Piipain höpötyksiä.. valitettavasti pitkästä aikaa..

Piipain höpötyksiä.. valitettavasti pitkästä aikaa..

Käyttäjä Piipai aloittanut aikaan 24.11.2010 klo 20:51 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Piipai kirjoittanut 24.11.2010 klo 20:51

Jep..

En oikein tiedä mistä aloittaa. Kuvittelin hetken että pääsen kiipeämään edes rantaan syvistä vesistä.. mutta nousinkin pienelle saarelle jolta ei pääse pois. Ja nyt sillä saarella pörrään ympäriinsä, ihmetellen miten selviän..

Minä huomasin, että parisuhde ei ole niin helppoa kuin annetaan olettaa. Sanotaan vaikka niin että Irina laulaa kappaleessaan Hiljaisuus… Oikein hyvin. ”Tää hiljaisuus taitaa meidät tappaa.” Niinpä, ei voi olla meitä jos vain minä yritän selvittää ongelmia välillämme. Ei ole mitään meitä jos vain minä puhun .. eikä hän edes kuuntele. Ei ole mitään meitä, on kuulemma vain minä, minun sairauteni ja minun ongelmani ja kuvitellut ongelmat välillämme..

Jos aloittaisin ihan alusta. Minä rakastuin. Olin tuolloin juuri jotain 16 täyttänyt. Se oli kauko rakkautta. Minä hain hyväksyntää, rakkautta jota minulle ei oltu tarjottu aiemmin. Olin vieraassa kaupungissa opiskelemassa ja täysin yksin. Minulla ei ollut ystäviä, ja olin hyvin sulkeutunut. Siksi kai hairahduin keskustelemaan netissä sen .. nimeltä mainitsemattoman miehen kanssa.

Hän oli ihana, hän tarjosi minulle sitä mitä halusin, hyväksyntää. Hän oli melkein täydellinen, olin vain niin typerä ja naivii, etten tajunnut, ettei elämä ole kuin satulinnat prinsessat ja prinssit. Olin rakastunut mieheen jota ei ollut olemassakaan.

Siihen mennessä kun totuus alkoi valjeta minulle, olimme jutelleet melkein vuoden.. minä olin luottanut häneen ja kertonut itsestäni liikaa. Hän olikin ovela otus. Siinä vaiheessa kun hän oli ottanut selville osoitteeni ja myös perheeni osoitteen.. minun olisi pitänyt ymmärtää että jotain on vialla.. Pelkäsin kyllä, mutta hän osasi olla niin vakuuttava.. jälkeenpäin ymmärsin, että hyväksynnän janoisena nuorena naisena olin helppo manipuloinnin kohde…

Ahdistuin, kun aloin ymmärtämään että jokin on väärin. Hän ehdotti tapaamista ja kieltäydyin. Hän ei pitänyt siitä että joku muu olisi tullut mukaani. En suostunut. Hän oli turhautunut, mutta jälleen liehitteli minua ja lupasin harkita asiaa.

Sitten tapahtui jotain. Eräs nainen otti minuun yhteyttä ja kysyi tiedänkö ollenkaan minkälaisen ihmisen kanssa olen tekemisissä. Hän oli aito ihminen, myöhemmin kävin hänen luonaankin. Hänellä itsellään oli lapsia ja hän oli huolissaan minusta… Aluksi en meinannut uskoa, kyseinen mies oli 45 vuotias, eikä mikään 20 nuori mies. Hän oli kuulemma harrastanut nuoria tyttöjä ennenkin. Olin järkyttynyt. Sitten kaikki alkoi tuntua jotenkin järkevälle, epämääräinen nimi… puhelin numeroa eikä osoitetta ollut.. Eli hän ei halunnut antaa oikeita.

Olin hädissäni, kauhuissani ja pelkäsin henkeni edestä. Tein kaiken mitä piti tehdä, mitä oli pelastettavissa.. Ilmoitin etten halua enää hänen olevan missään yhteydessä minuun, tai teen asiasta poliisille ilmoituksen. Hän ei kuitenkaan jättänyt minua rauhaan.. Hän lähetteli minulle kortteja, kirjeitä, joissa kertoi että oli nähnyt minut läheltä, sellaiset vaatteet päällä, sinä päivänä, siihen kellon aikaan kulkemassa koulusta kotiin.. Oli pimeä syksy ja pelkäsin kuollakseni, enkä uskaltanut kertoa äidillenikään kaikesta, koska … en halunnut huolestuttaa häntä tai aiheuttaa sydänkohtausta isälleni. Isäni oli vasta ollut sairaalassa.. Laihduin, itkin ja olin aivan sekaisin, väsynyt.. Pyörryin koulussa ja sain paniikkikohtauksia.. Opettajani huolestui minusta, kerroin hänelle jotain, mutta en häpeältäni pystynyt lopulta kertomaan todellisia syitä olo tilaani.. Yritin pärjätä yksin, niin kuin koko elämäni ajan olin yrittänyt, siitä koulukiusatusta 6v alkaen…

Olin luvannut itselleni etten enää koskaan .. Sotkeudu nettiin tai miehiin sen kautta. Ja bäng.. siinä se oli. Mies joka oli rehellisyyden perikuva ilmestyi kehiin ja on nykyään kanssani saman katon alla. Hän auttoi minua kestämään vaikeat ajat yli, ensin ystävänä.. sitten myöhemmin kihlattunani. Hän lähetti minulle todistukset työpaikastaan, antoi puhelinnumeronsa, jopa henkkarinsa, ammattitodistukset sekä sotilaspoliisikorttinsa leimatun kopion.. Olin hämilläni.. Hän muutti vuokseni toisesta päästä Suomea luokseni! Ja silloin tajusin, että minä hölmö tyttö, en todellakaan ollut tiennyt mitään rakkaudesta..

Silti olin yksinäinen, en kulkenut missään, eikä minulla ollut naisystäviä joille olisin voinut jutella. Muutama hyvä ystävä, mutta en tahtonut vaivata heitä… Ensimmäinen parisuhteeni jossa olen edelleen.. ja tiedän että minulla on paljon opittavaa vieläkin. Mietin kaiken tapahtuneen jälkeen kuitenkin yhtä seikkaa… Onko oikein että sanon miehelleni että rakastan häntä, kun olen kuvitellut kaikkea muutakin, ja ollut väärässä?

Kerran lipsautin sen vahingossa miehelleni, yksinäisyydessäni ja epätoivossani… Minä loukkasin tietysti miestäni. Ketä ei satuttaisi sellainen ajatus, sellainen sammakko, jolla kerrot ettet ole varma tunteistasi..? Minä tein väärin ja pyysin anteeksi, luulin että ne asiat olivat jo käsitelty ja siirrytty eteenpäin.. kunnes.. sattui kaikenlaista.

Tänä vuonna mieheni sai tiedon että häneltä menee työpaikka alta. Hän oli huolissaan miten selviämme. Hän haki töitä kaikkialta, mutta ei saanut. Hän väsyi. Ja minun sairasteluni ei auttanut yhtään. Lupasin aluksi että voin lähteä toiselle paikka kunnalle hänen kanssaan, mutta myöhemmin muistin, etten voi. Minulla on terapia pahasti kesken, ja uuden terapeutin saaminen ja löytäminen veisi liikaa voimia. Pyysin anteeksi ja sanoin etten voi lähteä.. Mieheni loukkaantui.. ja sanoi että olin itsekäs..

Jouduin sairaalaan epilepsialääkkeen vuoksi, tänä syksynä. Kesällä olin saanut diagnoosin. Olin uupunut, aluksi minua ei edes meinattu ottaa hoitoon, ensiavusta minut käskettiin kotiin ja päivystyksestä kotiin… Kunnes marssin neurologian osastolle ja nostin paidan helmat korviin ja kysyin, jätetäänkö minut kotiin odottamaan että tämä iho-oireisto ja turvotus leviää kurkkuuni? Olin osastolla viikon… Siitä lähti alamäki.. lähes kaikessa.

Viikon päästä siitä kun pääsin osastolta pois kotiin.. Olin mieheni kanssa hippaa, (kyllä niinkin aikuinen ihminen kuin mieheni pitää leikistä kovasti).. huitaisin kädelläni eteen.. En ehtinyt edes koskettaa häntä, tai hän minua kun kiemurtelin lattialla kivusta. Käsi jäykistyneenä koukkuun ja olkapää korvissa… Huusin kiroilin… en voinut edes itkeä koska kipu oli niin järkyttävä. Mieheni juoksi kuin päätön kana ja ihmetteli mitä hänen tulee tehdä..

Terveys alan ammattilaisena puhalsin ilmaa ulos ja sisään ja menin sängylle makaamaan niin että käsi roikkui sängyn laidan yli. Liikkuminen oli yhtä helvettiä. Kiroilin ja huusin.. ja sekös pisti mieheen lisää vauhtia.. käskin hänen pukea minulle housut jalkaan että päästään ulos, ettei kalsareissa tartte lähteä pakkaseen.. Käsi meni tunnottomaksi ja loksahti itsekseen paikalleen. Oloni helpottui. Kipu oli kova mutta ei … no helvetillisen sietämätöntä.. (Jälkeenpäin sitten kuulin että normaalisti riiputus tehdään kovassa nukutuksessa ja kipulääkkeissä ja tämä tyttö meni ja laittoi ite käden paikoilleen) Menimme ensiapuun ja sitten nauroin jo hysteerisesti ja muutaman kyyneleen tirautin. Ensiapulääkäri oli aivoton eikä määrännyt mitään lääkkeitä, koska oli ilmeisesti ammattitaidoton toljake.

Käteni oli siis kipeä 4 viikkoa ja en voinut ottaa mitään panadolia kummempaa ja sekään ei auttanut mitään kipuun. En voinut peseytyä kunnolla koska käteni oli siteissä ja niin edelleen.. Leivän voitelukin tuotti hankaluuksia ja syöminen.. Olen aina ollut huono pyytämään apua.. Nyt minun oli pakko.. ja silti sain mieheltäni kehoituksia yrittää itse.. Niin yritin itse ja käteeni sattui lisää koska irrotin sen siteistä ja tuesta saadakseni leivän tehtyä itselleni 😭 Vain koska niin ihana ja ylistämäni mies ei vain jaksanut tehdä muutamia pikku juttuja vuokseni, koska olin kipeä….

Keskustelimme asioista jälkikäteen, ja hän sanoi ettei ollut tajunnut että todella tarvitsen apua, että haluan vain passuuttaa.. Ja mielestäni minä harvoin pyydän häneltä mitään!

Olin aloittanut kurssin työvoimatoimiston kautta, ennen neurologian osastolle joutumista. Halusin jatkaa silti kurssia kipeästä kädestä huolimatta, sillä en halunnut jäädä kotiin säälimään itseäni ja miettimään kivun määrää. On helpompi olla ajattelematta kipua kun on jotain tekemistä ja jotain muuta ajateltavaa. (Kipulääkkeitä en muka kuulemma saanut syödä epilepsia lääkkeestä johtuen.. mutta myöhemmin kuulin jälleen että se oli kukkua. Farmaseutti sanoi ettei hän näe mitään syytä miksi minulle ei olisi voinut uuden epilepsia lääkkeeni kanssa antaa kipulääkitystä..)

Menin kurssilaisteni kanssa iltaa viettämään ja syömään ulos. Se oli harvinaista herkkua. Nautin heidän seurastaan ja päätin lähteä sinne. Mieheni ei innostunut ajatuksesta, hän puhui kurssilaisistani alentuvaan sävyyn. Ilmoitin että minä haluan mennä mukaan ja että menemme vain syömään ja toivoisin että hän veisi minut ja hakisi minut, ettei tarvitse pimeässä kävellä..

Hän lupasi. Sinä iltana kun olin menossa sitten ulos, mieheni meni ottamaan torkut. Hän oli kai olettanut että herätän hänet, eikä viitsinyt asiasta mainita minulle. Toki koska hän ei ollut sanonut minulle mitään oletin että hän on luvannut viedä minut ja jos hän kerta menee nukkumaan hän myös herätyksensä huolehtii kun ei erikseen asiasta maininnut… Kymmentä vaille kun olisi pitänyt olla paikalla tapaamassa kurssilaisiani.. menin mieheni luokse ja kysyin eikö hän aio viedä minua. Hän oli tietysti vihainen minulle, enkä ymmärtänyt miksi, koska ei voi olla minun automaattinen tehtäväni olla herätys jos hän ei ole sitä sanonut. Soitin kaverilleni että tulen ehkä kymmenen minuuttia myöhässä, että älkää hätäilkö. Ja rauhoitin miestäni ettei se ole niin virallista että ei haittaa jos vähän myöhästyn.

Pudottaessaan minut pois kyydistä hän tokaisi minulle vihaisena että ei tarvitse kuvitella että hän hakee, turha soittaa. Hieman apeana ja peloissani moisesta käytöksestä ja kaahauksesta.. menin syömään ja aloin vitsailemaan kipeästä kädestäni kurssilaisteni kanssa.. Ilta kului, siirryimme kaverini asuntoon, viettämään loppuiltaa. Oli mukavaa ja unohdin hetkiseksi pahan mieleni.
Kuitenkin klo.21 en uskaltanut soittaa.. klo.23 en uskaltanut soittaa.. ja eräs uusista kavereistani tarjosi minulle yöpaikan, lupasin harkita sitä ja olin jonkin ajan päästä jo suostumassa, koska pelkäsin mennä kotiin..
Sitten muistin että en voi .. koska minulla on lääkkeet ottamatta.. Mietimme porukassa mitä tehdään. En suostunut ottamaan heiltä rahaa taksiin. Vakuutin heille vain niin hyvin kuin pystyin että pärjään vaikka sisälläni velloi epävarmuus ja pelko.. ja lähdin matkaan. Mukanani yksi terve käsi ja allani kaksi jalkaa.

Asun alueella jonne ei ole paljon kulkijoita klo 1-2 välillä yöllä.. Ja muistin kaikki ne pimeät syyskuun illat monia vuosia taakse päin.. kun olin 16 ja pelkäsin että se hullu ahdistelija tulisi, raiskaisi tai tappaisi minut.. Nyt minulla oli allani liukas maa, huono tasapaino, käteni vuoksi…. En voisi juosta, koska jos kaatuisin ja loukkaisin käteni uudelleen, hyökkääjä ei minua säälisi.. Jos yrittäisin potkaista ja kaatuisin.. sama tulos. Pelkäsin kuollakseni.. Onneksi ketään hullua ei tullut vastaan..

Ennen olkapään onnettomuutta olin hankkinut itselleni työharjoittelu paikan muutamaksi viikoksi. Siellä pystyin olemaan kädestäni huolimatta, sillä kyseessä oli lasten ohjaus. Olemassa olevan ammattini vuoksi pääsin sinne helposti. Olin iloinen paikasta, mutta kipu vei voimia ja joskus tuntui vaikealta jaksaa… varsinkin kun mieheni ei kannustanut minua missään tai osoittanut tukevansa minua yhtään missään. Kun sanoin olevani väsynyt ja pyysin että hän tekisi meille ruokaa..”No miksi et ottanut sitä sairaslomaa.”
”Siitä terapiastakin on pelkkää haittaa.” ”Yritä itse, Tee itse, Koita itse..”

Kun harjoittelu oli ohi ja tuli viikonloppu minä romahdin, henkisesti ja fyysisesti en jaksanut enää muuta kuin itkeä. Ulvoin kuin susi kaihoisasti kuuhun jotta tavoittaisi toisen suden.. Sitten ihmeekseni kun olin itkenyt jo aika kauan.. varmaan tunnin.. ellei kaksi, mieheni ilmestyi paikalle ja alkoi puhua nukkumaan menosta. Äkkiä hän katsoi minua kun purskahdin uudelleen lohduttomaan itkuun.. ja juoksin olohuoneeseen. Hän tuli perässäni ja sanoi ettei kestä katsoa minua. Käskin hänen mennä pois, jos ei kerran kestä. Hän raahasi minut sänkyyn ja otti vihdoin.. syliin.

Ja kysyi mikä on hätänä.. Sanoin etten enää jaksa, että olen lopen uupunut ja väsynyt, että haluan vain, ettei minua olisi syntynytkään, kun elämä on niin vaikeaa. Että haluan lopettaa tämän kivun ja haluan lopettaa koko kurssin.. Sitten hän äkkiä sanoi minulle kuinka ylpeä hän on minusta, kun olen käsi kipeänä käynyt silti sen työharjoittelun.. Järkytyin niin etten saanut sanaa suustani. Hän ei ollut koko aikana,kun valmistuin koulusta ammattiini, kun olin 2v sitten lähdin hakemaan itselleni apua, mielenterveyteni kanssa. Kun vuosi sitten aloitin terapian, kun vuoden olen käynyt terapiassa, kun hain töitä, kun en sinnikyydestäni huolimatta saanut töitä, kun aloitin kurssin, kun olin sairaalassa, kun selvisin siitä hengissä. Kun loukkasin olkapääni ja kun menin siitä huolimatta harjoitteluun, kun kaikista helvetin vaikeista ajoista huolimatta en mennyt ja luovuttanut ja tappanut itseäni… Kaikista niistä asioista huolimatta hän ilmaisi vasta nyt, kuinka ylpeä hän minusta oli..

Ja kuvitella, hänen mielestään meidän suhteessamme ei sitten ole mitään ongelmia?? Eikö tuo ole ongelma että hän todella kuvittelee että tiedän mitä hän tuntee, ajattelee ja kuvittelee omassa päässään? Että hän kuvittelee että kaikki on hyvin, ja lakaisee ongelmat maton alle? Ettäkö kaikki on hyvin, niin kauan kun niistä ei puhuta!!!

Jollain tasolla hän rakastaa minua ja välittää minusta.. mutta silti en enää tiedä mitä pitäisi ajatella tästä lapsellisesta käytöksestä, tiuskimiesta, sängyn päädyn lyömisestä nyrkillä.. Mitä pitäisi ajatella kun mies ei voi edes voileipää tehdä minulle silloin kun minun on nälkä ja sitä en voi itse tehdä..? Mitä pitäisi ajatella siitä, kun joku vieras ihminen näkee minun leivän tekoni hankalaksi, pysähtyy omissa puuhissaan ja tulee tekemään leivän minulle, vain koska.. näkee kuinka minä yritän epätoivoisesti levittää yhdellä kädellä sitä saakelin voita leivälle???? MIKSI minun mieheni ei näe sitä avuttomuutta?? MIKSI!!!! Eikö hän välitä, raiskataanko tai tapetaanko minut tuonne välille jos käyn joskus ulkona ja hänellä on mahdollisuus hakea minut turvallisesti kotiin?

Olisin ymmärtänyt jotenkin asian siitä illasta, jos hänellä olisi ollut töitä, mutta hän oli LOMALLA! Hän olisi saanut nukkua seuraavan yön niin pitkään aamuun kuin haluaa.. Hän kärtysi minulle kissanpissalaatikon tyhjentämisestäkin.. Vaikka minä olin tähän asti tyhjentänyt sen kaksi vuotta! Muutamasta kerrasta hän kehtasi valittaa.. Minun toinen käteni oli pois pelistä!! En voinut enkä saanut tiskata astioitakaan!! Etten vain loukkaisi kättä uudelleen.. MITÄ helvettiä, sille viisaalle, hyväntuuliselle, rehelliselle ja syvälliselle miehelle tapahtui? Ei se ole ainakaan tuo 15v muistuttava laiska paskiainen!

Se mies jota minä rakastan.. Missä hän on..? Se välittävä, rakastava, ymmärtävä, lähes älykkö, se ystävällinen ja hymyilevä mies joka saa minut nauramaan silloinkin kun en haluaisi? Missä se elinvoimainen mies on? Miksi hän meni pois? Eikö hän enää rakasta ja välitä minusta? Miksi hän ei voi ottaa vastaan apua, koska selvästi tarvitsee tukea. Käsitän että minun kanssani ei ole aina helppo elää, mutta ei ole kyllä hänkään mikään maailman helpoin ihminen.. Keskusteltu on enemmän kuin vuosiin nyt parin viikon sisälle.. ja nyt jo tuntuu että hän inhoaa minua enemmän kuin ikinä..

Miten saada yhteys mieheen joka ei halua kuunnella, keskustella eikä edes lukea kirjoittamiani kirjeitä siitä mikä mieltäni painaa tässä meidän yhteisen elämän sujumattomuudessa 😑❓ Olen esittänyt asiani mahdollisimman asiallisesti, kauniisti, ystävällisesti, selkeästi.. Silti mikään ei auta. Minun on kai pakko lopettaa tämä, jos ei muuten niin itseni takia. En jaksa enää yrittää olla me.. kun ei ole muita kuin minä..😭 Rakastan tuota miestä, mutta enää ei pelkkä minun rakkauteni riitä.. parantamaan näitä kuiluja ja rakentamaan näitä siltoja meidän välillemme..

Yksinkertaisesti tarvitsen häntä koska rakastan häntä. En siksi rakasta häntä että tarvitsen häntä… Kumpa tietäisin mitä minä voisin enää tehdä.. muuta kuin asettua eri katon alle asumaan.. 😭

Käyttäjä Piipai kirjoittanut 26.11.2010 klo 13:58

Kukaan ei ilmeisesti jaksanu lukea tekstiä loppuun ☹️

Käyttäjä Mietintämyssy kirjoittanut 26.11.2010 klo 15:23

Hei Piipai!

Luin viestisi ja minulle tuli siitä mieleen hieman oma parisuhteeni.. Vastaan sinulle mietteitäni..

Minua jäi mietityttämään se, että koska pelkäät vieläkin niin suuresti tulevasi ehkä raiskatuksi tai jopa tapetuksi ollessasi yksin ulkona, niin onko siitä huijari miehestä tänä päivänä kuulunut enää mitään? Vai onko se mies täysin kadonnut ja historiaa? Oletteko koskaan puhuneet miehesi kanssa asiasta? Ymmärrän sinua, että siitä on jäänyt kauheat traumat. Uskon sen koska itsellänikin on jäänyt samantapaisia traumoja, mutta niiden taustalla on erilainen tarina. Minut pahoinpideltiin joukolla ja sen jälkeen minulla oli todella hankalaa mennä minnekkään yksin, koska pelkäsin sen tapahtuvan uudestaan.😞

Miehesi käytöksestä minulle tulee mieleen se, että mies ei kestä sitä mitä sinulle on tapahtunut. Sait epilepsia diagnoosin ja kätesi on ollut huonossa kunnossa. Lisäksi sinulla on vielä kipuja. Vanha entinen parisuhteenne on muuttunut aika paljon. Toisaalta mikään tämän tapainen, ei saisi vaikuttaa oikeaan rakkauteen. Rakkaus hyväksyy asiat, jotka ovat ihmisestä riippumattomia. Sinä et voi sille mitään, että sinulla on sairauksia.

Tuli mieleen oma parisuhteeni, jossa minun puolisoni vaikuttaa välillä todellakin siltä 15 vuotiaalta laiskalta pikkupojalta. Oletko kirjannut paperille plussa ja miinuspuolia suhteessanne. Se voisi auttaa. Minulla itselläni se on työn alla, kunhan masennukseltani ryhdyn siihen.

Oletteko puhuneet asiasta ihan todella vakavasti? Oletko tuonut esille sen, että mietit jo eri kattojen alle muuttamista miehen välinpitämättömyyden takia? Tuo se esille vaikka vahvoilla sanoilla! Kerro kuinka pahalta tuntuu ja kuinka arvottomaksi ja surkeaksi tunnet itsesi. Onkohan miehesi koskaan edes ajatellut miten asiat olisivat jos puolestaan hän olisi sinun asemassasi? Kerro miehelle, mitä sinä tekisit jos miehesi olisi sairas. Sinä selvästi tahtoisit parisuhteenne toimivan.

Miehesi puhumattomuudesta ja etääntymistä miettien onkohan hänen mielenterveytensä missä kunnossa? Parisuhteessa toisen mielenterveyden (oletan, että sinulla on masennuksen tynkää tilanteesi takia) vaikeudet heijastavat usein myös parisuhteen toiseen osapuoleen.

Minä hartaasti toivon teidän tilanteenne selviävän.. Kiitos sinulle hienosta tekstistä, joka auttoi myös minua käsittelemään asioitani🙂🌻

Voimia!🙂👍

Käyttäjä Piipai kirjoittanut 27.11.2010 klo 22:08

Hei Mietintämyssy

Ei se "kyttääjä" aivan täysin ole kuvioista hävinnyt. Tänä kesänä hän otti kantaa valokuvaan jossa isäni kauppasi traktoriaan.. Hän silloin tällöin voi yrittää ottaa minuun yhteyttä. Ilmeisesti hän edelleen kuvittelee jotenkin että hänellä on jotain toivoa.. temppunsa jälkeen. Mieheni kerran tokaisi hänelle puhelimeen, että ellei äijä jätä minua rauhaan tai tekee minulle jotain, hän ei nyrkkejään säästele.. Sen jälkeen ei ole tullut mitään.. paitsi se viime kesäinen epäsuora lähestyminen... Eli jos ei suoraan minulle, niin sitten perheelleni 😠
Kuitenkin pystyn suurimman osan ajasta ainakin yrittää kuvitella ettei häntä ole olemassa..

Minulla on.. kokemusta pahoinpitelyistä.. Minä olen miehelleni kertonut koko ns. historian joka vaikuttaa mielentilaani, pelkoihini ja odotuksiini. Hän ei kai vain ollut kuunnellut tai ymmärtänyt minua. Olemme keskustelleet ja puhuneet asiasta.. paljonkin.. ja tuntuu että kuuroille korville nekin keskustelut menny.

Kerroin hänelle tuossa muutama viikko sitten ajatuksistani katon erikaton alle muuttamisesta. Kerroin hänelle miten pahalta minusta on tuntunut, että pelkään hänen jaksamisensa ja itseni jaksamisen puolesta. Kerroin hänelle tunteistani ja ajatuksistani rehellisesti ja lempeästi, selkeästi , niin hyvin kuin osasin... Kerroin että emme ole huonoja ihmisiä, eikä tämä masennus johdu hänestä, eikä hän ole paha ihminen, että haluaisin vain ottaa ikään kuin aikalisän.. ja etäisyyttä, että näen asiat kirkkaammin.

Hän ei ottanut sitä oikein no mitenkään. Sitten olin lähdössä käymään katsomaan sisartani toiselle paikkakunnalle.. Jotta saisin etäisyyttä elämääni.. ja näkisin muitakin ihmisiä.. Minulla oli ollut ikävä monia ihmisiä.. Niin tulin kotiin, tomerana. Myönnän etten ollut kovin selkeä sanoissani silloin, koska pelkäsin että hän estää minua lähtemästä.. Mieheni luuli että muutan sinne.. Pysäytin hänet ja kysyin mitä helvettiä hän on taas kuullut tai kuunnellut.. "Olen lähdössä sisareni luokse kylään, niin kylään! Tulen takaisin tiistaina." Hän hiljeni tyystin.. Ja näytti meilkein .. no pyörtyvän helpotuksesta??? 😐

Kävimme taas keskustelun.. ja hän rauhottui.. ja vei minut asemalle tosin hyvin hajamielisenä.. En ollut itsekään kovin .. halailu tuulella, mutta hän tuntui olevan taas se tyly ja sulkeutunut mies jota en tuntenut. Itkin kokomatkan junassa, enkä edes tiennyt miksi..

No ei siitä sen enempää.. Kuitenkin se vajaa viikon mittainen reissu vähän helpotti oloa. Ajatukset selkiytyivät. Kun tulin kotiin hämmennyin.. koska mieheni oli ihan.. eri ihminen. Hän tuli ja vapaaehtoisesti halasi minua ja kertoi että oli ollut ikävä.. No kertaakaan ei ollut soittanut minulle koko viikon aikana ja olin kuvitellut jo ties mitä.. Kerran soitin hänelle itse, koska huolestuin... ja silloin hän oli ollut kovin asiallinen ja tyly..
Hän kantoi raskaan laukkuni makuuhuoneeseen ja ilmeistyi sitten eteisen ja makuuhuoneen oviaukkoon ja katsoi kun riisuin. Sitten hän sanoi.. "Kehitys tapahtuu epämukavuus alueella." sitä hän sanoo usein jonkin urheilun liittyvän asian yhteydessä.. Hän katsoi minua hiljaa hetken. "Minun tapauksessani se tarkoittaa kai sitä sosiaalisuutta." Menin ja halasin häntä. Se osoitti minulle että hän oli tosiaan jotain ennen matkaani käymästä syvällisestä keskustelusta kuunnellut, ymmärtänyt ja sisäistänyt.. Pieni toivon kipinä heräsi.. ehkä mikään ei ole toivotonta..

Minä todella käsitän häntä. Minä ymmärrän että hänellä on vaikea katsoa minua tällaisena, nähdä kuinka kärsin, kuinka surullinen, kuinka kipeä olen.. Eihän kukaan toivoisi rakkaallensa mitään pahaa. Minä ymmärrän että hän tuntee itsensä avuttomaksi. Minä ymmärrän sen oikein hyvin, koska itsekin näen että hänellä on ongelmia, mutta ei voi vain avata sanallista arkkuaan. Aistin hänen pahan olonsa, minä näen hänen surunsa, minä näen hänen ahdistuksensa ja sisäisen vihansa ja katkeruuden. Minä näen että hän pelkää että joku satuttaa häntä, ja siksi sulkee minutkin ulkopuolelle omasta tunne elämästään. Ja hitto että minä rakastan tuota miestä.. ehkä enemmän kuin voin kuvaillakaan.

En vain voi sille mitään. Pelkään että käsissäni olevan aika pommin joka räjähtää kohta, hetkenä minä hyvänsä, ellen minä voi auttaa häntä purkamaan sitä.. Joskus tuntuu kuin tyrkkisimme sitä pommia toisillemme "Ota sinä." "En minä osaa!" "En minäkään.." "Apua!"... Ja kuitenkin, yhdessä minä tiedän sen, yhdessä me voisimme purkaa sen, jos hän vain antaisi minun tulla lähelleen! Minä rakastan silti sitä miestä..

Hänellä on omat ongelmansa, mutta itsepintaisena miehenä, hän väittää ettei mitään ongelmia ole. Toisinaan tuntuu että ehkä minä olenkin masentuneen ihmisen omainen.. enemmän kuin hän minun masentuneen ja sairaan ihmisen omainen.. Minä ymmärrän häntä, enemmän kuin hän käsittääkään. Minä olen nähnyt hänet hyvinä päivinä.. Hän on ihana, rakastava, rakastettava, ymmärtävä, luotettava, ystävällinen, huumorintajuinen, rehellinen, syvällinen, hellä.. kaikkea hyvää mitä ihmisestä vain kuvitella saattaa. Minä käsitän että ihmisillä on kaikilla huonot päivänsä..

Kamalinta on vain se, kun joudun ottamaan hänestä selvää kaikkia muita teitä pitkin, havainnoimalla häntä ja hänen käytöstään. Hänen eleensä, äänen painonsa, sanansa, käytöksensä, katseensa... kaikki kertovat jotain. Sulkeutuneisuus.. jne.. Inhoan sitä, mutta mitä muuta voisin tehdä kun hänellä ei ole sukulaisia tai ystäviä joilta kysyä hänestä? Minä olen hänen omien sanojensakin mukaan ihminen jolle hän puhuu eniten.. PUHUUU??? Minulle??? ENITEN!!!! No.. sanotaanko että jos empatiakykyä voi kehittää niin nyt se on ainakin äärimmilleen kehittyny tällä naisella... kahteen viikkoon olemme kyllä puhuneet enemmän kuin vuosiin..

Sitten tapahtui jotain.. tähän mennessä kaikki tietoni perustuvat joillekin faktoille joita olen saanut udeltua häneltä tai hänen joltain harvalta perheen jäseneltä.. Kaikki tiedot ovat kerääntyneet minulle 4v sisällä sieltä täältä.
Minä tiedän että hän on kokenut tulleensa hylätyksi lapsena, Hän on elänyt kasvatuskodissa. Minä tiedän että hänen kasvatti-isänsä (joka ei ole ansainnut edes titteliä kasvatusisä, saati sitten isä) on outo, kylmä ja tyrannisoiva mies, hankala ihminen. Mies jonka seurassa saa jatkuvasti varoa mitä sanoo ja mistä puhuu ja mitä tekee. "Se" mies ei ole isä ainesta, ja elää vanhoissa katkeruuksissa ja pitää miestäni huonona koska joskus, on törmännyt vaikeisiin nuoriin ja pettynyt..

Hän on isätön poika, kiusattu nuorimies, ja nyt se mies jonka minä tunnen parhaiten. MInä haluan sen pojan joka hän on ollut ja sen miehen joka hän on nyt.
Hitto, minä en halua mitään muuta kuin että hän antaisi edes minun, minun tulla lähelleen. HItot muista ihmisistä ja heidän mielipiteistään. Olkoon tyly jonkun muun mielestä, kamala tai pahakin ihminen.., Minä kuitenkin tiedän, kuka hän on mistä hän on ja rakastan häntä silti!! Miksi tuo otus ei tajua.. mitä minun pitäisi tehdä että hän ymmärtää.. Olen hänen rakastettunsa, eikä kukaan muu, tunne häntä niin kuin minä! Kunpa tämä ei olisi niin aikaa ja energiaa vievää tämä vänkäys.. ja tämä arkielämän sujumisen yrittäminen.. 😟

Käyttäjä Piipai kirjoittanut 02.12.2010 klo 20:10

Hei taas..

Tulee takapakkia. Jouduin ottamaan loppu viikon vapaaksi.. koska en käteni kanssa enää jaksa. Olkapää Kipu on kova.. otan Voltaren R.. 50mg neljästi päivässä.. tuntuu ettei sekään riitä.. Mies on sulkeutunut pienen avautumisensa jälkeen taas tiukasti simpukan kuoreensa.. ja minä toivon, että hiekan murusesta tulee upea helmi.. sen kuoren sisällä..

Olen väsynyt. Mieheni mielestä tunteeni käyvät laidasta laitaan. Ei nyt niin. Hän ei näytä tajuavan ollenkaan omaa vaikutustaan minun mielentiloihini.. Jos hän hellii minua, on minua kohtaan ystävällinen, ymmärtävä, rehellinen jne.. tottakai silloin on helpompi olla onnellinen.. Vaan jos toinen tokaisee lauseita, jotka loukkaavat, kuinka voisin olla loukkaantumatta? Pitäisikö kaikki vain niellä?

Hänen mielestään tunteet ovat vääriä.. Kaikenlaiset asiat johtuvat
"Olet vain liian väsynyt"
"No jos sinulla ei olisi masennusta niin..... et tuntisi/ajattelisi/tekisi/itkisi/pettyisi/ noin"
"Sinulla on vain niin kovat kivut.."
"Nyt et vain ajattele selkeästi koska olet niin väsynyt/masentunut/tuskainen..."
Voi olla, mutta eihän kaikki voi olla vain minun sairauksieni syytä? Jos olen pettynyt hänen käytökseensä, sekö muka johtuu vain masennuksesta? Tai siitä että käteeni sattuu niin paljon? No.. hänen on vaikea hyväksyä omiakin tunteitaan olemassa olevaksi, joten miten minun tunteeni sitten olisivat olemassa? Hän on koko lapsuutensa saanut olla nk. kusi sukassa, miettimässä, mitä sanoo tekee ja tunteahan ei varsinkaan ole saanut, tai ihminen käy kuin hyeena päälle.. Niin hän sanoo..

Keskusteluja ollaan käyty, välillä tuntuu että toivoa on sittenkin.. Mieheni kertoi minulle nyt itse onnettomasta lapsuudestaan ja ongelmistaan, tunne-elämästään. Olin monta päivää onneni kukkuloilla, koska rakastamani mies oli tullut takaisin.. ja osoitti minulle luottamusta. 😍

Toivoni heräsi.. ja sitten tein jotain mitä kadun nyt.. Ehdotin hänelle että voisimmeko mennä naimisiin.. kosin häntä, kauniisti.. mutta hän kai koki sen hyökkäykseksi 😑❓ Minä kerroin hänelle että haluan sen miehen mikä hän on, sen pojan joka hän on ollut ja sen miehen mikä hänestä voi tulla, josta kummallakaan meistä ei ole vielä aavistustakaan.. Ja että rakastan häntä.. vaikka meillä on ollut vaikeaa. Mutta hän sanoi ettei hän halua.. kanssani naimisiin.. Sitten hän huomasi kai mitä tokaisi.. ja yritti korjata.. mutta se oli myöhäistä. Ehdin jo ymmärtää asian niin, että hän ei halua minua, minun rakkauttani, eikä halua naimisiiin varsinkaan minun kanssani.. ajatusta tuki varsinkin aikaisemmin hänen heittämänsä kommentti ettei halua lapsia.. minun kanssani. Ja antoi minun siis vain.. olettaa että jonkun muun kanssa hän voisi tehdä lapsia ja elää.... Sitten selittely vain paheni.. hän sanoi että minä ailahtelen.. että kohta suutun ja sitten uhkailen eroamisella. Olin aivan mykkä kauhusta. En ole missään vaiheessa sanonut hänelle eroamisesta mitään! Minähän puhuin aikalisästä, että ottaisimme tahollamme vähän välimatkaa tähän hankalaan elämäntilanteeseen.. ja nyt hän väitti minun puhuneen eroamisesta..😟 Häntä painaa niin moni huono kokemus, ettei hän luota edes minuun.. kuitenkaan vielä niin paljon..

Loukkaannuin.. en siitä, että hän sanoi ei.. vaan koska miten hän asian esitti. Tökerösti. Olin pettynyt ja saman tien unelmiltani katkottiin siivet ja totesin.. että niin epätoivon verho alkoi taas sumuamaan maisemaa. Vetäydyin yksikseni makuuhuoneeseen, enkä voinut sille mitään, sille surun tunteelle. En osannut edes itkeä enää. Mitä se olisi hyödyttänyt? Ja jos joku kysyy, vieläkö sinä haluat naimisiin sen miehen kanssa, vastaan tahdon.. Kyllä minä tahdon.

Minun mieleni ei ole muuttunut.. Olen ikään kuin halunnut ravistella miestä, jos hän vaikka siten saisi pudotettua silmälaput silmiltä.. Olen suuttunut ihmisille jotka häntä ovat satuttaneet, pettynyt siihen että hän ei pääse yli menneistä.. pettynyt joskus hänen käytökseensä, ahdistunut kun näen että en saa asioita avautumaan, niin että hän ymmärtäisi.. Olen ahdistunut siitä, kun näen missä tilanteessa olemme, ja kun emme pääse etenemään. Olen kärsimätön ja malttamaton, en jaksaisi odottaa...Mutta en ole vihainen hänelle, en ole katkera hänelle, pettynyt häneen, tai ahdistunut häneen.. En ole halunnut hänestä eroon, vaan tästä itsepäisestä ongelmien kierämisestä, jota hän tekee. Minun pitää vain olla kärsivällinen. Eivät nämä kommunikaatio ongelmat katoa hetkessä, vaikka osa niistä olisi selvitettykin.. Eivät ongelmat katoa muutamassa yössä.. ☹️

Ehkä jonkun mielestä olen hullu kun tähän jään.. loukattavaksi yhä uudelleen.☹️ Niin.. ehkä niin. Ehkä joku miettii onko rakkaus sen arvoista, että huomaa tulevansa toisinaan surulliseksi, että joskus kokee pettymystä, että ahdistuu.. kärsii.. Totuus on kuitenkin, että ellei ota elämässä riskejä, ei voi koskaan rakastaa ja saada vastarakkautta. Minä otan joka päivä riskin, koska haluan rakastaa tuota miestä ja saada vastarakkautta, saada tämän toimimaan. Minä otan joka kerta riskin, kun avaan suuni ja kysyn kysymyksiä, kun vastaan hänen kysymyksiinsä rehellisesti, sen sijaan että teeskentelisin kaiken olevan hyvin. Joka kerta kun itken, otan sen riskin että hän menee pois, jättää minut yksin. Joka kerta kun huomautan asiallisesti jostain piirteestä hänen käytöksessään, otan riskin että hän sulkeutuu yhä enemmän. Joka kerta, kun päästän hänet lähelleni, otan sen riskin että hän satuttaa minua, ennemin tai myöhemmin puheillaan tai teoillaan tai sanomattomilla sanoilla ja tekemättömillä teoilla...😞

Ehkä joskus, kuukausien, vuosien päästä selviää, olenko ottanut turhaan riskejä ja satuttanut itseäni vain turhaan. Sitä ennen minun on elettävä vain päivä kerrallaan, kärsivällisenä ja toivottava sydämeni pohjasta, että tuo mies ymmärtää, miksi minä odotan häntä ja saatava hänet ymmärtämään, mitä hän heittää hukkaan.. ellei uskalla ottaa riskiä elämässään..

Voi sanokaa että olen hullu, hullu nainen. Sanokaa että minun pitäisi lähteä pois..

Silti, se ei auta minua, eikä häntä.. Onko se pakenemista, jos haluan eri asuntoon muuttaa mutta silti jatkaa tätä? Silloin hänen ei tarvitsisi huolehtia minusta.. Tiedän että häntä painaa kovasti työttömyys.. Se on kova paikka kun työpaikka lähtee alta.. Ja hän varmasti miettii miten selviämme.. Voi, kunpa saisin vielä lisää valonpisaroita...😯🗯️