Se perinteinen luottamuspula
Koitan pitää tekstin lyhyenä.
Olen n. vuoden tapaillut henkilöä Y hänen aloitteestaan. Tiesin että hänellä on tuore ja sotkuinen avioero (johon liittyy mm pettäminen Y:n toimesta ) taustalla, ja painotin heti alkuvaiheessa etten halua mihinkään väliinja että minulle pitää aina kertoa missä mennään. Yleensä karsastan vastaavia tilanteita mutta Y oli avoin menneisyydestään joten ajattelin että hän on virheistään oppinut.
Tapailimme ilman sen kummempaa sopimusta seurustelusta ja yöpymisiäkin mahtui muutama kerta n. 1,5kuukauden jaksoon. Lähes päivittäistä yhteydenpitoa myös. Tiesin että eroon liittyi edelleen mm mustasukkaisuutta mutta sen piti kuulemma olla selvä enkä olisi tunkemassa mihinkään väliin. Tämän 1,5kk jälkeen sain kuitenkin kuulla muualta että Y oli harrastanut seksiä exänsä kanssa, joskin itse laitanut pelin poikki kun oli huomannut että meillä voisi olla jtn syvempääkin. Kuulemma kyse oli siitä että molemmat roikkuivat vaikka tiesivät ettei suhteella ole enää tulevaisuutta. Kuultuani raivostuin täysin ja pistin suhdeviritelmämme poikki. Tällöin Y oli taas mennyt pari kertaa säätämään exänsä kanssa.
Kului pari viikkoa ja Y otti yhteyttä. Hän halusi yrittää vielä, ei kuulemma enää olisi mitään kenenkään kanssa. Koska yleensä olen näissä asioissa mustavalkoinen, ajattelin että kokeilen voisinko päästä asian yli. Nyt on kulunut vuosi ja asia vaivaa edelleen. Olen epäluuloinen ja loukkaantunut. Asiaa on puitu monia kertoja, Y ottaa täyden vastuun teostaan ja sanoo ettei silloin nähnyt tekevänsä niin väärin vaan selitteli itselleen ettemme olleet kunnolla suhteessa vielä. Ei kuitenkaan uskaltanut tuolloin ottaa asiaa puheeksi.
Olen pari kertaa laittanut suhteen poikki kun en saa rauhaa pääni sisälle. Rankaisen Y:tä tapahtuneen johdosta pienillä jutuilla, olen usein sulkeutunut ja vihainen. Mitään uutta ei ole tapahtunut alun jälkeen kuitenkaan. Koen että käytökseni alkaa jo olla epäreilua. Niinä hetkinä kun asia ei vaivaa minua, on yhteiselo helppoa ja mukavaa, tulemme hyvin toimeen. Usein asia kuitenkin vaivaa mieltäni ja suhteessa takkuaa sen takia. Olen kyllästynyt olemaan se joka ymmärtää muiden huonoa käytöstä.
Ihmissuhdehistoriaani liittyy yksi todella vaikea suhde josta kesti vuosia päästä jaloilleen. Sen lisäksi pari suhdeviritelmää joissa olen tullut syrjäytetyksi toisen ihmisen takia. Yksi hyväkin suhde, joka kaatui täysin erilaisiin näkemyksiin ja toiveisiin tulevaisuudesta. Ja nyt tämä.
Y ei halua luovuttaa. Hän on pitänyt tätä suhdetta pystyssä koko vuoden. Viimeisimmän eron jälkeen kävimme taas paljon keskusteluja ja hetken kaikki tuntui paremmalta. Nyt elämme välivaiheessa jossa jatko riippuu päätöksestäni. Se on selvää että tällaisena tämä ei voi jatkua. Joko suhde todella päätetään tai päästän menneestä irti ja annnan anteeksi. Koen valtavaa epävarmuutta tulevasta. Jos Y on jo kaksi kertaa mokannut, tavallaan tietoisesti, tekeekö hän sen joskus uudestaan? Vai oliko kyseessä kipuilua menneen avioliiton sotkujen takia? Tiedän ettei kyseessä ole maailman suurin rikos, ja tavallaan ymmärrän tapahtuneen. Silti hiertää ajatus että Y pystyy selittelemään tilanteita muuksi päässään jos hän saa siten toimittua mielestään vähemmän moraalittomammin.
Tavallaan en haluaisi luovuttaa, toisaalta lillun loukatun ja huijatun olossani edelleen sillä verukkeella että painotin alusta asti rehellisyyden merkitystä itselleni.
Ajatuksia?