vaikeaa, etenkin jos joutuu pelkäämään toisen mahdollista väkivaltaista reaktiota.
Valitettavasti hän tietänee missä asut, etkä luultavasti pääse hänestä eroon vielä toisellakaan kerralla. Mutta yritä edes, ansaitset parempaa, kenenkään ei pitäisi tulla kohdelluksi noin rakkaudettomasti.

Rakkaus ei ole vain tunne, eikä etenkään pelkkää sanahelinää. Rakkaus on hyviä, rakkaudellisia tekoja toista ihmistä kohtaan: hänen huomioimista, auttamista, läsnäoloa ja erityisesti arvostamista eli väkivallattomuutta.

Ehkä hän on narsisti, ehkä ei. Ehkä hänellä on menneisyyden traumoja, tai ehkä viina on suurin syyllinen. Joka tapauksessa on aiheellista lähteä pois: lähteä etsimään omaa, arvokasta itseäsi.

Voi olla että puhun turhuuksia, ettei tästä ole mitään hyötyä. Mutta kysy vielä itseltäsi, tuottaako tuo ihminen iloa ja onnea? Koetko olevasi kaunis ja rakastettu? Yritä löytää vertaistukea narsistien uhrien tuki ry:n kautta.

Voimia ja iloa sinulle! 🙂🌻

Käyttäjä toivokadonnut23 kirjoittanut 29.10.2015 klo 15:49

Olen aivan rikki ja hajallla tästä kaikesta..elämänilo on mennyt.ollaan nyt sitten erottu eikä se tunnu häneen vaikuttavan millään tavalla. Yhtäkkiä hän onkin täysin välinpitämätön,mutta tämäkään ei ole uutta. Hänessä on kuin kaksi puolta se toinen aivan ihana ja rakastava, mutta yhdessä hetkessä kaikki voikin muuttua..hänessä on hirveää kylmyyttä ja tunteettomuutta. Sekin tuli jo melko varhaisessa vaiheessa esille ja olisi pitänyt heti tajuta. Puhelimessa hän saattoi aluksi olla
niin ikävöivä ja rakastava, mutta kun tuli puheeksi esim.hänen olinpaikkansa hän saattoi alkaa raivota ja pisti puhelimen kiinni. Miten saatoin olla niin tyhmä että luulin että hän oikeasti rakastaa? Ei hän koskaan ole rakastanutkaan, se oli valhetta ja näytelmää koko suhde. Miten voi olla niin kylmä ja julma toista ihmistä kohtaan? ja tätä jatkui niin pitkään..kerran hän tuli luokseni kukkien kanssa ja sanoi miten palvoo minua ja ettei ikinä ole tuntenut ketään kohtaan näin..meni vähän aikaa ja hän sai jonkun "kohtauksen" kuristi minua, sitten hän oli taas kuin ei mitään olisi tapahtunut..
kyllä epäilen että hänellä on narsistinen persoonallisuushäiriö, kaikki merkit ovat olleet ilmassa.Minä vaan naivina uskoin hänen outoihin selityksiinsä kerta toisen jälkeen.
Ikinä hän ei kuulemma löytäisi ketään niin upeaa ja ihanaa naista, mutta ei mennyt kuin vähän aikaa ja hän oli ihan erilainen. Tarkemmin kun mietin hänen katse on sellainen kylmä,suorastaan jäätävä, kun pussailimme se tuntui kuin olisi koneen kanssa ollut..
sanat ja teot olivat ristiriitaisia..lupaukset petettiin useaan otteeseen.Hänellä oli outo tapa kiusata ja halveksua minua ja sitten sanoa että se oli vaan nyt leikkiä.
Kerran en suostunut hakemaan hänelle viinaa niin hän sanoi että vitun lehmä mä rikon sun kämpän ja lähti ulos potkaisten lujaa hyvä ettei mennyt rikki.Näitäkin kertoja oli useita.sitten tulee takaisin kuin mitään ei olisi tapahtunut rakastaen ja ikävöiden..jos uhkailin erolla hän sanoi että tulee tappamaan minut ja sen uuden miehen..toisaalta epäilen hänen olleen kokoajan itse jossain salasuhteessa. saattoi yhtäkkiä keskellä yötä jonnekin eikä tullut enää takaisin..sitten taas muutamien päivien päästä alkaa sama lirkutus miten rakastaa ja ettei halua ikinä ketään muuta..suunnitelimme jo muuttoa yhteen ja lasten hankkimista hänen aloitteestaan mutta luojan kiitos niin ei käynyt..olisin varmaan vielä rikkinäisempi ja itsetuhoinen.Hän osasi lukea kokoajan ajatuksiani ja veteli oikeista naruista hän useasti tarkkaili ilmeitäni ja eleitäni..koin sen aika stressaavana. Miten joku voi olla noin ilkeä leikkiä ihmisen tunteilla ? Miten voi ensin saada niin voimakkaita tunteita aikaiseksi mutta yhtäkkiä kääntääkin veistä haavassa? Monta kertaa uskottelin itselleni hänen muuttuneen, koska onhan hänessä se ihanakin puoli ,mutta tiesin että niin ei tule käymään..valheita valheiden perään..
Minulle jäi valtava suru ja aukko sydämmeen mutta hänellä on jo luultavasti uusi uhri ja porskuttaa täysillä eteenpäin..

Käyttäjä Karolin kirjoittanut 30.10.2015 klo 16:40

Hei!
Narsismiltahan tuo kuullostaa. Itse olen myöskin uhri ja olen toipilas.
Meni pitkään tajuta,että olen todella huonossa suhteessa. Hain apua terapiasta ja asiaa työstetään.
Hyvä,kun kirjoitit,niinsain minäkin vahvistusta omasta suhteestani,
🙂

Käyttäjä toivokadonnut23 kirjoittanut 04.11.2015 klo 19:23

Olen taas vaikeassa tilanteessa. Nyt "exä" ottikin yhteyttä ja sanoi ettei halua erota..
.Meni viikko etten kuullut hänestä mitään ja nyt yhtäkkiä aivan puskista hän ilmoittaa
että mehän seurustellaan, että hän ei halua erota. On ihan sekava olotila..en todellakaan tiedä mitä nyt tehdä..olen aivan rikki sillä tätä on/off leikkiä on jatkunut jo pitkään. arvatenkin tapailu jatkuu juomisen merkeissä ja se on aivan loputonta, itseltä on mennyt jo rahat ja järki on todella hyväksikäytetty olo.
Minähän ne juomiset olen joutunut pulittamaaan jo tuhansia kertoja. Onko hän vaan juoppo vai myös narsisti en oikein ota selvää mutta sellaisia piirteitä olen havainnut..toisen tunteita käytetään että saadan oma tahto läpi. Tämä on raskasta ja omakin terveys on koetuksella jatkuva paha olo velloo sisällä. Ensin on mitä ihanin, mutta sitten alkaa kieroilu ja kummalliset temput. Hän on kyllä tunteellinenkin mutta en tiedä onko se aitoa ?monet itkut on itketty mutta en vaan saa selvää asioista.Puhuminenkin on mahdotonta..hän on hyvä puhumaan, minä taas en..mitä tässä nyt pitäisi tehdä ?eroaminenkin tuntuu mahdottomalta sillä hän ei siihen suostu. Olen väsynyt raivareihin ja mököttämiseen. Tiedän että eroaminen on hyvin hankalaa,hän ei tule pitämään siitä enkä tiedä mitä sitten käy☹️ olen tosi väsynyt.

Käyttäjä lli kirjoittanut 07.11.2015 klo 23:19

Nyt alan todella huolestua tilanteestasi. Lupaathan lukea seuraavan artikkelin, jossa on vinkkejä narsistista eroon pääsemiseksi (ehkä oletkin jo lukenut?):

http://www.suhdesoppa.fi/narsismi/nain-jatat-narsistin/

Ja muista: vika ei ole sinussa, vaikka hän saisi olosi niin tuntemaan. Ketään ihmistä ei tulisi kohdella kuten hän sinua kohtelee, vaikka hänessä jotain hyvää joskus olisikin. Hän toimii väärin käyttäessään sinunkin rahasi viinaan ja arvostellessaan sinua.

Toivottavasti kirjoitat taas pian onko tilanne yhtään edennyt. Onkohan omalla paikkakunnallasi narsistien uhrien tuki ry:n vertaistukiryhmäkokoontumisia? Niillä taitaa olla jokin tukipuhelinkin johon voi soittaa anonyymisti ja kertoa tilanteesta jos olet vieläkin epävarma onko hän juoppo vai narsisti. Osaavat varmaan jonkinlaisen neuvon antaa miten päästä eteenpäin.

🙂👍

Käyttäjä äiti9 kirjoittanut 08.11.2015 klo 17:33

Elämä narsun kanssa on jatkuvaa kujanjuoksua. OLen äärimmäisen pahoillani tilanteestasi. Oikeita keinoja narskun kohtaamiseen minulla ei ole, omat ystävät toki auttavat ja joskus ihmiset, jotka uskovat "narskun" olevan totuus. Itse koen lisäavun siitä, kun jaksan ja haluan toteuttaa omaa elämääni, mm. työtä. Toisaalta juuri se harmittaa "narskua" ja välillä hän kavereittensa kanssa kiusaa.

Valehtelusta:
Minunkin on mm. kerrottu seurustelevan ties kenen kanssa, vaikka totuus on toista. Minun narskuni huijaa myös lääkäreitä. Hän esimerkiksi esittää, että minä olisin sairas, ja on onnistunutkin siinä. Narskua on vaikea saada kiinni teoistaan.
Narskulla on kaksoiselämä ja välillä tuntuu, että minullakin. Vaikka olen puhunut ja puhunut asiasta, niin tunnen etten aina tule kohdatuksi.

Pahimpina vuosina, kun kukaan ei "tiennyt" asiasta, vaikka olin puhunut siitä, narsku tavallaan hajotti minut. Silloin jouduin sairaalaan ja pelkäsin. Rukoilin siellä, että narsku jäisi kiinni. Tein myös kaikkeni, että minua kuunneltaisiin. Ei kuunneltu. Tunsin, että minua pidettiin puolustuskyvyttömässä tai tiedottomassa tilassa.

Minun hoitoni olisi ollut narskun kiinnijääminen. KOska tiedottamiseni oli ollut ennen "massiivihyökkäystä" runsasta, niin olisin luullut että lääkärini olisi tiennyt tapauksen. Ei hekään halua määrätä vääriä lääkkeitä tai diagnooseja terveille ihmisille.
Olisin saanut oman elämäni, jonka olen nyt menettänyt moneen kertaan.

Vieläkään en ole sairas, vaikka narsku ajoittain, tai useasti, kiusaa minua, ja käyttää hyväksi. Joskus olen ollut uupunut ja masentunutkin, mutta onneksi löydän monia kiitollisuuden aiheita.

Tsemppiä!

Käyttäjä toivokadonnut23 kirjoittanut 12.11.2015 klo 17:53

Kiitos vinkeistä.tämä suhde on sairas,en ole aikoihin tuntenut olevani näin uupunut ja masentunut.hän on ihminen joka ei välitä minusta eikä tunteistani. vaan jos olen kiltti ja teen kaiken mitä hän sanoo on asiat hyvin,ainakin vähän aikaa.olen väsynyt olen ihan kynnysmattona hänelle.olen väsynyt jatkuvaan varpaillaan olemiseen kun ei voi tietää miten toinen millonkin käyttäytyy. Hän myös vihaa miltei kaikkia ja saattaa kovaan äänen puhua ihmisistä pahaa. Itse ainakin häpeän noita tilanteita, mutta häntä ei liikuta mikään. Hän saattaa olla aluksi kohtelias ja mukava jollekin.kehua..mutta vähän ajan päästä sama tyyppi on ihan kusipää joka ansaitsis kuolla. Aina jos olemme jossakin joudun pelkäämään miten hän käyttäytyy.on muillekin uhkaavan oloinen,aggressiivinen. On tehnyt tosi kamalia temppuja yhtäkkiä jos olen meinannut erota..on uhkaillut pistävänsä mut kylmäksi,käyvänsä perheeni kimppuun..on myös itsetuhoinen,useasti olen joutunut rauhoittelemaan ettei tee mitään vakavaa,hän on mennyt veitsen kanssa vessaan ja lukittautunut sinne,viillellyt, tuhonnut omaisuuttaan ja minun. Tuntuu että ne kuitenkin menee kuuroille korville,hän jatkaa samaa menoa kun tilanne on ohi.tiedän että hän näkee täysillä lävitseni,joka on kauheaa..voi olla että näillä kohtauksilla minut pidetään vaan aisoissa. En jaksa enää tehdä asioita kuten ennen olen raunioitumassa henkisesti ja fyysisesti. Hänen seurassa ei ole kovin rento olo,on paha olla ja mahassa kiertää,joudun jännittämään koska hän tarkkailee jotenkin kokoajan. Eroaminen tuntuu hyvin vaikealta. Pelkään että hän suuttuu ja tekee jotain todella kamalaa..puhuminen ei tunnu auttavan jos yritän puhua hän aloittaa raivoamisen tai mykkäkoulun.saattaa mennä kauemmas ja istua mykkänä useita tunteja mikään ei mene perille eikä mikään liikauta kasvot jäykkänä tuijottaa muualle.joskus kun meillä on ollut helliä hetki, saattaa heti lähteä vierestä pois..ei tule kovin ja rakastettu fiilis..sanat kyllä puhuu muttei teot..on outoa että joku voi olla hyvin rakastuneen ihastuneen oloinen, mutta jo kohta on olo että olen pelkkä roskakasa..huomautin tästä mutta en saanut mitään vastausta..puhumattomuus on henkistä piinaa,minua pidetään jatkuvassa epävarmuudessa ja pelossa.tällainen on/off suhde ei tee tosiaankaan hyvää..itse olen niin tunteellinen että voin pahoin☹️..tuntuu ettei hän hae mitään muuta kuin jatkuvaa euforiaa jostakin hinnalla millä hyvänsä..normaali arki ei kiinnosta.olen nytkin menettänyt rahaa häneen niin paljon..hänen raha asiat on ihan retuperällä,lainailee jatkuvasti kavereiltaan ja tutuilta,pummii ihmisiä maksamaan kaikkea.en jaksa enää. Minua hän ei rakasta aidosti,ei kukaan tee rakkaimmalleen noin..tämä on joku kumma kulissi suhde jonka hän haluaisi säilyttää,minä taas olen aivan loppu. Jos minulle tulisi esim.joku hätä en usko että välittäisi tippaakaan. Hän istuu kultatuolillaan ja minä kärsin..

Käyttäjä lli kirjoittanut 13.11.2015 klo 23:02

Nyt vain hurjasti rohkeutta sinulle, omasta kokemuksesta tiedän että sitä tarvii todella paljon, sinun tapauksessa varmaan vieläkin enemmän.

Soita hyvä ihminen tuonne kriisipuhelimeen tai mene jonkun juttusille. Yksin saatat olla liian yksin päästäksesi "kuiville" hänestä. Nyt kaikki konkreettinen apu tulee olemaan tarpeen.

Onko sinulla mitään todistusaineistoa minkä turvin voisit saada lähestymiskiellon? Vinkkejä mahdollisesta todistusaineistosta saat varmaankin tuolta kriisipuhelimesta.

Onko sinulla perhettä tai ystäviä jotka tietävät tilanteestasi? Uskoudu nyt viimeistään heille tai mene puhumaan vaikka papille, kunhan saat jonkun tueksesi.

Kunpa voisin itse olla läsnä ja auttaa. Lupaan kuitenkin rukoilla puolestasi että pääset hänestä eroon ja että hän jättäisi sinut rauhaan. Luultavasti hän ensin todella raivostuu ja sitten jonkun ajan kuluttua esittää uhria, vaikuttaen jälleen herkältä ja ihanalta. Älä anna sen enää hämätä.

Itse päädyin kertomaan erosta julkisella paikalla. Ei uskonut. Olisi pitänyt vielä kahden kesken jutella ja miettiä vielä. Pysyin päätöksessäni, enkä enää suostunut kahdenkeskisiin tapaamisiin. Numeron vaihtamista harkitsin ja muutto pois paikkakunnaltakin tuli sopivaan saumaan, kuten myös uusi, turvallinen kumppani. En tiedä olisinko ilman kaikkea tätä eroon päässytkään...

Mutta älä eroa tyhjän päälle. Yritä ensin löytää jotain tai joku, josta on tukea. Voit myös lukea lisää narsismista, jos vielä epäilet. Olisi hyvä, että tuntisit hänen toimintamallinsa paremmin kuin hän sinun.

Rohkeutta ja voimaa sinulle, äläkä turhaan pelkää. Sinä olet oikeassa, tärkeä ja arvokas ihminen. Hänen toimintansa ei osoita todellista lähimmäisen rakkautta.
🙂👍☺️❤️

Toki voit vielä yrittää sopeutua ja mukautua hänen tahtonsa alle...