Puolison paniikkihäiriö
Mieheni on saanut pari kertaa paniikkikohtauksen. Hän on nuorena sairastanut paniikkihäiriön, mutta parantunut siitä. Nyt kohtaukset ovat tulleet ilmeisesti työstressin ja suurien muutosten vuoksi jälleen hänen elämäänsä. Meillä kotona asiat ovat hyvin, emme riitele eikä alkoholilla ole osuutta asiaan. Elämämme on kaikinpuolin hyvin, mutta mieheni on hyvin poissaoleva ja saanut kaksi kertaa kohtauksen. Mistä tämä voi johtua? Onko siihen olemassa keinoja, joilla hän voisi selviytyä työelämässä? Meille on tulossa lapsi ja haluaisimme yhdessä löytää keinon hänen parantumiseensa. Olemme myös miettineet, että voiko kyse olla masennuksesta, mutta oireet eivät oikein viittaa siihen sairauteen. Voiko siis kyse olla pelkästään stressistä ja uupumuksesta? Onko ketään tällaisessa tilanteessa ja oletteko hakeneet apua, ja mitä apua olette saaneet? Mieheni pyrkii saamaan lääkäristä apua ja katsomme, että mitä sieltä olisi saatavilla. Olen hieman huolestunut, sillä tunnollinen, rauhallinen ja ahkera mieheni pelkää ja stressaa tuntemuksiaan. Hän ei kuitenkaan makaa sängyssä eikä jää tekemättömäksi, mutta kertoo, että monet asiat tuntuvat hyvin raskailta ja vastenmielisiltä kuten esim. lähteminen johonkin tai jonkin työn aloittaminen. Olen yrittänyt sanoa, että hoitaa itsensä kuntoon, sillä tässä tilanteessa se on tärkeintä, enkä tuomitse häntä millään tavalla olotilastaan. Olen kuitenkin itsekin hieman stressaantunut, nukun huonosti ja ajatukset painavat mieltäni.