Säteilenkö jotakin "pahaa auraa"?
Taas on hiukan aikaa kierähtänyt viime kertaisista nakutteluista, ja tilanteet ovast vaihdelleet suuntaan ja toiseen.
Viime aikoina on ollut jonkin verran parempi olo. Jonkin verran edistystä onkin tapahtunut joissakin asioissa: psykoterapia järjestyi henkilölle, jonka kanssa olin aiemminkin ollut tekemisissä YTHS:llä ja josta koen, että hän ymmärtää minua. Kustannuksia on, mutta ne ovat pieniä ja saan niihin apua vanhemmilta. Ja silloinkin, jos he eivät pystyisi minua auttamaan niissä, niin tiedän niiden olevan niin pieniä, että pystyn maksamaan hoidon itsekin, kun tilanne niin vaatii.
Samaten opiskelu on ollut hiukan helpompaa. Vaikka asiani ovat edelleen hieman solmussa aiempien väärinkäsitysten vuoksi, niin olen saanut ainakin joitain kursseja liikkeelle, ja lisääkin voi olla vielä järjestettävissä. Burnoutin pelko minulla ei tällä hetkellä ole niin vahva kuin viime vuonna samaan aikaan.
Kuitenkin tietyt teemat pyörivät mielessä voimakkaina.
Viimeisin kirjoitteluni liittyi katkenneeseen parisuhteeseeni. Siitä on kulunut jo puoli vuotta, mutta silti asia on minulle aika hankala. Olen kai tavallaan jo päässyt erosta yli, mutten tiedä, miten suhtautuisin tähän jälkitilanteeseen: Yritänkö olla nyt jonkin aikaa vielä yksin, vai alanko tutustua ihmisiin uudelleen?
Kumpaakin olen yrittänyt, mutta huonosti menee.
Kun yritän päästä juttuihin kivan oloisten tyttöjen kanssa, he puukottavat selkään. Milloin baarissa oleva muija, jonka kanssa puhun hyvän aikaa ihan leppoisasti, antaa väärän puhelinnumeron, milloin netin treffipalstoilla olevan profiilin omistaja kuvani nähtyään poistaa profiilinsa, milloin nettichatissa jollekulle tulee ”kiire mennä tekemään läksyjä” ja samalla mystisesti katoavat ne kaikki yhteydet, joilla tämän henkilön aiemmin tavoitin. Ajoittain mietin, miksi minulle ei ihan suoraan sanota, että ”minua ei kiinnosta”. Tuolla tavalla kieroillen vain kadotaan jonnekin. Suoraan sanoen pistää vihaksi ja oksettaa tuollainen 😝
Ymmärtäisin, jos etsisin vain yhden yön seuraa, tai jos puhuisin törkeitä ja kuulisin useamman ihmisen suunnalta, että käyttäydyn sopimattomia. Mutta mielestäni käyttäydyn ihan asiallisesti ja mukavasti: yritän ottaa toista huomioon, olla oma itseni, olla liiaksi tuputtamatta itseäni,ja toisaalta olla aidosti kiinnostunut toisesta ihmisestä. En myöskään ole yhden yön juttujen perään: vaikka joskus saatan sellaisia etsiäkin, tiedän pohjimmiltani kaipaavani ystävää, ymmärtäjää, jotakuta jota voi ihan oikeasti rakastaa henkisestikin. Silloinkin, kun mielessäni on ollut pelkkä seksi, en ole heti ensimmäiseksi kiekaissut: ”Meille vai teille punkkaamaan?” tai mielestäni muutenkaan ollut tökerö.
Ja vaikka haluaisin naisten kanssa ollakin ja tutustua heihinkin paremmin, en halua heti sitoutuakaan, jos se heistä tuntuu epämukavalta. Itsekin haluan katsoa enemmän siltä pohjalta, että miten tilanne kehittyy. Siitä ei tarvitse välittömästi tulla mitään vakavaa, mutta en pelkää sitoutumistakaan, jos kemiat pelaavat.
Olen huomannut, että naiset eivät koskaan ole olleet minusta erityisen kiinnostuneita. Minulla on ollut tasan yksi vakava suhde, ja olen jo melkein 25. Tuo ainoakin alkoi siitä, että hän oli (tai ainakin kuvitteli olevansa) kiinnostunut minusta.
No, sitten turhaudun epäonnistumisiini ja ajattelen, että olkoot. Naisia tulee elämässä vastaan myöhemminkin. Noin ehkä menee jonkin aikaa, mutta sitten muistan taas exäni. Miten hyvältä tuntui olla hänen vierellään, miten onnellinen olin hänen kanssaan, kuinka aiemmat hyvät ajat olivat melkein liian hyvää ollakseen totta. Ja toisaalta sen, miten typerää on haikailla hänen jälkeensä, kun kuitenkin tietää, ettei voi saada häntä.
Välillä mietin, ”säteilenkö” jotakin negatiivista, kun harva minusta tuntuu kiinnostuvan muutenkin kuin ihmisenä. Ne harvat, jotka kiinnostuvat, osoittautuvatkin sitten olevan liian pihalla itsensä kanssa ja lopettavat ennen pitkää.
Mielestäni en myöskään ole ”kranttu”. Alkuun olin epävarma exäni ulkonäöstä ja toisaalta, en ehkä alkuun edes varsinaisesti rakastanut häntä. Mutta päätin antaa hänelle mahdollisuuden. Ja ajan kuluessa huomasin, miten upea ihminen hän onkaan.
Ei ihmisen tarvitse olla täydellinen, kunhan hänessä on omat hyvät puolensa. En itsekään ole missään nimessä virheetön; miksi vaatisin sitä muiltakaan?
Eli joko kärvistelen yksinäisyyttäni, kun näen suutelevia pareja tai muistan exäni; tai yritän jatkaa eteenpäin ihan vaan aluksi kaverina ja tulen koko ajan torjutuksi. Oikeasti: mitä minä teen väärin? 😑❓