Rikosilmoituksen teko väkivallasta parisuhteessa

Rikosilmoituksen teko väkivallasta parisuhteessa

Käyttäjä Sirppi aloittanut aikaan 26.11.2011 klo 05:56 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Sirppi kirjoittanut 26.11.2011 klo 05:56

Onko täällä kenelläkään kokemusta siitä, kun tekee entisestä puolisostaan rikosilmoituksen väkivallan takia? Onko mitään mahdollisuuksia ”voittaa”, jos ei ole lääkärintodistuksia, pelkästään silminnäkijöitä (nähneet siis mustelmat, puremajäljet yms.). Ja millainen prosessi se yleensäkin on, kannattaako siihen edes lähteä? Ihan näin mielenkiinnosta kyselen.

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 27.11.2011 klo 14:28

Heippa
Ei kannata lähteä riitelemään eikä rikosilmoitusta tekemään kun on aikaa mennyt
eikä ole esim lääkärintodistuksia.
Esim leivättömän pöydän ääressä kannattaa olla näyttöä ja esim lääkärintodistukset,
rikosilmoitukset jne
jos ei ole näyttöä niin asia kaatuvat melko varmasti ja jää yllättävän isot laskut.
Eikä se välttämätä ole kiva olla käräjillä niin ne ihmiset ainakin sanoo tosin itse olen
ollut tukena toisen puolesta niin minua ei käräjä salit hetkauta.
Mutta tee siitä opettavainen tarina itsellesi että olet päässyt eroon väkivaltaisesta
puolisosta ( jos ymmärsin oikein ) ja muista että ikinä ei parisuhteessa
saa sallia perheväkivaltaa.
Kaunista loppuvuotta sinulle

Käyttäjä Desper kirjoittanut 28.11.2011 klo 11:58

Pahoinpitely on virallisen syytteen alainen rikos, joten syyttäjän velvollisuus on nostaa syyte, eikä kyse siis ole asianomaisen "voittamisesta". Lievä pahoinpitely sensijaan on asianomistajarikos, mutta syyttäjä saa nostaa syytteen myös ilman asianomaisen ilmoitusta, jos teko on kohdistunut mm. tekijän aviopuolisoon tai entiseen aviopuolisoon.