Pitkä liitto pahasti solmussa
Meillä on takana pitkä avioliitto ja ikääkin sen mukaisesti jo reippaasti ja nyt kuitenkin avioliitto pahasti solmussa. Helppoa ei ole ollut koskaan, sen voin sanoa mutta nyt tuntuu että loppu on lähellä. Kerron taustoja, jotta voitte ymmärtää ja miettiä ja toivon mukaan myös vastata minulle, koska olen tullut yhä vakuuttuneemmaksi, että miehelläni on vahvasti narsistisia piirteitä.
Mieheni on aina ollut varsin hallitseva persoona. Meillä on mennyt silloin hyvin, jos olen mukaillut hänen mielipiteitään, en ole esittänyt kritiikkiä häntä kohtaan, en ilmaissut negatiivisia tunteitani enkä korottanut ääntäni. Hän tosin korottaa herkästi ääntään ja huutaa kun ”ei muuten uskota”. Hän on myös pitkävihainen ja mököttää usein. Saattaa sanoa minulle rumasti myös muiden aikana ja joskus kun sanoin että olen ajatellut vastata samalla mitalla, sanoi että sitten hän kyllä sanoo sen jälkeen vielä rumemmasti. Niimpä olen sitten ollut hiljaa ja usein olen sitten kahdestaan yrittänyt siitä puhua mutta riitahan siitä vain tulee niin paljon olen vain niellyt mielipahaani. Hänen mielialansa vaihtelee herkästi; juuri kun olet ajatellut että ompa meillä kivaa, muuttuu kaikki ja syynä voi olla aivan mitättömän pieni asia josta ei olisi kannattanut mitään pulttia ottaa. Hän on aina hienovaraisesti yrittänyt hallita myös muita ihmisiä, esim vanhempiani, jonka olen ymmärtänyt vasta hiljattain. Yhteen aikaan hän myös eristi minut veljeni perheestä kun tunsi heidän taholtaan tulleensa loukatuksi, juttu oli aivan mitätön. Jos on ollut tulossa vieraita tai olemme itse menossa kyläilemään, on parasta olla niin, ettei tule mitään riitaa, ettei se sitten näy muiden aikana. Meillä on ollut aina omat tilimme, mikä on ollut onni, on tuonut minulle vapautta, mutta esim silloin kun oli vain yksi auto, HÄNEN autonsa, saattoi hän kieltää käytön multa vaikka olisi ollut kyseessä töihin meno, ellen ollut kiltti tyttö! Monia vuosia hän myös sanoi minua tyhmäksi ja yksinkertaiseksi ja kun siitä ilmaisin mielipahani, sanoi ettei pidä ottaa tosissaan mutta sehän sattui aivan hirveästi! (Loppui sairastuttuani masennukseen).
Hyviäkin puolia löytyy: hän on ahkera, taloudellinen, varsin taitava monissa asioissa (minkä myös tuo herkästi julki) ja osaa osoittaa hyvinä hetkinä myös hellyyttä eikä ole koskaan moittinut minua kodin tai lastenhoidosta, päinvastoin. Samoin ulkonäöstä olen saanut vain positiivista palautetta.
Nykyinen tilanne kuitenkin johtuu muusta kuin em. asioista. Olen jo yli 10 v epäillyt, että miehellä on muita naisia, pikku merkkejä on ollut siihen suuntaan. Nyt sain siitä kuitenkin vuorenvarman todisteen:taudin. Tätä minä en enää kestä enkä näitä pitkäaikaisia valheita, epäilyni eivät ole olleet turhia! Hän ei vain nyt ymmärrä ollenkaan, että liitto voisi olla loppu eikä aio luopua minusta millään! Hän on nyt kaikkien toiveiden täyttymys, kun yrittää saada minua pysymään rinnallaan. Tässä valheiden ja pettämisen verkossa en kuitenkaan jaksa enää pyristellä. Ketään ei kuulemma ole olemassa hänellä, vain yksittäinen juttu- ei pidä paikkaansa. Onko narsistisella persoonalla taipumusta uskottomuuteen ja ripustautumiseen? Mustasukkaisuuttakin on hänen puoleltaan esiintynyt. Mielestäni olen jo niin paljon kestänyt, että minulla olisi oikeus ajatella vain ja ainostaan itseäni, ei häntä eikä aikuisia lapsia, ei ketään muuta kuin itseäni! Ja ajattelen, että ei hän minua oikeasti rakasta, kun on kaiken sen pystynyt tekemään. Mutta miten päästä irti!