Petetystä pettäjäksi

Petetystä pettäjäksi

Käyttäjä sukkapuikko aloittanut aikaan 16.02.2012 klo 14:55 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä sukkapuikko kirjoittanut 16.02.2012 klo 14:55

Olen syksyllä saanut tietää puolison suhteesta ja halunnut silloin jatkaa tätä liittoa. Paljon on tapahtunut ja yhä elämme saman katon alla. Tunteet ovat itseltäni kuolleet tämän vuoden puolella ja nyt olen löytänyt uuden ihmisen johon haluan tutustua. Puolison tunteista ei ole tietoa, mutta ei niitä ole ainakaan missään vaiheessa ilmaistu tai näytetty. Ei yhtään aloitetta seksiin tai minkäänlaiseen huomioimiseen (silittäminen, halaus, pusu), vaan arkeen kuuluu tiuskiminen ja keljuilu puolison taholta. Itse en siihen lähde mukaan, joka varmaan harmittaa vielä enemmän. Tiuskimisen tulkitsen hänen pahana olonaa tilanteessa, jossa hän ei haluaisi olla, mutta hän ei kuitenkaan saa aikaiseksi lähteä kun on luvannut liitossa vielä yrittää (härkäpäinen asenne kun tuli sanottua on hänelle tyypillistä).

Ristiriita on suuri kun huomaa olevansa valmis suhteeseen vaikka yhä elää täysin kuolleessa avoiliitossa. Kuinka tämä on mahdollista?

En vielä ole jaksanut repiä itseäni vielä irti omaan asuntoon, joskin olen jo muuten aloittanut uutta omaa elämääni henkisellä tasolla. Puoliso elää myöskin omaa elämäänsä joskin on enemmän kotona kuin ennen suhteen paljastumista. Lapset ovat täysi-ikäisiä, mutta asuvat kotona. On vain ajan kysymys koska he muuttavat ja aloittavat itsenäisen elämänsä. Todennäköisesti ero laitetaan viereille kesän aikana, mutta nyt vielä en ole halunnut asiaa kiirehtiä. Mitäpä asiat kiireellä paranisivat.

Onko muille petetyille käynyt näin? Kuika joku toinen on voinut elää itsensä kanssa tai kuinka on tilanne ratkennut. Oikeasti tämä toinen ihminen saa ilon tunnetta aikaan ja nyt mietin onko minulla lupaa olla iloinen ja onnellinen kun vielä olen liitossa toisen kanssa.

Käyttäjä tunturisopuli kirjoittanut 17.02.2012 klo 00:40

Ei se olekaan mahdollista, uskon että olette miehesi kanssa yhä sekaisin kaikesta tapahtuneesta ja tuo suhde joka sinulla on, on ns. laastarisuhde, jokin toive jostain muusta kuin missä nyt olet.
Yhtä kaikki, teet nyt samaa mitä miehesi teki. Ehkä hän koki ettei avioliitollanne ole tulevaisuutta ja tunsi samoin kuin sinä nyt.
Mutta todennäköisesti nykyisellä suhteellasi ei ole tulevaisuutta, koska ette ole vielä miehesi kanssa oikeasti asuneet erillään ja ehtineet prosessoida kaikkea tapahtunutta. En minä tätä ilkeyttäni sano, vaan kokemuksesta. Ei vain ole hedelmällisin tilanne hypätä suhteesta toiseen ja on ikävää, että niin on nyt käynyt, koska te olette sopineet yrittävänne ja nyt siitä ei mitään tullutkaan. Tietääkö miehesi nyt siis että olet ottamassa eroa, olette puhuneet asian selväksi?
Toivon kaikkea hyvää ja asioille selvyyttä!

Käyttäjä tunturisopuli kirjoittanut 17.02.2012 klo 21:05

Ja voihan se toki olla niin että tunteesi ovat syksystä kuolleet, mutta minä en usko tunteiden katoavan muutamassa kuukaudessa. Ne ovat vain jäähyllä, koska sinua on satutettu niin pahasti.
Mieheni petti minua, sain "syyn" pettää häntä vaikken oikeastaan edes halunnut, luulin siis rakastuneeni toiseen. Voin käsi sydämellä sanoa etten ole rakastanut tätä uutta ihmistä päivääkään, luulin vain niin. Kaikki oli ihanaa kun hän oli niin erilainen kuin kumppanini. Tunteeni kuolivat alle vuodessa, emme seurustelleet kuin vasta eron jälkeen, eli pettämiseni oli henkistä laatua. Sitä pahempaa juurikin.

Ei vuosien yhdessäolo katoa kuukausissa. Kun ihmistä loukataan, hän torjuu tunteet ja viha ja katkeruus auttaa rakentamaan uutta joka ei välttämättä olekaan yhtään mitään. Kuitenkin sinun tilanteesi on eri kuin minun. On täysin mahdollista, että uusi suhteesi olisi se elämäsi rakkaus, mutta henkilökohtaisesti minä en usko moisiin juttuihin ennen kuin kuulen, että suhde todella kantoi vuosia ilman katkeruutta ja mitä jos -fiiliksiä. Minä en tunne yhtäkään tällaista tapausta mutta ei se tarkoita etteikö niitä olisi.
Minusta silmä silmästä ei nyt tässä oikein toimi, nyt kun saat itsellesi selitettyä että sinulla on oikeus onneen koska miehesi petti sinua, teetkin samat, niin ei se nyt ihan niinkään mene.
Toivottavasti et saa samanlaisia vuosia kestäviä syyllisyyskohtauksia kuin minä. Sitä en toivo kenellekään.
Entinen suhde lopullisesti poikki ja vasta sitten uutta kehiin. Ennen olit uhri, nyt olet itsekin sotkeutunut samoihin touhuihin. Ei voi sanoa että sinulla on oikeus, koska minusta kosto ei vaan kanna yhtään mihinkään. Sinä voit nousta sen yläpuolelle ja pistää avioliittosi kertaheitolla poikki, mutta mikset tee sitä? Epäiletkö tekeväsi kuitenkin virheen?
Voimia ja ajattelemisen aihetta,
toivottelee tunturisopuli

Käyttäjä Eveny kirjoittanut 17.02.2012 klo 22:24

Tälläisiä me ihmiset ollaan. Ei ne arjen asiat aina niin selviä ole.

Itse olen myös kokenut, että ehdottomasti hyvä laittaa entinen suhde poikki, ennenkuin lähtee uuteen. Itsellä oli eron aikoihin niin paljon "tavaraa" päässä, ettei voinut kuvitellakaan uutta suhdetta niihin rytäköihin. Mutta me ihmiset ollaan erilaisia tai tilanteetkin ovat erilaisia.

Kyllähän se on ihan hyödyllistä miettiä asioita ja sitä, mitä on tekemässä. Nämä parisuhdeasiat on niin tunnepitoisia usein. Jos ihastuu pitkän kuivan kauden jälkeen johonkin toiseen, on se usein huumaavaa ja sekoittaa pään. Vaikea siinä on tehdä järkipäätöksiä. Saattaahan sekin onnistua, mutta onhan tuota niin monta tarinaa kuultu päinvastaisesta. Luultavasti melko monelle käy niin, että on helpompi koukkia uutta matoa koukkuun, kuin alkaa korjaamaan ja kasaamaan vanhaa. Siinä vanhassa on niin paljon niitä toimimattomia toimintamalleja, että joutuu joskus tekemään melkoisen työn (ja varsinkin itsensä kanssa), että siitä mitään tulisi.

Tosin on se niinkin, että parempi se on tehdä muutoksia elämässään ajallaan, jos asiat ovat sillä mallilla, että suhteella nyt ei vain ole mitään toivoa enää.

Jaksamista tehdä ratkaisuja, olivat ne sitten mitä tahansa! Elämää helpottaa, kun päätyy ratkaisuun ja toteuttaa sen käytännössä.