Raskaudenkeskeytyksestä selviytyminen

Raskaudenkeskeytyksestä selviytyminen

Käyttäjä surupuu86 aloittanut aikaan 11.11.2012 klo 13:28 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä surupuu86 kirjoittanut 11.11.2012 klo 13:28

Hei vaan!

Kirjoitan tänne, koska en oikeasti tiedä minne muualle voisin pahaa oloani ja ajatuksiani jakaa/purkaa. Tilanteeni on seuraavanlainen; Olen 26-vuotias nuori nainen ja erosin poikaystävästäni kuukausi sitten yli viiden vuoden seurustelun ja yhteiselon jälkeen. Ero oli järkevä ratkaisu, sillä hän oli ollut jo pitkään uskoton ja suhde muutenkin hyvin vaakalaudalla :/ Nyt kävi kuitenkin niin köpelösti, että hairahduimme humaltuneina sänkyyn, enkä ollut muistanut aloittaa eron jälkeen hormonaalista ehkäisyä. Tajusin tilanteen vasta tutkittuani kuukautiskierto kalenteria ja pelkäsin kamalasti raskautta. Olen siis nyt raskaana, viikolla 5…Olen myöskin käynyt lääkärissä ja hän kirjoitti lähetteen raskaudenkeskeytykseen, jonne olen saanut jo ajankin. Exäni tietää raskaudesta ja otti asian melko neutraalisti vastaan, tosin ei toivo että jatkaisin raskautta, eikä ole haluamassa lasta kanssani. Hän ei myöskään rakasta minua enää. Omat tunteeni ovat melko sekavat, varmaan minulla on jonkinlainen sairaalloinen riippuvuussuhde häneen…

Itse olen järkeillyt asian niin, että ei ole mitään rationaalista syytä pitää tätä lasta nyt, koska meistä tulisi ikinä perhettä, enkä voisi taata lapselle isää. Päädyn siis lääkkeelliseen rask.keskeytykseen, mutta helppoa tämä ei ole. ☹️

Olen itkenyt joka päivä asian takia ja tuntuu, että elän elämäni tuskaisinta ja karmeinta aikaa. Haluaisin kuulla, kuinka te raskaudenkeskeyttäneet, olette selvinneet henkisen tuskan kanssa ja kuinka elämä on jatkunut sen jälkeen? Tiedän, että teen itseni kannalta täysin oikean ratkaisun, mutta silti en tiedä kuinka voin ikinä antaa tätä anteeksi itselleni ja kuka minua armahtaa? Pelottaa myös tuleva keskeytys ja mitä tulee fyysisesti tapahtumaan…Olen tämän asian kanssa liian yksin, vaikka kaksi ystävääni tietävätkin tilanteen.

😭

Käyttäjä tunturisopuli kirjoittanut 12.11.2012 klo 17:24

Jos nyt tunnet jo valmiiksi syyllisyyttä raskauden keskeyttämisestä ja mietit kuinka selviät jatkossa, miksi teet sen? Minä voin puhua vain omasta puolestani, mutta jos sinusta tuntuu että lapsi voisi silti olla oikeasti vaihtoehto, vaikka miehen kanssa teistä ei paria enää tulekaan, lapsi on kuitenkin hänen, sinun kannaltasi ajateltuna siis miehen jonka kanssa voisit lapsen tehdä. Olkoonkin, ettei hän enää sitten elämässänne ole.

Liian vähän tästä asiasta puhutaan yhteiskunnassamme, siitä että mitä se naiselle tekee, kun aborttiin ryhtyy. Minä tein abortin ja kadun sitä vieläkin, vaikka siitä on 8 vuotta aikaa. Mies oli sellainen jonka lapsen halusin, vaikken ollut suhteesta enää varma. Nyt en halua kenenkään kanssa lapsia kun kukaan ei ole tarpeeksi "hyvä", vaikka olisinkin yksin, uskaltaisin nyt lähteä kasvattamaan lapsen ihan omin voimin. Meillä on hyvä tukiverkosto Suomessa ihan terveydenhuollosta lähtien. Jos sinulla on vielä ystäviä ja perhettä omasta takaa, sinä selviäisit kyllä.

Minä en tiedä miten sinun käy jos keskeytät raskauden, mutta minulle ei käynyt hyvin. Joillekin ratkaisu on oikea, kun he tuntevat alusta lähtien etteivät he HALUA lasta.

Nyt kysymys kuuluukin kaikessa yksinkertaisuudessaan: pitäisitkö sinä, haluaisitko sinä lapsen, jos mies olisi kanssasi yhdessä? Jos vastaus on kyllä, haluat pitää sen lapsen silti, koska vaikka mies siitä uupuu, se on kuitenkin juuri tämän kyseisen miehen lapsi, ja olet jo "geenien" puolesta siis valinnut asian. Minä kehotan sinua harkitsemaan tätä asiaa, koska selkeästi sinä ainakin minusta haluat pitää lapsen, kun itket ja mietit mitä olet tekemässä. Miksi et siis miettisi vaihtoehtoa pitää lapsen, olisiko se niin kamala ajatus?
Meitä on täällä muitakin, jotka katuvat. Kannattaa laittaa hakusanoiksi abortti ja voit vaikka lukea omaakin ketjuani Menneisyyden vanki.

Haluan ja toivon sinulle kaikkea hyvää päätöksesi kanssa. Minä tein väärän päätöksen, mutta teet sitten miten tahansa, päätä ja elä asian kanssa. Vielä kerran, sama lause jota kukaan ei varmaan enää jaksa lukea, mutta sanon sen silti vielä kerran: aborttia voi katua, omaa lastaan ei ikinä.

Toivon, että näistä raskaudenkeskeytyksistä puhuttaisiin enemmän, ja varsinkin niin, että asian kokeneet vaihtaisivat ajatuksiaan. On niitä, jotka ovat oikeasti tyytyväisiä ratkaisuunsa tehdä abortti. Minä en vain koskaan ole vielä sellaista ihmistä tavannut, joka ei olisi siitä silti jonkinlaista syyllisyyttä kokenut. Se on selvää että syyllisyys tulee, mutta jos se tulee siitä huolimatta että haluaa keskeyttää raskauden alusta asti, mitä sellainen syyllisyys tekee ihmiselle joka harkitsee pitävänsä lapsen ja siksi että pelottaa, tekee abortin?

Olen elävä esimerkki siitä, että jos harkitsee edes vähän, täytyisi vaan pitää se lapsi. Kahdeksan vuotta on pitkä aika miettiä tätä asiaa joka päivä, kun nyt voisin jutella lapseni kanssa hänen koulupäivästään ja kavereistaan. Miksi pelkäsin niin paljon? Yksinkin olisin selvinnyt. Ja niin selviäisit sinäkin. Selvinnet myös abortista, mutta en toivo sellaista syyllisyyttä kenellekään, ikinä. Jos harkitset ja haluat lapsen, mutta sinua vain pelottaa, pidä lapsi. Jos et halua lasta, keskeytä raskaus. Mies ei halua lasta, mutta silloin hän voi päättää olla näkemättä tätä. Ikävä ja onneksi kyllä, tämä on sinun päätöksesi, ei hänen. Sehän siinä kamalaa on, kun on yksin päätöksen kanssa. Mutta minä tekisin nyt toisin: pitäisin lapsen. Sinä tiedät sitten joskus ratkaisusi tuntemukset, mutta toivon ettet tee hätiköityä ratkaisua. En haluaisi, että kukaan kokee tällaista syyllisyyttä. Jos rakastat miestä vaikkei hän enää olekaan kanssasi, lapsi olisi kuitenkin rakkauslapsi, olkoonkin että mies ei sitä itse tajua.

Toivottavasti tästä oli jotain apua.