Tilanteesi on ymmärrettävästi pelottava ja ahdistava. Tuskin kukaan toivoo kumppanillensa kuolemaa.
Kuinka suhteenne muuten voi?
Miehelläsi on selvästi mielenterveydellisiä ongelmia, jotka varmasti tiedostatkin. Masennus tai maanis-depressiivisyys (kaksisuuntainen mielialahäiriö) kuulostavat tilanteessasi realistisilta tapauksilta. Myös muu mielialahäiriö on hyvin mahdollinen. Yksi asia on selvä: miehesi tarvitsee ammattiapua. Ketään ei hoitoon voi väkipakolla viedä, mutta jos haluat kumppanisi selviävän hengissä, niin suosittelen rajujakin otteita saadaksesi hänet hoitoon. Pakottaminen on ehkä väärä sana, mutta onhan sinun hänet hoitoon saatava. Muuten tilanne tuskin ratkeaa. Mielenterveyden häiriöt ovat sairauksia siinä missä fyysisetkin sairaudet ja niihin löytyy kyllä hoitoa. Harvoin ne yksinään paranevat.
Sinun ei tarvitse tuntea lainkaan syyllisyyttä omasta hyvinvoinnistasi vaikka haluaisit kumppanisikin voivan hyvin. Mikä kaikkeen on takana? Vaikea suhde? Työongelmat? Läheisen kuolema? Mahdolliset traumat? Syyllisyyden tunne jostakin? Aina syytä ei tarvitse olla. Mielenterveden ongelmat kun eivät kysy lupaa tullessaan 🙄 On kunnioitettavaa, että olet huolissasi puolisostasi ja luulen, että jos olisit myös ahdistunut ja näyttäisit väsymyksesi, se voisi ahdistaa häntä yhä enemmän. Suuttuminen ei myöskään auta, vaikka kuinka tekisi joskus mieli huutaa, että "miksi sinä haluat tehdä noin". Se masentaa entisestään monia. Tuki on parasta mitä voit miehellesi antaa.
Kannattaisi myös puhua jollekin muulle läheiselle, jos sellainen on olemassa (esim. miehesi vanhemmat tai omat vanhempasi) ja he voisivat tukea sinua tai ymmärtää tilannetta..?
Itselläni on ollut masennusta ja maanis-depressiivisyyteen viittaavia oireita ja silloinen kumppanini jätti kaikki asiat huomiotta, jopa pahensi niitä henkisellä väkivallalla ja omalla vihastuksellaan. Hän suuttui minulle ajatuksistani ja vaikeista hetkistäni. Olisin toivonut hänen olevan tukena ja apunani. Koskaan hän ei ilmeisesti tilanteen vakavuutta kyennyt ymmärtämään. Tasapainoiset ja rakastavat kumppanit varmasti tukevat toisiaan, sen uskon. Silloisella kumppanilla oli itsellään joku mielensisäinen ongelma (ei masennus-tyyppinen) ja häneltä ikään kuin puuttuivat empaatiset kyvyt lähes kokonaan.
Masennukseen ja vaikeuksiin tulisi antaa kärsivällisyyttä ja rakkautta ja olla pitkäjänteinen hoitoasioissa. Saat kumppanisi suostumaan ammattiauttajalle, kun jaksat ehdottaa sitä rauhallisesti. Jos hän haluaa niin voit itse mennä mukaan kertomaan, kuinka raskasta elämänne on ajoittain ollut. Voit myös tuoda omaa ulkopuolisen näkökulmaa asiaan, joka auttaa ammatti-ihmistä ymmärätmään tilannetta paremmin. Jos miehesi haluaa puhua yksin ammattilaiselle, anna hänen tehdä se. Pääasia että hän pääsee puhumaan asioistaan ja saa niihin apua! Hän ei välttämättä tule koskaan itse hakeutumaan hoitoon, vaan jonkun täytyy tehdä se hänen puolestaan ja auttaa häntä. Joskus vaikeudet ovat hankalia myöntää. 🤔
Voimia! 🙂🌻