Pitkä parisuhde ja puolison rakastuminen toiseen
Olen täällä jo pettämiseen liittyviä keskusteluja katsellutkin läpi, mutta halusin avata oman ketjun, kun mikään ei ihan sopinut omaan tilanteeseeni.
Olemme puolisoni kanssa olleet yhdessä 18 vuotta joista naimisissa 8. Lapsia löytyy kaksi ala-asteikäisiä. Sain tietää, että miehelläni on ollut suhde ainakin vuoden verran toiseen naiseen. Tämä nainen on mieheni vanha ystävä ja ilmeisesti kipinää on ollut jo ennen meidän yhteenalkamista. Tämä nainen ei missään vaiheessa ole minua pystynyt kunnolla hyväksymään, koska hänestä ilmeisesti tuntuu että nappasin miehen hänen nenänsä edestä. Missään vaiheessa he eivät ole olleet yhtäaikaa ns vapaalla jalalla, joten kunnon tilaisuutta kokeilla parisuhdetta ei ole ollut. Vuosien aikana ollaan kyllä oltu väleissä ja mieheni on myös välillä tarkoituksella pitänyt vähän etäisyyttä, mutta ilmeisesti kokee naisen ”sydänystävänä” kelle on helppo puhua.
Meidän parisuhteessamme on ollut useampi rankka vuosi. Mieheni sairastuminen, rahahuolet, lapsen kriisiytynyt tilanne, tutkimukset -》 nepsydiagnoosiin. Ja kaikkea muuta pientä päälle. Molemmat olemme vetäneet itsemme äärimmilleen ja parisuhteen hoito on jäänyt kaiken muun alle. Parisuhdetta ei oikeastaan edes ollut, olimme vain kämppiksiä joilla oli yhteiset lapset. Näin jälkeenpäin kun mietin tuota neljän vuoden ajanjaksoa, tunnistan että itselläni on hyvin todennäköisesti ollut aika pitkään jonkinasteinen masennus. Olen sen tyyppinen, etten kovin herkästi osaa pyytää apua. ”Kyllä minä pärjään” on minun perusajatus ja osaan näytellä hyvin että kaikki on ok.
Kun sain tietää suhteesta, mieheni oli asennoitunut siihen, että me eroamme. Itsekin olen aina ajatellut, että pettämisen jälkeen se on varma ero. Nyt vain tuo kiinni jääminen aukaisi jonkin lukon ja olemme puhuneet paljon ja parisuhteen tila on parempi kuin vuosiin, myös fyysisella tasolla. Olemme rakastuneet toisiimme uudelleen.
Muutama viikko kiinnijäämisen jälkeen, mieheni kertoi, että on pistänyt välit poikki tämän naisen kanssa. Tiesin jo silloin, että välirikko ei olisi miehelleni mitenkään helppo, hän on kertonut rakastavansa tätä naista ja kokee naisen ”pelastaneen” hänen elämänsä, mies on uinut paikoin melko mustissa vesissä. Sain tietää että he ovat nähneet viimeisen parin kuukauden aikana useampaan otteeseen ja yhteyttä on pidetty myös soittamalla ja viestein. Näistä hän ei itse minulle kertonut mutta pitkin hampain myönsi kun kysyin. Eikä siinäkään vaiheessa kertonut kaikkea mitä jo itse tiesin. Kun kysyin valehtelemisesta, hän sanoi ettei halua loukata ketään. Myöskin tästä naisesta irti päästäminen on todella hankalaa. Valinnan tekeminen meidän kahden välillä tuntuu olevan melkein mahdotonta.
Nyt päätinkin, että ns rauhoitan tilanteen omalta osaltani. En kysele naisesta, tapaamisista tms mitään. Yritän elää tässä päivässä, keskittyen lapsiin, parisuhteeseen ja erityisesti omaan itseeni. Sitä en tiedä kuinka pitkään jaksan elää epätietoisuudessa tai kuinka kauan miehellä kestää päätöksen teko, sen näkee sitten kumpi tulee ensin.
En oikeastaan tiedä mitä tällä avauksella hain. Vertaistukea ehkä samassa tilanteessa olleilta tai vinkkejä miten minun kannattaisi toimia.
- Muokattu kirjoittajan toimesta 3 vuotta, 2 kuukautta sitten. Syy: Muokkasin tunnistettavia osia