rajatilapersoonallisuus

rajatilapersoonallisuus

Käyttäjä ilman aloittanut aikaan 21.09.2005 klo 15:05 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä ilman kirjoittanut 21.09.2005 klo 15:05

Sain selville että minut on joskus diagnotisoitu rajatilapersoonallisuudeksi. Onko se jotain mistä ei voi selvitä ilman apua, vai onko se jotain mikä menee ohi itsestään. Tuntuu että kierrän kehää, enkä pääse pois sieltä koskaan.

Käyttäjä Jeremia S (Työntekijä) (Kriisikeskus Turun tukiasema, Turku) kirjoittanut 27.09.2005 klo 10:24

Siis onko se lääkärin tekemä diagnoosi? Rajatilapersoonallisuus on aika liukuva käsite. Jos sinusta on tehty tällainen diagnoosi, onko jotain hoitosuunnitelmaa olemassa?

Persoonallisuus on kaikilla ihmisillä varsin pysyvä ominaisuus vahvuuksineen ja heikkouksineen. Psykoterapia on suositeltava hoito, myös joistain lääkkeistä voi olla tukea hoidossa. Keskustele jonkun psykiatrian erikoislääkärin kanssa ja kysele erilaisia vaihtoehtoja hoidolle.

Käyttäjä ilman kirjoittanut 27.09.2005 klo 14:14

Lääkäri teki sen diagnoosin. Mutta nyt joku sanoi minulle, että se ei tarkoita loppuelämää jos viisi vuotta sitten on ollut tällainen diagnoosi.
Silti netissä luin, että sen kanssa voi oppia elämään, mutta se ei häviä.
Mutta kaipa sitten olen parantunut, kun ei kukaan minua tarpeeksi hulluna pidä. Päässä ne ongelmat ovat silti. 😑❓

Käyttäjä Jeremia S (Työntekijä) (Kriisikeskus Turun tukiasema, Turku) kirjoittanut 28.09.2005 klo 14:01

Tässä tilanteessa varmaan on paras ohjeistaa hakemaan lisää tietoa asiasta. Rajatilapersoonallisuus-käsitteestä löytyy hyvin tietoa esimerkiksi sellaisesta kirjasta kuin "Psykiatria" (Lönnqvist ym., toim). Siellä se on persoonallisuushäiriöt-osiossa "tunne-elämältään epävakaan persoonallisuuden" alaluokkana. Terapioista suosittelen kirjaa Tiina Tikkanen: "Psykoterapiaopas". Mutta keskustelu lääkärin tai psykologin kanssa hoitomahdollisuuksista on myös suositeltava asia.