pettämistä, pettymistä
Olen lukenut muiden kirjoituksia ja tunnistanut yhtymäkohtia omaan elämäntarinaani, jonka haluan nyt jakaa.
Olen pohtinut jo parin vuoden ajan asioiden ääneen lausumista. Mikä estää sanomasta jotakin ääneen ja millaisessa tilanteessa voi rohkaistua puhumaan. Miten minut kuullaan ja ymmärretään. Mikä on uhattuna, jos avaan suuni? Jotta voisin olla vahvemmin läsnä omassa elämässäni, olen päättänyt, että en enää vaikene. Harjoittelen tämän kanavan kautta – vieläkään en sano ääneen, mutta joku saattaa vastata minulle.
”Minulla on ollut suhde R:oon viimeiset 20 vuotta”.
Tuo yllä oleva otsikko oli yhdessä sähköpostiviestissäni lokakuussa. Puolisoni rinnakkaissuhteen kumppani tuli ”ulos kaapista”.
Olemme jo eläkeikäisiä ihmisiä ja tämä nykyinen parisuhde on jo toinen yritys meidän välillämme.
Tätä toista suhteen vaihetta oli edeltänyt helvetillinen ero ja kymmenen vuoden riitaisa ja repivä ihmissuhde. Ne vuodet olivat tehneet minulle selväksi, että puolisoni sanelee ehdot tälle suhteelle. En voinut kuvitellakaan uutta avioliittoa, en yhteistä taloutta eikä luottamusta yleensäkään. Tiesin, että jos hänen kanssaan aikoo elää, niin hänen pitää saada pitää vapautensa. Luotin kuitenkin itseeni ja ajattelin, että osaan paremmin asettaa omat rajani. Kun toiselle on antanut kaikki vapaudet elää ja kehittyä, tuntuu erityisen suurelta loukkaukselta, että kumppani siinäkin tilanteessa päättää pettää. Salailu tuntuu epäkunnioittavalta.
Vakiintuneilla suhteilla, lähisuhteilla, ensisijaisilla suhteilla (ainakin näitä käsitteitä käytetään) on joitakin sosiaalisia ja taloudellisia etuja, joiden takia suhteissa pysytään. Pettäjä liikkuu turvan tarpeen ja jännityksen akselilla. Tämän yllä mainitun sähköpostiviestin jälkeen olemme taas keskustelleet parisuhteestamme. Mieheni paljasti, että hänelle selvisi jo varhain, että monogaaminen suhde ei ole häntä varten – hän on pettänyt kaikissa parisuhteissaan.
2005 paljastui yhden pettämisen seuraukset. Nuori nainen otti yhteyttä mieheeni ja kertoi saaneensa selville, että mieheni on hänen isänsä. Mieheni oli siittänyt tämän lapsen silloin, kun minä olin synnyttämässä esikoistamme. Tytöillä on tasan yhdeksän kuukautta ikäeroa. Tämän paljastuminen oli minulle traumaattinen kokemus, josta en varmaan koskaan täysin toivu. Asia on tabu, josta emme puhu.
Miksi toimin näin; salaan, peittelen ja kestän. Miksi toimin näin häntä kohtaan, vaikka tämä satuttaa minua toistuvasti? Salaisinko myös fyysistä pahoinpitelyä? En tiedä toimiiko pettämisen dynamiikka (henkinen väkivalta) samoin kuin fyysisen väkivallan kuviot. Onko tämä läheisriippuvuutta? Mikä erottaa tahdon rakastaa ja vahvan sitoutumisen riippuvuudesta?
Olen tästä tosi surullinen. Tämän ikäisenä ja tässä elämäntilanteessa en millään jaksaisi vatvoa parisuhdekysymyksiä. Haluaisin keskittyä elämässä kaikkein olennaisimpiin asioihin, kun voimavaroja ei enää riitä hajotettavaksi. Pohdinta syö energiaa kaikelta muulta.
Ratkaisuksi mieheni tarjoaa, että jatkaisimme samaan malliin ja minäkin etsisin muita seksikumppaneita. Ei anteeksi pyyntöä.