Piti erota jo aikaa sitten, mutta tässä yhä - onko ratkaisu oikea?
Ahdistaa niin silmittömästi, että tuntuu että pää halkeaa kohta…
Asun avoliitossa miehen kanssa, mutta meillä ei parisuhteen puolesta ole mennyt hyvin enää muutamaan vuoteen. Itse asiassa tilanne on ollut jo kohta kolmisen vuotta se, että vaikka asumme yhdessä, olemme oikeastaan ”vain” parhaat ystävät. Tähän tultiin siksi, että minä huomasin ettei minulla ole enää romanttisia tunteita puolisoani kohtaan, vaan hän tuntuu pikemminkin veljeltä tai hyvältä ystävältä tai joltain. Välillemme on jäänyt vahva kiintymys, joka on jonkinlaista rakkautta, mutta en ole pystynyt näkemään meitä pariskuntana enää pitkään aikaan. Jäimme toistaiseksi asumaan silti yhteen (syistä, jotka ovat aika moninaiset lähteä selittämään tässä nyt), mutta senkin oli tarkoitus olla vain väliaikaista – erilleenmuuton piti oikeastaan tapahtua jo noin vuosi sitten, kun olosuhteet olisivat sallineet.
Mutta tässä ollaan edelleen. Meillä olisi ollut mahdollisuuksia muuttaa erillemme, mutta emme ole siihen pystyneet. Mies olisi oikeastaan halunnut edelleen jatkaa parisuhdetta eikä siksikään ole erityisen innokas tätä erilleenmuuttoa ajamaan, mutta minä itsekin löydän itseni kerta toisensa jälkeen tilanteesta, jossa voisin laittaa erilleenmuuton tapahtumaan, mutta en yhtäkkiä vain halua. Se tuntuu aina yhtäkkiä hirveän väärältä ja aivan ylitsepääsemättömän pahalta, ja pelkään tekeväni elämäni virheen.
Olen viime aikoina tajunnut välillä erityisen voimakkaasti, että rakastan miestä hyvin paljon. Välillämme ei ole sellaista puolisoiden välistä rakkautta, vaan samanlaista kiintymystä mitä perheenjäsenet toisiaan kohtaan kokevat, mutta sekin riittää siihen, että en pysty pitämään eroa täysin oikeana ratkaisuna. Toisaalta ei tunnu oikealta sekään, että jäisimme yhteen (ja mahdollisesti ”yrittäisimme vielä”, herättelisimme parisuhdetta), koska sitä yritimme jo vuosia, epäonnistuen aina. Romanttisia tunteita ei vain voi taikoa jos niitä ei ole… 😞 (Ja huom., en kuvittelekaan, että pitkä parisuhde olisi jotain yhtä romanttista Hollywood-todellisuutta. Parisuhteessa olemisen pitää mielestäni kuitenkin perustua tunteeseen, että toisen kanssa ollaan KUMPPANEITA, ei ikään kuin sisaruksia.) Ja toisaalta jos jäämme vielä pidemmäksi aikaa asumaan yhteen vain ystävinä, niin sekin tuntuu vähän oudolta… Silloin kumpikaan meistä ei oikein voi löytää parisuhdetta muualtakaan, vaan jäämme tällaiseen ikään kuin pysähtyneeseen tilaan. Vai pitäisikö lakata haluamasta mitään parisuhdetta ja tyytyä tällaiseen? 😑❓ Onhan välillämme sentään jotain rakkautta, vaikkakaan parisuhdetta tuskin tulee välillämme enää koskaan olemaan.
En vain osaa päättää, mikä ratkaisu olisi edes itseni kannalta oikein 😞 Jos vakaasti päätän muuttaa erilleen, niin pääni hajoaa, en saa öisin nukutuksi kun ahdistaa epätodelliselta tuntuva ajatus erosta… ja taas jos päätän (ainakin taas toistaiseksi) jäädä yhteen, niin tuntuu että sisälläni kytee ja kasvaa jotain katkeruutta siitä, etten saa selvitettyä, mitä ero ja sen tuoma vapaus olisivat tuoneet tullessaan. Ja takaraivossa jyskyttää jatkuvasti tunne siitä, että teen itseäni kohtaan väärin. Molemmat ratkaisut tuntuvat siis kovin vääriltä, mutta kumpi on enemmän väärin? En pysty enää rauhoittumaan enkä nukkumaan kunnolla, kun tappelen tämän asian kanssa. ☹️
Usein puhutaan siitä, miten hirveää ja vaikeaa on tulla jätetyksi. Mutta voiko parisuhteesta lähtijäkin kokea tällaista sietämätöntä tuskaa ja väärän ratkaisun tunnetta/pelkoa ilman, että se silti on väärä ratkaisu? 😑❓