Puolison paniikkihäiriö

Puolison paniikkihäiriö

Käyttäjä snoopy00 aloittanut aikaan 16.06.2014 klo 10:26 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä snoopy00 kirjoittanut 16.06.2014 klo 10:26

Mieheni on saanut pari kertaa paniikkikohtauksen. Hän on nuorena sairastanut paniikkihäiriön, mutta parantunut siitä. Nyt kohtaukset ovat tulleet ilmeisesti työstressin ja suurien muutosten vuoksi jälleen hänen elämäänsä. Meillä kotona asiat ovat hyvin, emme riitele eikä alkoholilla ole osuutta asiaan. Elämämme on kaikinpuolin hyvin, mutta mieheni on hyvin poissaoleva ja saanut kaksi kertaa kohtauksen. Mistä tämä voi johtua? Onko siihen olemassa keinoja, joilla hän voisi selviytyä työelämässä? Meille on tulossa lapsi ja haluaisimme yhdessä löytää keinon hänen parantumiseensa. Olemme myös miettineet, että voiko kyse olla masennuksesta, mutta oireet eivät oikein viittaa siihen sairauteen. Voiko siis kyse olla pelkästään stressistä ja uupumuksesta? Onko ketään tällaisessa tilanteessa ja oletteko hakeneet apua, ja mitä apua olette saaneet? Mieheni pyrkii saamaan lääkäristä apua ja katsomme, että mitä sieltä olisi saatavilla. Olen hieman huolestunut, sillä tunnollinen, rauhallinen ja ahkera mieheni pelkää ja stressaa tuntemuksiaan. Hän ei kuitenkaan makaa sängyssä eikä jää tekemättömäksi, mutta kertoo, että monet asiat tuntuvat hyvin raskailta ja vastenmielisiltä kuten esim. lähteminen johonkin tai jonkin työn aloittaminen. Olen yrittänyt sanoa, että hoitaa itsensä kuntoon, sillä tässä tilanteessa se on tärkeintä, enkä tuomitse häntä millään tavalla olotilastaan. Olen kuitenkin itsekin hieman stressaantunut, nukun huonosti ja ajatukset painavat mieltäni.

Käyttäjä Miriel kirjoittanut 20.06.2014 klo 18:54

Hei

Itse kärsin paniikkihäiriöstä, joka alkoi jo ollessani vielä nuori. Yritin 8 vuotta toimia omillani sen kanssa, mutta se ei oikein ottanut toimiakseen, koska jokainen kerta kun isompaa stressiä tuli, aloin ahdistumaan ja pakenemaan tilanteita joissa pysyminen olisi laukaissut paniikkikohtauksen.

Paniikkihäiriöön on olemassa lääkkeitä, jotka estävät serotoniini-nimisen välittäjäaineen poistumisen aivoista. Tällöin paniikkikohtaukset jäävät tulematta. Paniikkihäiriöstä kärsivan henkilön aivonesteessä siis on liian vähän tätä välittäjäainetta ja siksi esimerkiksi stressi pääsee laukaisemaan paniikkikohtauksen.

Keskustele miehesi kanssa mahdollisesta lääkehoidon etsimisestä ja myös terapia voi auttaa, jos paniikkihäiriön taustalla on jotain tapahtumia, jotka ovat edistäneet paniikkihäiriön syntyä. (Itselläni tämän laukaisi luokkatovereiden epäusko myöhästymiseni syyhyn, taksikuski joutui eksyneenä pyytämään neuvoa ja tämä aiheutti uskonnontunnilta myöhästymiseni). Kuten kertomastani voi päätellä, kyseessä voi olla hyvinkin pieni asia joka ns. katkaisee kamelin selän.

Toivottavasti minusta oli apua ja miehesi saa paniikkihäiriönsä hallintaan 🙂👍

Käyttäjä Eveny kirjoittanut 23.06.2014 klo 12:59

Stressi ja uupumus voi todella laukaista paniikkihäiriön. Ihminen on kuitenkin kokonaisuus, jossa monet asiat vaikuttavat. Osasyitä häiriöön voi olla monta. Oleellista on tietenkin, mitä voi tehdä tilanteen parantamiseksi.

Paniikkihäiriössä harmittavaa on se, että kohtaukset ruokkivat itse itseään. Sikäli tässä jo oireen hoitaminen voin parantaa tilannetta pitkälläkin tähtäimellä.