Miehesi elää jonkinlaista uutta vaihetta elämässään. Edelliset kirjoittajat ovat sitä mieltä, että ero on tulossa, mutta pohdin itse, että olisiko teillä vielä kuitenkin mahdollisuus korjata tilannetta. Hänen käyttäytymisensä voi olla hätähuuto siitä, että teidän pitäisi tehdä suhteenne eteen jotakin, mieluummin ammattiauttajaa hyväksi käyttäen. Hän voi toivoa, että osoitat selvemmin välittäväsi hänestä ja pidät hänestä kiinni. Toisaalta hän ei vielä tiedä sitä, että hän voi katua eronneena myöhemmin nykyisiä eroaikeitaan, sillä ruoho ei ole useinkaan vihreämpää aidan toisella puolella. Eroajatusten vallatessa mielen uusi entistä ehompi elämä houkuttaa tavattomasti, mutta tosiasia voi olla se, että eronneena ei haluakaan pitkään aikaan aloittaa uutta suhdetta (jos ei ole sitten jo menossa jokin "salamarakkaus"), sillä entistä puolisoa ei kovin moni ihminen loppujen lopuksi voikaan korvata, vaikka niin aluksi luuleekin (tiedän kokemuksesta).
Mutta voi tosiaan olla niinkin, että mitään ei suhteenne eteen enää ole tehtävissä. Ammattiauttajan luona voisitte kokeilla sitä, saatteko sopivilla harjoituksissa vielä molemminpuolisesti rakkauden/välittämisen tunteita esiin. Voi kuitenkin olla, ettet saa miestäsi lähtemään ammattiauttajalle.
Ymmärrän miehesi käytöstä siinä mielessä, että olen itse naisena ja vuosi sitten eronneena kokenut samantyyppisen tilanteen kuin hän. Voisin arvella sen perusteella, että miehesi on harkinnut ehkä pitkäänkin sitä, että haluaa jotain muutosta elämäänsä. Kun saavuttaa sen vaiheen, että kertoo toiselle, että ei enää tunne samanlailla kuin ennen, niin entistä rakastamisen tunnetta on vaikea saada enää takaisin. Minä en saanut sitä uudelleen takaisin. Meitä ei sitonut enää pitkään aikaan mitkään yhteiset tekemiset eli olimme jo tottuneet tekemään omia juttuja. Olen nyt vuoden sinkkuna olon aikana opetellut tutustumaan itseeni paineettomammassa ympäristössä. Ihanne olisi se, että itseään etsisi parisuhteessa ollessaan, monesti se on kuitenkin liian vaikeaa. On jotenkin naiivia puhua jostain itsensä etsimisestä vielä vanhoilla päivillään, mutta se voi tulla joskus välttämättömän ajankohtaiseksi, jotta jaksaisi jatkaa elämistä eteenpäin - vaikka yksin. Emme ole exän kanssa pystyneet puhumaan ns. tärkeistä asioista eron kynnyksellä eikä eron jälkeenkään.
Jos hyvin käy, puolisoista voi jäädä eron jälkeen vielä sellaisia ystävyksiä, että ei ole niin pahaa oloa toisen menettämisetä lopullisesti ja kumpikin voi paremmin keskittyä eronneina omiin elämiinsä ja toteuttaa kenties vielä omia unelmiaan. Itse ainakin elän nyt onnellisempaa elämää, tosin haikeutta menneistä yhteisistä vuosista toki on ja ihmetystä siitä, miten elämä kuljettaa puolisoita toisistaan erilleen. Molemminpuolista tahtoa ja viitseliäisyyttä tosiaan tarvitaan eron uhatessa suhteen korjaamiseen.