Rahan, työn ja vapaa-ajan jakautuminen reilusti

Rahan, työn ja vapaa-ajan jakautuminen reilusti

Käyttäjä KasKas aloittanut aikaan 05.05.2016 klo 10:17 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä KasKas kirjoittanut 05.05.2016 klo 10:17

Hei,

olen uusi täällä ja tähän mennessä lueskellut lähinnä pettämiseen liittyviä kirjoituksia. Mutta ei siitä enempää tässä kohtaa.

Yksi meidän parisuhteen ongelmistamme pettämisen lisäksi – tai sen takana – on mielestäni rahan, työn ja vapaa-ajan jakautumisen epätasaisuus, -reiluus: Minä teen enemmän töitä ja ansaitsen enemmän rahaa. Osa työstä on kotoa käsin tehtävää varallaoloa ja mahdollista hälytystyötä (eli päivystystä) ja sitoo kotiin tai muualle, missä voi tehdä tarvittaessa töitä (eli ei esim. uimaan, elokuviin, teatteriin tai muualle tavoittamattomiin, kyläily taas on ok).

Jotenkin koen epäreiluksi tilanteen, että kun minulla on päivystysvuoro, niin se ei vaikuta mitenkään puolison menemisiin – vaan hän voi esim. olla osan tai koko viikonlopun omissa aktiviteeteissaan, vaikka voisi olla kotona kanssani ja osaltaan ottamassa taakkaa pois harteiltani (kotityöt, lasten asiat yms) ja toki myös seurana. Koen, että hän ei ole halukas puhaltamaan ”yhteiseen hiileen”, vaan päivystys ja sen sivuvaikutukset ovat kokonaan oma ongelmani – mutta toki hän kuiten haluaa hyötyä sen tuomasta lisärahasta osaltaan. Ja en siis odota, että hän tekisi ko. työtä vaan nimenomaan pehmentäisi, minimoisi noita ikäviä, tylsiä sivuvaikutuksia – jolloin tekisi tavallaan ”osansa”. Kärjistetysti koen, että tehtäväni on ”vain maksimoida ja rahoittaa puolison vapaa-aikaa”, mutta eihän se ihan näin mene.

Puolison mielestä kyseessä on ammatinvalintakysymys: hänen työssään on huomattavat vapaat, jotka hän saa täysimääräisesti hyödyntää parhaaksi katsomallaan tavalla (toki tekee vapaiden aikana esim. enemmän kotitöitä yms, jos on kotona). Mutta sitten toisaalta ansaitut rahat ovat yhteisiä ja niiden käytöstä pitää päättää yhdessä. Mielestäni tässä on ristiriita.

Mutta haluaisin painottaa, että minua ei siis haittaa se, että rahat menevät kutakuinkin tasan (minä tosin taidan kuluttaa hieman enemmän) – vaan se, että puoliso ei ole kiinnostunut helpottamaan päivystysviikonloppujani, taakkaani millään tavalla jos hänellä itsellään on parempaa tekemistä (joita on kovin usein, mutta ei aina). Tämän on varmaan kasvanut ongelmaksi aikojen saatossa, muistan sen katkeruuden, kun päivystin yksin lasten kanssa kotona: ruoka paloi hellalla, joku lapsi tarvitsi jotain ja töitäkin piti tehdä samaan aikaan.

Mutta toisaalta, ehkä on kohtuutonta pyytää toista perumaan kivoja menojaan sen takia, että minä olen sidottuna kotiin – tai olettaa tätä? Ehkä kyseessä on tosiaan ammatinvalintakysymys ja vapaa-aika on jakamaton ja palkka ei? Lisäksi pitää luottaa, että asiat tasaantuvat ajan saatossa? Esim. hän maksoi opintolainani pois aikanaan omilla rahoillaan. Toisaalta minä maksan nyt suurimman osa asuntolainasta (vaikeahan näitä on mitata ja mielestäni tarpeetontakin).