Pettäminen vuosien takaa

Pettäminen vuosien takaa

Käyttäjä Historia pilalla aloittanut aikaan 17.11.2022 klo 12:30 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Historia pilalla kirjoittanut 17.11.2022 klo 12:30

Olemme tunteneet avomieheni kanssa 9 vuotta, joista 6 vuotta asuneet yhdessä. Tavatessamme olimme kummatkin eronneet jo existä, itse vasta 2 kk sitten, mies n. vuosi ennen tapaamistamme.  Aika pian sovimme, ettemme tapaa muita ja otamme treffi-ilmoituksemme pois netistä. Mies puhui exästään aina melko negatiiviseen sävyyn. Miehellä on poika exänsä kanssa (nyt täysi-ikäinen), itselläni tytär exäni kanssa. Itsellä selvät sävelet exäni kanssa, ollaan väleissä, ei muuta. Tytär kävi n. joka toinen viikonloppu isänsä luona, nyt jo täysi-ikäinen. Miehen poika oli ennen tapaamistamme ilmeisesti joka toinen viikko isällään, elatusmaksuja ei kummatkaan maksaneet, kunnes minä ja mies tavattiin, siinä vaiheessa miehen exä alkoi vaatia elatusmaksuja.  Poika oli koulukiusattu ja moniongelmainen, mm. perhetukikeskuksessa (?) kahteen otteeseen asunut, vaikeuksia äidin kanssa. Sosiaalitoimiston avun piirissä monella tapaa. Ei alkoholiongelmaa, mutta mielenterveyden puolen ongelmia äidillä ja pojalla. Ihan tarkkaan en ole ymmärtänyt tuossa alkuvaiheen tapailun aikaan, kuinka kuormittavia/vakavia ongelmat ovat olleet. Paljon ovat nähneet exän kanssa tuohon aikaan jo pojan asioidenkin tiimoilta. Se mitä en ole tiennyt ja paljastui nyt 7 vuoden päästä, on se, että avomieheni on n. 10 kertaa harrastanut seksiä exänsä kanssa, vaikka me olimme jo parisuhteessa, emme saman katon alla vielä. Eli heillä ollut seksisuhde samaan aikaan meidän suhteemme aikana n. 1 v 10 kk ajan tuossa alkuvaiheessa. Tämä paljastui sattumalta nyt viime keväänä. Tämä on satuttanut aivan käsittämättömän paljon. Vaikka suhde loppui jo 7 vuotta sitten, mutta sen pituus ja salailun aika lähes 2 vuotta tuntuu ihan järjettömän kamalta. Olen käynyt kahdesti juttelemassa terveydenhuollon henkilön kanssa, lisäksi olemme paljon purkaneet asiaa mieheni kanssa yhdessä.  Kymmenet miksi-kysymykset on risteilleet päässäni ja näistä olemme jutelleen miehen kanssa moneen otteeseen. Kunnon selitystä en ole oikein saanut, mies ei osaa sanoa, miksi näin on käyttäytynyt. Syitä on varmaan monia ja joitakin selityksiä toki on tullut. Tässä on nyt sellainen ongelma, että koska sain tietää tästä vasta nyt monen vuoden jälkeen, en oikein itsekään tiedä, että miten tässä pitäisi tuntea/käyttäytyä. Välillä en ajattele koko asiaa, välillä tunteet tulevat vyörymällä päälle ja ahdistun. Haluaisin jatkaa elämää eteenpäin, mutta tämä asia vaivaa aina vaan. En tiedä kauanko tunnen tätä ahdistavaa tunnetta, lopun elämää? Pitäisikö erota, vaikka nyt asiat ihan hyvin eikä mitään pettämisiä ole tapahtunut kummankaan taholta 7 vuoteen? En osaa luottaa, epäilen kaikkea. Onko kenellekään toiselle käynyt näin, että vuosien päästä selviää uskottomuus? Miten elämä jatkui?

Käyttäjä Vielä_täällä kirjoittanut 21.11.2022 klo 21:38

Hyvä kirjoittaja,

En ole ollut itse tällaisessa tilanteessa, mitä tähän kuvaat. Minua on tosin petetty parisuhteessa, mutta ei siitä tähän nyt.

Ymmärrän, että olet rikki asiasta. Olisin itsekin. Olen nainen ja voin kuvata fiiliksiäni naisen näkökulmasta. Vaikka pettäminen on ikään kuin "vanha" asia eli tapahtunut vuosia sitten, se satuttaa silti. Tieto tuli sulle uutena ja yllättäen. Itselleni tulisi fiilikset, että meidän seurustelun alkuvaiheet ovat jotenkin .. tai olivat jotenkin valhetta. Ymmärrän, että olet vähän ristiriitaisissa tunnelmissa - että asia on ikään kuin vanha, koska se ei ole akuutti vaan tapahtui vuosia sitten. Pettämistä se yhtäkaikki oli ja rikkoo ehkä jotain sinussa.

Henkilökohtaisesti olen tosi kypsä tähän pettämisen teemaan. Saan jatkuvasti lukea eri palstoilta pettämisestä (erityisesti siitä, että mies pettää naista)... lisäksi minua itseäni on hiljattain petetty. Asia on siis itselleni arka. Olen todella väsynyt ja kyynistynyt asian tiimoilta. Olen kyllästynyt siihen, että miehet vaihtelevat sänkyjä mielitekojensa mukaan. Niin monet perheet ja tapailut on rikottu tällä.

En voi muuta kuin hämmästellä myös tämän miehen käytöstä. Millaista on aloittaa seurustelu tai tapailu uuden henkilön kanssa, mutta seksuaalisesti kuitenkin suhata eksän kanssa yhtäaikaa. Miten ihminen niinkun kykenee siihen? Miten ihminen elää itse itsensä kanssa? Ja miten miehesi pystyi elämään nämä vuodet kertomatta sinulle. Eikö hän itse kokenut rikkovansa mitään vai mielsikö asian niin, että se olisi ok.

Sori, jos mun kommentti jotenkin pahentaa sinun tuntemuksia. Ymmärrän vaan, että hankala asia. Tuosta lienee mahdollista päästä eteenpäin, mutta varmaan se tapahtuu keskustelun tai ajan myötä.

Voimia <3

Käyttäjä Historia pilalla kirjoittanut 02.12.2022 klo 09:23

Hei ja kiitos vastauksesta 🙂

Kommenttisi oli mieltä lämmittävä monellakin tapaa. Sain kaipaamani vertaistukea ja jonkun, joka ymmärsi täysin mun tuntemuksia. Tuntematon henkilö vastauksen takana, mutta niin arvokas vastaus. Meitä on niin monta, keitä on petetty. Tuntemukset lienevät samansuuntaisia tapauksesta riippumatta. Asia on todella turhauttava myös monella tapaa. Olen keskustellut asiasta niin mieheni, ystävieni kuin työterveyshoitajan kanssa. Olen kyllästynyt kuulemaan ystävieni vastauksia joko "eroa" tai "koita jo unohtaa koko juttu" -kommentteihin. Mieheni ei osaa vastata oikein mitään järkevää(!?) ja työterveydessä lähinnä myötätuntoisesti ovat kuunnelleet. Varmaankin se mitä tässä nyt tapahtuu on juuri tuo, mitä lopussa laitoit, että asiasta on mahdollista päästä yli, mutta se vaatii aikaa ja keskustelua. Koska todellakin, olen rikki asiasta. Vaikkakin asia tosiaan ei ole akuutti, mutta minulle se on tapahtunut vain puoli vuotta sitten ja koska minulla myös ex-mieheni kanssa oli pettämiskuvioita, tämä satuttaa moninkertaisesti, koska nykyiselle miehelleni juurikin näistä karvaista kokemuksista olen puhunut monet kerran jo suhteemme alussa ja siitä huolimatta hän päätti tehdä minulle samoin. Tämä sattuu. Olen pahoillani myös sinun puolestasi nimim. Vielä täällä, toivon sinulle kaikkea hyvää ja voimia <3