Puolison sairaus ja ero
Hei.
Olen kohta kolmekymppinen mies, jonka perheeseen kuuluu saman ikäisen vaimoni lisäksi 1- ja 3-vuotiaat tyttäret. Yhdessä olemme olleet 6 vuotta.
Pääosin meillä menee hyvin. Yritämme jakaa kotityöt tasaisesti, kummatkin rakastamme lapsiamme hyvin paljon ja vietämme paljon perheenä aikaa yhdessä. Suurimmat ongelmat liittyvät puolisoni sairauksiin, joiden takia olen vakavasti harkinnut eroamista.
Vaimoni sairastaa ykköstyypin diabetesta sekä nivelreumaa. Psyykkisiäkin sairauksia on ollut (GAD, masennus), mutta ne on onneksi voitettu. Diabetes ei ole vielä aiheuttanut komplikaatioita ja vaimoni onkin hyvin motivoitunut diabeteksensa hoitoon. Nivelreuma onkin paljon suurempi ongelma.
Erityisesti aamut ovat puolisolleni vaikeita. Aamujäykkyys ja arkuus vaikeuttavat nuoremman tyttären hoitamista, hän kun ei osaa vielä kävellä eikä käydä potalla. Olenkin itse joutunut muuttamaan työvuorojani enemmän ilta- ja yöpainotteiseksi, jotta pystyn auttamaan aamuisin. Olemme kysyneet hoitoapua neuvolasta, mutta jonot ovat pitkiä eikä meidän ongelmamme kuulemma ole ykkösprioriteeteissa. Vaimollani on myös äskeittäin aloitettu biologiset lääkkeet, joiden takia hän käy sairaalassa parin viikon välein tiputuksessa. Tiputuksen jälkeen hän on yleensä päivän tai kaksi todella väsynyt. Isovanhemmat onneksi osallistuvat lasten hoitoon, mutta arkisin heistä ei ole apua koska he asuvat toisella paikkakunnalla.
Suurimmaksi ongelmaksi itse koen seksin vähäisyyden suhteessamme. Reumalääkkeet (ja itse reumakin) aiheuttavat vaimolleni väsymystä ja haluttomuutta, josta seuraa että seksiä meillä on noin parin viikon välein. Itse olisin tyytyväinen pariin kertaan viikossa. Reumamuutosten takia esimerkiksi suuseksia on vaimoni vaikea antaa, kun leukanivel on sen verran huonossa kunnossa. Asennotkin rajoittuvat muutamaan kipujen ja jäykkyyden takia. Toki ymmärrän että lapsetkin rajoittavat seksin harrastamista tehokkaasti. Yleensä ainoat mahdollisuudet arkisin ovat päivällä kun lapset nukkuvat samaan aikaan päikkärit tai illemmalla kun lapset ovat nukkumassa.
Itseäni eniten pelottaa tässä tilanteessa tulevaisuus. Mitä jos vaimoni saa diabeteksesta komplikaatioita ja menettää näkönsä/raajojaan? Reumamuutokset pelottavat myös. Muistan vielä suhteemme alkuajat jolloin vaimoni oli täysin eri ihminen, eikä reuma ollut aktiivinen. Kaipaan niin niitä aikoja. Ymmärrän kyllä, että kummatkin sairaudet (DM ja reuma) eivät koskaan täysin parane ja pitäisi vain pystyä hyväksymään se tosiasia.
Rakastan vaimoani, mutta en vain pysty kuvittelemaan itseäni avioliitossa jossa seksielämä ei tyydytä itseäni. Olen keskustellut asiasta vaimoni kanssa ja ymmärrän, että hän yrittää parhaansa mukaan myös tyydyttää minun tarpeeni toki sairautensa huomioiden. Olen kovasti yrittänyt miettiä mitä oikein voisin tehdä. Olen miettinyt pettämistä, mutta ei minusta ole siihen. Se satuttaisi lapsiakin mitä en missään nimessä halua, joten unohdetaan se vaihtoehto. Maksullisissa käymistä vaimon luvalla olen myös pohtinut, mutta ei minua kiinnosta pelkkä mekaaninen yhdyntä. Haluaisin vain eniten vaimoani. 😞
Eroaminen tuntuu mielessä helpottavalta, mutta siihen kuitenkin sisältyy paljon vaikeuksia. Lapsetkin ovat vielä niin pieniä. En tiedä, tuntuu vaan kauhean pahalta ajatukselta jättää rakastamansa kumppani hänen sairautensa takia.
Jos muilla on kokemuksia/mietteitä kumppanin sairauksista ja eroajatuksista, niin ilomielelläni niitä lukisin. Kiitos. 🙂