Pitäisikö olla vain tyytyväinen?
Olemme vaimoni kanssa ruuhkavuosia elävä pari – naimisissa kymmenkunta vuotta. Lapsiakin meillä on, ja käytännössä kaikki on todella hyvin. Koen kuitenkin, että olen usein yksinäinen ja tyytymätön parisuhteeseen. Yksinäisyys johtuu pääosin siitä, että vaimoni ei ole sellaista rupattelevaa tyyppiä, vaan äärimmäisen käytännönläheinen ja toimelias. Hän ei halua käyttää aikaa tyhjänpäiväiseen keskusteluun, vaan mielummin käyttää ajan tehokkaasti kotitöihin, etätöihinsä tai nukkumiseen. Yleisesti ottaen tämä ei toki ole huono asia, sillä olemme molemmat melko toimeliaita ja usein pelaamme tässä hyvin yhteen. Emme ole keskustelleet mistään parikymmentä minuuttia pidempään koko parisuhteemme aikana, paitsi ehkä ihan alussa seurusteluaikana. Usein arki-illan lopuksi minusta olisi toki mukava saada juttuseuraa ihan arkisista asioita keskusteluun, joten tiukan paikan tullen haen ystävistäni itselleni kuuntelijan parin-kolmen viikon välein esimerkiksi urheilun merkeissä.
Toisaalta toinen tyytymättömyyteni aihe liittyy haluihin ja läheisyyteen. Vaimoni on brutaalin epäromanttinen siinä, missä itse olen paatumaton romantikko. Esimerkiksi valmistelin yllätykseksi kerran yhteisen kylvyn kynttilänvalossa ja rentouttavalla musiikilla. Vaimoni kysyi miksi kylpyhuoneessa on niin pimeää – ja vaati saada valot päälle – ja käski häiritsevän musiikin pois. En tiennyt pitäsikö itkeä vai nauraa.
No, joka tapauksessa minulta hän saa kuulla päivittäin miten kaunis hän mielestäni on, mitä tunnen häntä kohtaan ja jakelen pieniä hellyydenosoituksia aina, kun kohtaamme kotona. Tämä on miltei täydellisen yksipuoleista. Hän toki pitää saamastaan huomiosta, muttei näe lainkaan tarvetta vastavuoroisuudelle.
Mitä parisuhteen muihin asioihin tulee, homma jatkuu samaan kaavaan. Minä haluaisin rakastella hänen kanssaan päivittäin, siinä missä homma hoidetaan pikaisesti parin viikon tai kuukauden välein. Tässä asiassa hän on passiivinen, vaikka pidän tarkasti huolen siitä, että hän tulee aina tyydytetyksi ensin. Vaimoni ei pidä suutelusta, esileikeistä tai ylipäätään homman turhasta pitkittämisestä käytännölliset syyt ensin, joka tekee puuhasta intohimotonta. Olen ajatellut naiivisti, että mallia näyttämällä saisin hänet oppimaan asioista mistä pidän, nyt olen alkanut tajuamaan, ettei tilanne tule muuttumaan ikinä.
Olen myös yrittänyt kertoa tarpeistani, mutta keskustelut joko suhteestamme, toiveistani, rahasta tai juttustelun vähyydestä päättyvät aina riitelyyn, koska hän ei osaa keskustella rakentavasti vaan ottaa aina kaiken kritiikkinä ja sanoo ettei hänestä ole sellaiseen mitä toivoisin. En missään tapauksessa halua erota, koska rakastan vaimoni aivan valtavasti, joten tilanne on minulle älyttömän pulmallinen. Mitähän tässä nyt pitäisi ajatella?