Rakkautta vaiko vain omistushalua?!
Hei, pakko päästä purkamaan tätä tilannettani jonnekin! Sekä tarvitsisin kipeästi myös muiden mielipiteitä tähän soppaan.
Elikkäs niin, homman nimi on tämä:
Olen eronnut reilu kaksi vuotta sitten lasteni isästä, suhteemme oli tosi vaikea koska olimme molemmat niin keskeneräisiä ihmisiä tällöin, emmekä tienneet parisuhteista oikein mitään.
Seurustelumme kehittyi aikoinaan lyhyestä ystävyydestä, ja muuttui heti todella vakavaksi koska tulin vahingossa HETI raskaaksi, päätimme kuitenkin että aiomme pitää lapsen. Raskausaika kylläkin oli hyvin vaikea, olin masentunut ja tätä toista osapuolta myös ahdisti tilanne. Riitelimme koko seurustelumme ajan aika rankasti ja aikaajoin ne olivat myös fyysisiä, molemmilla oli paha olla kun ei tunnettu oikein itseämmekään, saatikka toista, ja tilanne oli mitä oli.
Saimme kuitenkin vielä toisenkin lapsen aika nopsaan, ja silloin selvisi hieman ennen laskettua aikaa että hänellä oli ollut suhde toiseen naiseen. Menin aivan palasiksi mutta halusin että pysymme kuitenkin yhdessä koska toinen lapsi oli tulossa. Yritimme käsitellä vauva-arjen keskellä tätä pettämistä mutta eihän siitä oikein mitään tullut, hän ei ymmärtänyt miksi minun olisi pitänyt vain jankata ja jankata tätä, enkä vain mennä eteenpäin. Syyt pettämiseen oli hänen huonossa itsetunnossaan, sekä siinä miten vaikea suhteemme oli. Asiat jäi puolitiehen ja nyt minusta tuntuu että ns.lukitsin omat tunteeni silloin.
Olin ollut epävarma suhteestamme, onko hän minulle se oikea ja päätinkin että erostamme kun pienin lapsi oli puolivuotias. Ero oli rankka mutta tuntui oikealta, en itseasiassa edes itkenyt kertaakaan vaan hoin vain itselleni että se oli ainut oikea ratkaisu.
Ero sattui eksääni todella paljon ja hän huomasi paljon asioita ja syitä itsestään, ja mikä oli johtanut mihinkin. Hän olisi halunnut minut takaisin eikä oikein millään olisi halunnut hyväksyä eroamme, minä taas en tuntenut mitään.
Olimme kuitenkin runsaasti yhdessä perheenä tuon 1½vuoden ajan ja hän pysyi parhaimpana ystävänäni. Huomasin muutoksen hänessä mutten ollut valmis uuteen yritykseen, vaan vakuuttelin etten enää tunne häntä kohtaan mitään enkä halua enää seurustella, olemme niin erillaisia.
Lopulta puolivuotta sitten hän teki sen ratkaisun että katkaisee välit minuun kokonaan jotta pääsee erostamme, ja minusta yli. Ensin olin tyytyväinen tilanteeseen hetkenverran, vaikka surinkin kovin sitä että menetin ystävän .. kunnes hän löysi uuden. Ja se uusi oli minunkin tuttavani. Alkoi tapahtua rytinällä: seurustelu, kihlaus ja häät tulossa. En ole voinut tätä tapahtumaa ymmärtää millään, olen haastanut riitaa turhista asioista eksän kanssa kun olen halunnut saada edes jonkinlaisen yhteyden häneen. Tuska, suru, ahdistus, viha ja katkeruus ovat olleet sanoinkuvaamattoman suuria, ajatusratani on juuttunut etten ajattele mitään muuta ja olen melkein menettänyt toimintakykyni. Yöllä olen heräillyt siihen että tuntuu kuin sydäntä revittäis rinnasta enkä saa henkeä, päällimmäisenä ajatus ettei tämä voi olla totta! Kaikki tuottaa tuskaa, jopa lasten kanssa oleminen. Tuntuu että kaikki vuosia padotut tunteet ovat nousseet pintaan, enkä vain selviä. En ole tätä aikasemmin myöntänyt että kyseessä oli mustasukkaisuus tai että haluaisin eksäni takaisin, mielestäni hän oli maailman pahin kusipää joka vaan haluaa satuttaa minua ja että onneks olin päässyt hänestä eroon, ja tuo toinen nainen tulee katumaan suhdettaan myös. Toivoin ettemme olisi ikinä tavanneetkaan. <- Kerroinkin tuon kaikille jotka vähänkään jaksoi kuunnella, tai ehkä eivät.
Tämä kaikki kuitenkin kalvoi minua siinä määrin että lopulta sain pyydettyä eksältäni että josko voisimme keskutella, niin saisimme tämän vihanpidon lopetettua, edes lasten vuoksi. Trkoituksenani oli todellakin vain se että saisin kysellä miski hän haluaa satuttaa minua, jotta saisin selvyyden asioihin ja jatkettua eteenpäin.
Hän soitti minulle seuraavana päivänä kun ei pystynyt kasvotusten tapaamaan, näkemiseni tekee kuulemma edelleen niin kipeää. Puhelu oli todella vaikea/surullinen, hän sanoi rakastavansa mua edelleen ja haluaisi edelleen meidän olevan perhe, mutta että me olemme niin vaikeita yhdessä. Kertoi että tämä uusi on vihdoin saanut häntä parempaan kuntoon, ja koottua ne palaset hänestä jotka särkyi eromme jälkeen. Tarkoituksenaan ei ole satuttaa minua vaan tehdä asioita itsekkäästi jotta selviää. Kerroin samassa puhelussani ensimmäistä kerta rehellisesti olevani minäkin todella rikki tästä kaikesta.
Ja minähän menin puhelun jälkeen entistä enemmän sekaisin, tajusin että haluan oikeasti olla hänen kanssaan perhe en kenenkään muun. Luulen että minuun sattui seurustelumme aikana niin kovin että lukitsin tunteeni, rakkauteni, suruni, kaikki. Enkä kestä ajatusta että hänellä on jonkun muun kanssa perhe. Hän soitti minulle vielä uudestaan eilen illalla ja juttelimme ja itkimme molemmat tätä tilannetta. Hän sanoi että jos olisi varma että minä olen varma omista tunteistani, enkä vain mustasukkainen, niin hän haluaisi vielä olla minun kanssani.
Jos tilanne olisi toinen, ei olisi heillä häitä tulossa, niin haluaisin mennä hänen kanssaan pariterapiaan ja yrittää vielä. Suhteemme oli niin vaikea, luottamuspula ja traumaattiset riidat, että sitä pitäisi työstää todella kovin että se onnistuisi, mutta nyt minusta tuntuu ensimmäistä kertaa että haluaisin tehdä niin.
MUTTA! mitä minä teen? hän kertoi myös ettei ehkä selviä hengissä jos nyt lähtisi minun matkaan ja jossain vaiheessa minä huomaisinkin ettei tämä onnistu. Hän kuitenkin välittää myös nykyisestään, hänellä on hyvä olo ja tämä uusi on hyvä hänelle.
Onko minulla oikeutta mennä tähän heidän väliin? mielestäni ei ole, mutta välillä taas mietin että kyseessä on kuitenkin minun perheeni ☹️ Mutta entä jos suhteemme ei onnistukkaan, ja entä jos jos sekoitan vaan omistushalun/mustasukkaisuuden rakkaudeksi?