Raskaana ja vaikea päätös

Raskaana ja vaikea päätös

Käyttäjä Isla86 aloittanut aikaan 28.01.2018 klo 08:11 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Isla86 kirjoittanut 28.01.2018 klo 08:11

Olen 31 vuotias ja mulla on kolme lasta 4v , 6v ja 11kk.
Nuorimman raskausaikana mulla todettiin c-hepatiitti, olin saanut sen ilmeisesti edellisessä suhteessa.
Olin juuri käynyt ensimmäisessä ultrassa joten viikkoja oli n.12 kun sain tietää hepatiitista ja mulle sanottiin että siinä on noin 5-10% riski että tarttuisi vauvaan ja se testataan sitten kun vauva 18kk. Joten vielä joutuu odottamaan ennen kuin saa tietää. Ja tämä odottelu on stressaavaa :/
Nyt vielä tämän lisäksi tein pari päivää sitten varmuuden vuoksi raskaustestin kun oli ollut outoa huonoa oloa. Kondomia ollaan käytetty ja kuukautiset eivät oo vielä alkaneet kun lopetin imetyksen vasta pari viikkoa sitten. Vanhempienkin lasten kohdalla alkoivat vasta pari kuukautta imetyksen lopettamisesta.
Mutta raskaustestiin tuli haamuviiva ja tänään tein uuden testin niin oli positiivinen.

Tilanne tuntuu todella ahdistavalta kun olisin päässyt muutaman viikon päästä aloittamaan c-hepatiitti hoidon jota olen odottanut kun pelkään niin paljon maksani puolesta.
Jos jatkaisin raskautta hoito viivästyisi noin 9kk. Ja raskaus myös pelottaa oman terveyden kannalta, jos maksan toiminta heikkenisi. Ja tietenkin myös taas huoli tarttuisiko hepatiitti lapseeni.
Lisäksi mulla ollut pahat suonikohjut joka raskaudessa. Viime synnytyksen jälkeen oli tukos jalassa joten piti pistää klexanea. Joten pelkään myös että jos tällä kertaa vielä pahemmat.
Raskauden keskeytystä olen miettinyt ja järjellä kun ajattelen niin olisi ehkä paras ratkaisu. Mutta sitten välillä kun mietin niin tuntuu todella pahalta,ajatus siitä että ottaisin pillerin millä lapseni kuolisi.
Mites onko täällä muita jotka tehneet keskeytyksen tai miettineet sitä, tai jatkaneet raskautta riskeistä huolimatta?

Käyttäjä Alnus kirjoittanut 28.01.2018 klo 11:56

Hei,
mulle on tehty keskeytys, tosin tästä on vuosia aikaa. Päätös ei liittynyt terveyteen, en vain kokenut olevani valmis, eikä lapsen isäkään ollut asiasta innostunut. Koville se otti ja surin asiaa jonkin aikaa keskeytyksen jälkeen vaikka se tuntui ainoalta oikealta ratkaisulta siinä kohtaa. Ei siis kuitenkaan kaduttanut. Vuosiin asia ei ole vaivannut enää ja jälkikäteen kun miettii, nopeasti sen kanssa pääsi sinuiksi.

Vaikea tilanne sinulla tosiaan, toivottavasti päätös, oli se kumpi vaan, kirkastuu ja tuntuu sinusta parhaalta vaihtoehdolta.

Käyttäjä Isla86 kirjoittanut 29.01.2018 klo 21:56

Olen päättänyt tehdä raskauden keskeytyksen. Se on varmaan oikea päätös tässä mun tilanteessa kun ajattelen omaa terveydentilaa ja perhettäni, sekä myös vatsassa olevaa lasta. Koska siinä kuitenkin riski että tämä hepatiitti voisi tarttua lapseen ja se että jos mulle kävis jotain raskausaikana niin lapset jäis ilman äitiä. Vaikka ajatus keskeyttämisestä tuntuu pahalta niin se on vaan pakko tehdä. Torstaiksi on sovittu ultra, niin silloin katsotaan viikot ja voin ottaa ne pillerit silloin jos päätän keskeyttää raskauden.