Itseä ei voi suojella, on mentävä oikeesti ihan pohjamutia myöten eron suhteen näissä tunneasioissa. Rakkaus kun ei lopu veitsellä leikaten. Mutta lapsia pitää suojella, lapsilla on oikeus turvalliseen lapsuuteen. Se kun on niin lyhyt aika. Ja tärkeä.
Itse suojelin omaa pienintäni, muutimme pois. Mieheni alkoholinkäyttö rajoitti elämäämme, pelotti ja ahdisti. Vuosia kesti lähtö, vaikka tiesin, että pois on lähdettävä. Maatilalta lähteminen ei oo myöskään helppoa. kun on kysymyksessä myös oma yritys ja eläimet...
Nyt olemme jo kolmatta kuukautta toisella paikkakunnalla ja elämä sujuu, vaatii tosin välillä ihan keskittymistä, että jaksaa järkätä kaikkea ja sopeutua ja saada kaikki muutkin sopeutumaan. Tärkeintä on kuitenkin, että lapsi on onnellinen omissa touhuissaan ja elää lapsen maailmassaan täysillä ja häiriintymättä. Isän kanssa on sopimus, että tulee tänne tapaamaan lastaan. Vaan ei ole vielä tullut. Isistä kuitenkin puhutaan ja on lähetetty isille postia, piirustuksia ja sellaisia, koska tämä lapsi ei ole puhelimessa puhuvaa sorttia. Mutta aina, kun olen iskän kaa puhunut puhelimessa lapsen aikana, kerron, että isi lähettää terveisiä.
Mutta mitäs tehdä tälle omalle sydämelle, jota särkee kuin kipeää hammasta koko ajan.? Helemi antoi eräässä ketjussa ihanan ohjeen, kiedo sydämesi pumpuliin ja tuudita sitä hellästi. ... Sitä jäin miettimään. Ajattelen sen ohjeen omalta kohdaltani niin, että nyt ei ole mihinkään kiire, nyt voi pysähtyä ja hoitaa omaa särkynyttä sydäntään. Itse olen viisikymppinen eli en osaa edes kaivata uutta kumppania, haluan vain turvallista ja tasaista arkea ilman pelkoa. Sitä on nyt tarjolla, kun elämme täällä tyttöjen talossa, minä ja lapsi, .. yritys eli eläimet tulivat mukanamme, eli työtä, säätöä ja organsoimista arjessa riittää. On hikeä, kyyneleitä , vertakin, kun olen sahannut sormiani...ja jopa uskallusta kokea iloa.. Rahaa ei toisinaan ole edes tarpeeksi, sosiaalitoimistossa olen joutunut käymään. Ositus on vielä ihan levällään ja todennäköisesti minulle jää tästä avioliitosta ja elämäni rakkaustarinasta jäljelle lapsi, muistot ja tunne siitä, että olen elänyt pätkän elämääni täysillä, rakastaen sata lasissa, kokien paljon oman sielunkumppanini kanssa.
Meidän tarinamme tuhosi viina. Halvalla meni minunkin sydämeni. Silti, en myönnä tätä kyllä äänen, mutta vieläkin uskon ja toivon ja odotan jotain ihmettä tapahtuvaksi, että saisin tarinamme sinne, mistä sen aloitimme. Aamuöisin minäkin tartun puhelimeen ja kaipaan viestiä, jota ei taida tulla koskaan.
Tiedän, että meillä ei ollut vaihtoehtoja, oli pakko lähteä. Silti tää ikävä on kauheeta. Jos rakkaus olisi joku kasvi, sillä olisi järjellä käsittämättömät juuret, jotka puskisi läpi betoninkin. Millä helvetillä ne vois katkaista????