Rikoksentekijän omainen

Rikoksentekijän omainen

Käyttäjä Aamunkoi aloittanut aikaan 28.02.2008 klo 13:45 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Aamunkoi kirjoittanut 28.02.2008 klo 13:45

Hei,

Sain tunnukset tänään eli olen uusi täällä. En oikein tiedä mistä aloittaisin. 😑❓

Olemme kolmihenkinen perhe 🙂.
Mieheni teki rikoksen ja pian hän on oikeuden edessä vastaamassa teostaan 😞. Häpeä painaa minun niinkuin hänenkin mieltään mutta minä en miellä voivani puhua asiasta kenellekään tutulle. Pelkään tulevani itse syrjityksi asiasta jossa minulla ei ole ollut vaikutusvaltaa. Pelkään kuinka paljon syrjintää kohdistuu meihin perheenä.

Masennus tuntuu vyöryvän pikkuhiljaa mieleeni, olen sen jo kertaalleen läpikäynyt monta vuotta sitten ennen avioliittoani. Taistelen masennusta vastaan koska en halua masennuksen vaikuttavan lapsemme elämään. Mutta masennus on tässä sopassa pientä minun mielestäni.

Oleellisena pidän sitä että miten mieheni teko ja tuleva tuomio vaikuttaa meihin perheenä, avioparina, vanhempina, yksilöinä…
Mieheni on ilmaissut hyvin selvästi että ei henkisesti selviä jos tuomio on ehdotonta vankeutta enkä usko minäkään meidän tulevaisuuteen normaalina perheenä jos näin käy. Pelkään asian julkitulemista, enkä välttämättä niin että lehtiin tulisi juttua vaan sen kautta että jos tuomio on ehdotonta niin siitä saavat silloin tietoonsa väkisinkin kela, sossu, koulu, työ… kaikki nämä tahot joissa toimii ihmisiä -tavallisia ihmisiä jotka mieltävät oikeuden tuomita ihmiset myös itse. Miten sitten jatkossa asioida näissä tahoissa ilman joka kertaista epäluottamusta. 🤔

Pelkään siis tuomiota, elämää rangaistuksen aikana, taloudellista tilannetta rangaistuksesta johtuen, elämän jatkumista rangaistuksen jälkeen: vaikuttaako työnsaantiin jne. Pelkään mieheni henkistä jaksamista, hän ei ”usko” psykologeihin eikä palvelu siten ole hänelle hyödyllinen, en usko että hän siellä pystyisi avautumaan. Kenties analyyttisempi asian käsittely kävisi ehkä mutta 😞

Olen koittanut netistä löytää rikoksentekijöiden omaisille tarkoitettua tukipalvelua mutta en ainakaan vielä ole löytänyt muuta kuin jo tuomittujen vankien omaisille tarkoitetun palvelun. Haluaisin vertaistukea ja analysointia.

Arki jatkuu ja ulospäin kaikki näyttää varmaan suhteellisen normaalilta mutta pitämällä ”kulisseja” yllä ei pidetä mielenterveyttä yllä. 😯🗯️

Käyttäjä Solina kirjoittanut 03.03.2008 klo 17:34

Hei Aamunkoi!

Voit ottaa yhteyttä Vankien Omaiset VAO ry:hyn jo ennen kuin miehesi on saanut tuomion. Vaikka yhdistys onkin nimellisesti suunnattu vankien omaisille, ajatus on se ettei kukaan tämän aihepiirin kanssa painiva jäisi tukea vaille. Ne, jotka ovat jäseniä, ovat jo omakohtaisesti käyneet sen alkuvaiheen läpi, joten heidän kauttaan saa parasta vertaistukea, kävi lopulta niin tai näin.
Ota rohkeasti yhteyttä: http://www.krits.fi/vankienomaiset tai suoraan vankien.omaiset@postia.fi.🙂

t. Solina