Viestiketjuun osallistuneet ja lukijat hei!
Omasta kokemuksestani on jo sen verran aikaa, että pitäisi olla jo nk. tolpillaan. Huojuvat tolpat,,,
En halua tapauksesta kauheasti kertoa, mutta en ollut humalassa, työpaikallani ja silti, vaikka olisin ollut missä ja koska, ei se muuta asioita suuntaan jos toiseenkaan, jos ei ole halunnut. Nyt vain katselen joka päivä tapahtuman lopputulosta, ihan kiva lapsi, mutta kasvamassa, ja kaikki kaatuu uudelleen päälle. Mies erosi, tietysti, itse olen masentunut, työpaikka lähettää työkykyarvioon, pikkuisen myöhässä ehkä. Paikkakunnan viranomaiset eivät korviaan lotkauttaneet avunpyynnöilleni, kiitos Lappi Turun lääni, vasta kun turvakodista otettiin yhteyttä, oli pakko puuttua, ja silloinkin joku vanha koulukaveri, joka ymmärsi että vaimo nyt on tuollainen hiukan,,,
Kenties jotakin parempaa luvassa, toivon pääseväni ryhmään, joka asioita käsittelisi, ilman että puoli nykyistä paikkakuntaa asiaa pui. Vaikka niin jo tekeekin, kiitos vaitiolovelvollisen hoitohenkilökunnan. Entinen kotikunta oli jopa sotkenut sisareni asiaan, ystävälläni kun etunimi oli samantapainen, ja Sisko ei aina ole sisar, vaan erisnimi! Eli kaksikin merkillistä seläntakana yhteydenpitoa, näinkin arassa asiassa.?
Ymmärsin aikojen kuluttua hakea apua, ensimmäinen oli lähikaupungin MTT- kunhan vähän masentunut, lääke, joka ei sopinut, käyntejä kertaa 10 ja uunista ulos. Ajattelin selviäväni, ja tuolloisen lääkärin ehdotus vaikkapa opiskelusta oli ihan onnistunut. Muu ei sitten onnistunutkaan. Työ vei selän, sairastuin, mikä sekin luettiin korvienväliviaksi, vaikka neurologi toisin kirjoitti. Kai sieltä tekstistä poimittiin sitten vain sopivat asiat, pääsee vähemmällä.
Hain vapaaehtoisestikin apua- eli pyysin päästä osastolle lähelle kotiani. Ensimmäisellä kerralla hoito? tarkoitti lääkkeitä, keskustelu omahoitajan kanssa, milloin oli paikalla, eli meni jopa 10 päivää, ettei ollut. Olen epäluuloinen, kun kysyn asioistani, masentunut, no kyllä, nukkuminen on sitä sun tätä. Talous ei suju, eron myötä kun meni melkoisesti miehen taskuihin. Omaa syytäni, sanovat, myös entinen mukava sukuni!
Lähdin osastohoidosta- maksa siellä olosta jos ei saa mitään, edes ruoka-aikoja ei tiennyt, onhan sulla kai kello- huoneiden kellot eivät toimineet. Jos syvästi masentunut tuolle osastolle "pääsee", toivon totisesti hyvää omahoitajaa, siellä sai olla kyllä rauhassa huoneessa kenenkään kummemmin kaipaamatta. Kun vaikean keskustelun jälkeen pyysin apua, ei ollut sopiva ajankohta, ja toivoin naista- kahden naishoitajan ja yhden miehen joukosta oli tietysti vastassa mies varahoitajana.
Huippu minusta on, että tehdään tomera linjaus- kuin murrosikäiselle viiltelijälle, mitenkään aliarvioimatta heitäkään- eli ei pääse sitten lähelle kotiaan vapaaehtoisella päivystyslähetteellä, koska ei kelpaa hoito. Niin en missään vaiheessa sanonut, vaan toivoin myös hoitajien pitävän kiinni sopimuksista, koska itseltänikin niitä edellytettiin. Eivät pitäneet.Eli lähde nyt pois jonnekin autotta ties kuinka kauas, ilman linja-autoyhteyksiäkään- edullista vai? Itse olisin kaikkien sanomisten jälkeen mennyt osastolle, vaan siellä päättää LÄÄKÄRI, joka sanoo jopa muille, miten toimitaan. Ei puhettakaan mistään hoitotieteestä tai nykyaikaisesta otteesta asioihin; neurolepteillä osasto hiljaiseksi öisin ja rauhalliseksi päivisin, lääke kaikkeen?
Potilaat totisesti hoitivat enemmän toisiaan kuin hoitajat tai lääkäri lääkkeineen. Valitettavan paljon vihaa, takaisintuloja- paitsi minua ei huolita, olenhan Hankala asioitteni kyselijä, viiltelijöitä riitti, se oli kuin kulkutauti- viimeinen hätähuuto kai,,,Aikuisten akuuttiosasto! Olisi pitänyt olla rikas isäpappa tai jokin vakuutus, olinhan vielä sosiaalista tukeakin tarvitseva. Ei kun pois kirjoilta hyvin sutjakkaasti. Kukaan ei kysynyt miksi. Ja tarvitsetko mitään avohoitoa, eikä reseptiä voinut vakituinen lääkäri kirjoittaa- olisi pitänyt hoitaa lähtiessä, kas kun unohtui, en päässyt itse puhelimeen.
Kävin kertaalleen hoitajan luona- sanelu kuului: osastosta ei sitten puhuta, eli rajaa yhden melko järkyttäneen kokemuksen pois, eikä tiedä itä on tapahtunut. "Eikä siellä ole samanlaista kuin ennenkin?" Eipä taida olla. Puhu siinä sitten tuollaisesta tapahtuneesta, jota et pysty sanomaan nimeltä edes vuosien jälkeen, ja pahimpaan kohtaan jäätiinkin omahoitajakeskustelussa, kun pyysin apua, en tullut kuulluksi ja lähdin. Miksi kukaan ei kysynyt miksi? Miksi en saanut puhua lääkärin kanssa? Oli ylipaikkoja, eli hyvä kun joku poistuu? ongelmien siirtoa ja pahentamista. Käsittämätöntä nykypäivänä. Jokainen sanoi vuorotellen, mene seuraavan luo kysymään, minulla on kiire- mitähän kirjattiin, kun ei mitään puhuttukaan. Mielenkiintoista. Että selvitä? Syyllisyys kasvaa, miksen antanut kuristaa itseäni hengiltä, miksen sitä ja tätä- ei vastauksia. Ei hoitoa, jos ei kerran "kelpaa". Mitäpä tässä enää ihmetellä, toivottavasti muilla sujuu paremmin!
terv. kerppu62😯🗯️