seurustelen alkoholistin kanssa, kohtalotovereita?
Olen täynnä voimatonta vihaa, pettymystä, surua ja erityisesti ahdistusta. En kuvainnollisesti kykene hengittämään. Itken aivan liian usein – olen perusluonteeltani jo hyvin sensitiivinen ja herkkä, mutta tämä olotila tuntuu sietämättömältä, suhteellisuudentajuni ahdistuksen hyökyessä päälle katoaa joskus pelottavalla tavalla. Näen ympäristöni tällöin ikään kuin mustan harson läpi, utuisesti, pyörin kehää ahdistavissa ajatuksissani ja kun pyrin tapani mukaan kontrolloimaan ajatuksiani hieman moralisoivaan sävyyn, ahdistus vain kasvaa ja huomaan putoavani yhä syvemmälle lapselliseen paniikkiin. Olen seurustellut itseäni yli kymmenen vuotta vanhemman alkoholistimiehen kanssa neljättä vuotta ja olen henkisesti koukussa tähän ihmiseen. Suhteemme on ollut vuoristorataa ja olen kuluttamassa itseäni loppuun, mutta en tiedä, mistä löytäisin kadotetun itsekunnioitukseni. Olen kasvanut rakastavassa perheessä, opiskelen rakastamaani luovaa alaa ja minulla on muutama ystävä. Periaatteessa puitteet ovat kohdallaan, mutta parisuhteeni ei ole kunnossa, eikä kukaan lähipiiristäni tai enkä minä itsekään aina tajua, miksi annan miesystäväni kohdella itseäni niin epäkunnioittavasti, joskus jopa törkeästi. Miesystäväni jatkuvasti lupaa asioita, rikkoo näitä lupauksiaan, pyörii juoppokavereidensa kanssa, hoitaa ns. jokapäiväisiä käytännönasioita kehnosti yms. Asumme eri paikkakunnilla ja viimeksi viime viikolla hän oli tulossa luokseni, mutta teki kolmet oharit. Ja tällä viikolla jälleen tapahtui deja vu, eikä miesystäväni ilmoittanut tulemisestaan tai tulematta jättämisestään mitään – kuvioon kuuluu usein, että puhelimella on turha yrittää saada yhteyttä. Olen niin vihainen. Keskustelut ja hänen silloinen ”katumuksensa” tuottaa käytännössä tulosta vain joksikin aikaa, kunnes uudet ikävät episodit ja käsittämättömät episodin jälkeiset selitelmänsä räjähtävät silmille. Miesystäväni osaa käyttää ovelasti käänteistä psykologiaa, jollain käsittämättömällä tavalla hän kääntää asioita omaksi edukseen, jotenkin pyrkimyksenään oikeuttaa juomisensa. Koen tämän mielettömän itsekeskeisenä ajattelutapana. Monta kertaa miesystäväni on yrittänyt raitistua, mutta toistaiseksi yritykset ovat lopahtaneet lyhyeen. Kaikkein hirveintä on rämpiä tässä paskassa ja silti rakastaa. Miesystäväni on hellä, älykäs, luova ja monella tapaa upea ihminen, mutta toisaalta alkoholiongelmainen ja muutenkin erilaisiin aineisiin helposti addiktoituva (hän on toisinaan agressiivinen esim. humalassa, mistä on seurannut muutamia kertoja ikäviä asioita minulle) ja epäluotettava, mustasukkainen ihminen. Kaipaan kovasti objektiivisia näkemyksiä asiaan, olen todella syvällä tässä suossa 😭