Pettäjän näkökulma eroon
Hei, olen seurannut keskustelua pettämisestä ja petetyksi tulemisesta pitkin kevättä. Ajattelin nyt kirjoittaa oman ”tarinani” asiasta.
Itse olin vuosikausia onnellisesti naimisissa, ihanan miehen kanssa. Saimme kaksi lasta ja kaikkien mielestä olimme juuri se pari, joka ei koskaan eroa. Noin viisi vuotta sitten aloin pikku hiljaa tajuta, että en rakasta miestäni. Mutta minut on kasvatettu niin, että meidän suvussa ei erota ja viimeiseen asti ollaan yhdessä. Ja koska miehessäni ei sinänsä ollut mitään vikaa, niin jatkettiin yhdessä oloa. Mitään yhteistä ei ollut, emme kulkeneet missään yhdessä, ystävät olivat erit, emme puhuneet mistään muusta kuin raha-asioista ja lasten asioista. Kaikki ongelmat ja sellaiset keskustelun aiheet, joista olisi voinut tulla riitaa lakaistiin maton alle. Ajattelin, että näin on helpompaa ja, että kyllä se tästä vielä iloksi muuttuu, ehkä rakastun häneen uudelleen. Toisaalta odotin, että hän huomaisi, että jotain on pahasti pielessä, mutta ei, niin kauan kuin kukaan ei sano mitään niin kaiken täytyy olla hyvin.
Pikku hiljaa kaikki alkoi tuntua painostavalta, en tuntenut itseäni enää edes kovin viehättäväksi, tuntui, että olin vain osa kalustoa, joka oli kotiin hankittu. Välillä tuntui, että mikään mitä tein ei ollut oikein, kaikesta huomautettiin ja neuvottiin miten asiat oikein pitäisi tehdä. Näin myöhemmin ajateltuna, olen varma, että tuo oli alintajuntaista mieheltäni ja hänkin jossakin sisimmässään tunsi, että asiat eivät ole hyvin. Ainoa asia, mitä kotona rakastin oli lapset, heihin tuhlasinkin sitten rakkauttani senkin edestä.
Aloin viettää enemmän aikaani ystävieni parissa. Aloin käymään ulkona viikonloppuisin. Oli ihanaa olla oma itsensä ja nauttia elämästä. En todellakaan hakenut mitään uutta miestä, halusin vain tuntea ”eläväni”. Eräänä päivänä sitten eteeni tuli mies, joka keikautti sydämeni ylös alaisin. Viestittelimme aluksi ihan kavereina. Vuoden verran meni eikä mitään vakavampaa tapahtunut, taistelimme kumpikin vastaan ja yritimme olla välillä pitämättä yhteyttä. Kuitenkin lopulta kävi niin, että me aloimme tapailla toisiamme ja huomasimme olevamme keskellä suurta sotkua.
No, tietenkin kaikesta on tapana jäädä kiinni enemmin tai myöhemmin. Miehenikin sai tietää suhteesta ja jouduin vihdoin tekemään valintani. Nyt olemme eronneet ja olen tämän uuden mieheni kanssa yhdessä. Ero on sujunut vaihtelevasti, välillä on tapeltu ja välillä tuntuu, että menee paremmin kuin naimisissa ollessa. Tiedän, että mieheni on minulle katkera. Hän sanoo olevansa sitä loppuelämänsä, ja ettei tule ikinä luottamaan yhteenkään naiseen. Tiedän, että asiat olisi voinut hoitaa paremmin ja voisin kääntää kelloa taaksepäin, olisin eronnut jo silloin kun tajusin miten asiat ovat, mutta kun elämä ei mene niin. Eroaminen on pelottavin ratkaisu mitä elämässäni olen joutunut tekemään. Vaikka kuinka tietää sen olleen oikea ratkaisu ei se helpota asiaa yhtään. Ei se ole helppoa meille syyllisille osapuolillekaan, ei koska joutuu loukkaamaan niin monta rakasta ihmistä. Ex-mieheni on sanonut monta kertaa, että olisit hoitanut asiat paremmin. Miten? Miten sanotaan ihmiselle, jonka kanssa on ollut vuosikausia, että en rakasta sinua enää, miten sanotaan, että olen löytänyt uuden rakkauden. Miten se toinen ihminen voi väittää, ettei ole huomannut mitään ja, että olisi yrittänyt korjata tilanteen jos olisi tiennyt, että kaikki ei ole hyvin. Jos toinen ei muuten yritä tehdä avioliiton eteen vuosikausiin mitään, niin miksi siitä pitäisi sanoa, että yritä nyt tai lähden kävelemään. Kyllä vastuu on molempien. Se, että petin ei ollut syy eroon, se oli seurausta kuolleesta avioliitosta.
Olen erittäin onnellinen, että vihdoin tein ratkaisuni ja erosin. Elämä ei ole nyt ”yksinhuoltajana” helppoa, mutta olen onnellinen ja tunnen kuin suuri painolasti olisi pudonnut harteiltani. Minä kamppailin velvollisuuden ja syyllisyyden vuoksi kauan ja päätös ei ollut helppo. Olen saanut vihat niskaan monelta ihmiseltä, mutta pääasia, että lapseni eivät ole minua vihanneet. Luultavasti he olivat tajunneet ilmapiirin jo kauemmin ja olivat helpottuneita. Ja nyt he sanovat minulle, että olen niin iloinen ja hyvällä tuulella, joten se antaa minulle uskoa, että ratkaisu oli oikein.
Toivon vain, että te petetyksi tulleet ymmärtäisitte, että syy ei ole yksin pettäjän. Onnelliseen avioliittoon ei kukaan pääse väliin, kukaan ei väkisin puolisoa vie eikä varasta. Myös onnettomaan avioliittoon tarvitaan kaksi. JAKSAMISIA KAIKILLE NIIN PETETYILLE KUIN PETTÄJILLEKIN.