Puoliso masentui ja petti
Mitä tehdä? Puolisoni sairastui keväällä synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Tämä oli jo toinen kerta, eli ensimmäisen lapsemme kohdalla sattui myös, mutta tällä toisella kerralla tilanne meni vain paljon paljon pahemmaksi. Hän ei ilmeisesti halunnut kertoa (eikä varmaan itselleenkään tunnustaa) asiaa, ja mutta omat hälytyskelloni soivat siinä vaiheessa, kun hän oli aamulla sängyssä eikä itkultaan jaksanut eikä halunnut nousta ylös. Toisinsanoen tämä masennus oli jo saanut hänestä aika vahvan otteen, ja se selvisi n 4kk lapsemme syntymän jälkeen.
Noh, hän otti minun patistamanani yhteyttä häntä aiemminkin hoitaneeseen mielenterveyshoitajaan ja lääkäriin, ja hänellä aloitettiin lääkitys (sekä jatkuva että tarvittava) ja säännölliset kontrollikäynnit. Myös sairaalahoitoa suositeltiin, mutta tätä meistä ei kumpikaan katsonut hyväksi ideaksi, hän kun halusi saada koulunsa käytyä loppuun, jota oli vielä n kuukausi jäljellä, ja tältäosin hän olisi saanut myös yhden mieltä painavan asian valmistumisen muodossa pois.
Päädyttiin ratkaisuun, jossa hän muutti koulun loppuun asti kaverinsa tykö, ja minä jäin hoitamaan kahta lastamme kotiin. Myöhemmin selvisi, että tämä aika oli mennyt ilmeisen kovaksi ryyppäämiseksi, ja hän myös petti minua sinä aikana, kerran sängyssä ja useamman kerran suudellen eri kumppaneita. Käytännössä siis sinkkuelämää viettänyt koko ajan, ja tämän petikumppaninsa kanssa hän olisi halunnut tapailua ja jopa suhdetta jatkaakin, mutta sai tältä torjuvan vastauksen.
Hän tunnusti itse minulle tämän kaiken ennenkuin kotiin tuli, ja tämä tottakai oli minulle melkoinen järkytys. Syyksi hän sanoi jonkinlaisen hyväksynnän haun ja sen että yritti edes tuntea jotain. Tilanteen vakavuudesta kertoo myös se, että kuulemma hän oli itsemurhankin suunnitellut jollain tapaa valmiiksi.
..Asiasta on nyt kulunut vajaa puoli vuotta, mutta en vaan saa tätä mielestäni. Hän on nykyään hymyilevä ja näen hänet onnellisena, sekä myös yhteiset häämme on jo tulevaksi talveksi sovittu, joita hän silmät kiiluen järjestelee. Mutta en tiedä miten voin elää tämän asian kanssa, välistä on helpompaa ja unohdan koko jutun, nyt taas mennyt monta päivää etten ole muuta juuri miettinytkään. Mielessä paljon kysymyksiä; Onko tuo mahdollista että masennus aiheuttaa tuon, vai onko ongelma minussa tai perheessämme? En oikein järjellä uskoisi siihen, koska 6v ollaan oltu yhdessä enkä olisi ikinä kuvitellutkaan hänestä tuollaista. Silti sitä pelkää pahinta. Voiko tuollainen toistua? Mitä jos hän olisikin saanut hyväksyvän vastauksen tältä petikumppanilta yhteiselon jatkamiseksi? jne.. Itse hän sanoo, että jos en olisi häntä kotiin tunnustuksen jälkeen hakenut ja patistanut, hän tuskin olisi enää tässä maailmassa ollenkaan.
Voinko luottaa häneen ja pitäisikö jo ottaa itseä niskasta ja katsoa eteenpäin. Suhteemme on tuon episodin jälkeen toiminut paremmin kuin koskaan, varmaankin siksi ettei toinen enää ole niin itsestäänselvyys. Kuitenkin pelkään, että hän pitää minua jonain ”kakkospalkintona” siitä syystä että sai pakit toiselta, tai että pettämisen syynä oli siltikin jokin muu kuin masennus. Kuitenkin kaiken hän kertoi itse, ja itki hysteerisesti kuin annoin hänelle anteeksi..
PS. Anteeksi pikainen ja mahdollisen epäselvä teksti, töissä kun olen niin kiireessä kirjoitin. Voin vastailla lisää jos tarkennuksia joku haluaa, mutta myös tältä pohjalta asiallisia vastauksia ja jonkinlaista hereille tuuppamista itselleni kaipaisin. Että osaisi jo tässä päivässä ja nykyhetkessä elää.. 😯🗯️
…Niinjoo, ja paperit hän koulusta sai. Kova hinta niillä vaan tuntui olevan, ja jälkikäteen ajateltuna sairaalahoito olisi ollut ehdottoman varma ratkaisu. Kaipa tuosta päätöksestä saan myös siis itseäni syyttää. En myöskään ymmärrä tätä hänen ”ystäväänsä”. Hän kun tilanteen tiesi, ja katsoi vierestä kun toinen sotkee elämänsä..