selvitänkö isyyden vai en?

selvitänkö isyyden vai en?

Käyttäjä Lianna aloittanut aikaan 20.03.2011 klo 10:49 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Lianna kirjoittanut 20.03.2011 klo 10:49

Eli en yksinkertaisesti osaa päättää jatkanko isyyden selvittämistä. Lapsi syntyi lyhyestä suhteesta, oltiin kyllä lapsista puhuttu. Mies kylläkin jätti minut heti raskauden selvittyä ja painosti kovasti aborttiin. Lapsen isä on tällä hetkel sama kuin ventovieras ihminen, mutta haluaisin hänet isäksi edes papereihin sekä taloudelliseen vastuuseen. Isä teki selväksi puhelimessa ettei ole lainkaan kiinnostunut lapsesta eikä halua olla kanssani puheväleissä. Pelkään jotenkin sitä, että kostaako hän minulle jollainlailla jos laitan hänet vastuuseen. Elatusmaksut hän pystyisi hyvin maksaan, mutta luulen hänen kiertävän ne aluksi jonkin aikaa. ( kylmän laskelmoiva tyyppi) Tuntuu jotenkin, että hän olis osa meidän elämää jos hän saa isyys oikeudet, enkä kyl haluaisi itse häntä edes nähdä. Meillä on välimatkaa tällä hetkellä 600km. Kokemuksia kiitos!
Perusteluja kyllä ja ei vastauksille.

Käyttäjä dies nafastus kirjoittanut 21.03.2011 klo 07:12

Varmasti kannattaa selvittää - ! Siihen et voi vaikuttaa kuinka isä lapseen suhtautuu, mutta olet oikeutettu saamaan elatustukea. Lapsi varmaan haluaa tietää aikuisuuden kynnyksellä kuka on! Isyyden virallinen selvittäminen on minusta häntä kohtaan oikein.

Mukavaa elämänalkua hänelle ja voimaa sinulle 🙂

Käyttäjä apua* kirjoittanut 21.03.2011 klo 16:50

Jokaisen pitää ottaa vastuuteoistaan! Niin surullisen yleistä ja niin moukkamaisen törkeää käytöstä että heti kuin jotain psysyvää on tulossa niin lähetään menemään. Ihan kuin asiaa oikeasti voisi karkuun lähteä lopullisesti!
Tässä vaiheessa en miettisi enää ollenkaan isän mielipidettä asiasta, karkuun juoksijahan hän on ja luulee lähtevänsä ilman mtn vastuuta. Nimet listaan vaan niin kuin kuuluukin halusi sitä vai ei! Se on sinun ja lapsen oikeus!

Käyttäjä Mara70 kirjoittanut 21.03.2011 klo 19:20

Ehdottomasti selvität, aikuisen ihmisen pitää ottaa vastuu teoistaan, ei luikerrella pakoon.
Eihän tuollainen ole mies eikä mikään joka noin luikertelee.
Miksi taas saan hävetä oman sukupuoleni puolesta......

Käyttäjä Nymphalis Antiopa kirjoittanut 21.03.2011 klo 20:02

Selvitä ihmeessä se isyys ja hoida paperit kuntoon. Meilläkin isä kävi huutamassa ovella että jos vaadin häntä tunnustamaan lapsen niin hänellä ei ole isää ikinä. Silti halusin että tunnustaa koska lapsen on saatava mielestäni isä edes paperilla tulevaisuutta varten. Tuntuisi aika pahalta jos lukisi että isästä ei ole tietoa. Ja kyllähän tuo on joskus käynyt katsomassakin poikaa kun leppyi.

Käyttäjä Lianna kirjoittanut 24.03.2011 klo 10:51

Kiitos rohkaisusta! Mulla on aika varattuna asian selvittelyyn, mutta pelkään jotenkin ihan kauheesti. Olen alunperin keskeyttäny asiat, koska isä ei suostunut vapaaehtoisesti tunnustamaan ja vaati verikokeita(asian pitkittämiseksi). Takana oli juuri synnytys ja iso elämänmuutos sekä samaan aikaan piti kuunnella mitä törkeyksiä isä valvojalle oli ladellu. Kävi vähän liian raskaaksi. Tämä ihminen ei ansaitse olla isä ja hän kertoi kuinka hänen nuoruuden aikaisesta suhteesta syntyneen lapsen on kasvattanu toinen mies. Pelkään myös sitä, että hän ei pitkiin aikoihin joudu maksaan elatusmaksuja kun hakeutuu työttömäksi heti. Miehellä tuntuu olevan paljon suhteita ja hän on eritäin ovela. Oikeasti hän on ihan työnarkomaani ja rahasta ei pulaa. Raskausaikana hän häiriköi tekstareilla ja poliisi soitti hänelle, että minut pitää jättää rauhaan. Entäs kun hän saa tapaamisoikeudet, mitä hän voi niillä halutessaan kiusata?
En todellakaan haluaisi lastani lähellekään tuota ihmistä ja mitä hyötyä asioita on selvitää jos hän ei ota taloudellista vastuuta kuitenkaan? Toisaalta koska olen käynyt kaikki asiat läpi yksin raskauden ihan alusta alkaen, koen lapsen olevan vain minun ja perheeseeni kuuluu vain minä ja lapseni.

Käyttäjä hps0 kirjoittanut 26.03.2011 klo 18:27

Minä olisin sitä mieltä että lapsi voi vaikka aikuisena selvittää isyyden jos haluaa. Nyt aiheutat sillä vain harmia kun miehelläsi on oikeuksia lapseen jos hän niitä vaatii. Samoin jos sinulle kävisi jotain, isä olisi ensisijainen huoltaja lapselle.
Elatusmaksut saa kunnalta lähes yhtä lailla. Sen takia ei kannata isyyttä selvittää.

Vaatii muuten kanttia ja oman päätöksen olla kertomatta isää lastenvalvojalle.