Petetyn kauhea tuska
Täällä on tarinoita pettämisestä hyvin paljon. Toivottavasti joku silti jaksaisi lukea kirjoitukseni ja auttaa….
Viisi kuukautta sitten mieheni jäi kiinni pettämisestä. Suhteemme (18 v.) oli ollut lievässä kriisissä jo jonkin aikaa. Silti pettäminen yllätti, varsinkin kun mieheni edellinen liitto oli kariutunut monivuotisen sivusuhteen takia ja sisältänyt paljon draamaa ja kauheita asioita (mm. kaksi itsemurhayritystä). En todellakaan voinut uskoa, että hän vielä kerran sortuisi samaan virheeseen. Luulin hänen ottaneen opikseen ja muuttuneen. Olemme uusioperhe, olen äitipuoli mieheni 20-vuotiaalle tyttärelle.
Mieheni kertoi minulle kiinnijäämisen jälkeen, että hänellä oli ollut peräjälkeen kaksi suhdetta (yht. noin kaksi vuotta). Suhteet olivat hänen mukaansa olleet ”kepeitä” seksisuhteita, jossa vastapuolet olivat vain halunneet tapailla miestäni noin kerran-pari kuussa seksin merkeissä. Mistään vakavasta asiasta ei siis ollut mieheni mukaan ollut kyse.
Romahdin totaalisesti ja aloin jo pakkailla tavaroitani aikeissa muuttaa pois. Mieheni vakuutti kuitenkin laittaneensa välittömästi kaikki välit toisaalle poikki. Hänkin romahti, vakuutteli minulle rakkauttaan ja toivovansa, että minä en lähtisi. Lupasin aloittaa hänen kanssaan pariterapian. Aloimme käydä terapeutin pakeilla, teimme kotitehtäviä, keskustelimme asioista, mietimme, miten olimme tällaiseen tilanteeseen joutuneet. Seksielämämme alkoi sujua (hyvinkin kiihkeästi) ja tuntui, että lähennyimme toisiamme. Joulun tienoilla aloin uskoa, että voisin päästä asioiden yli.
Sitten rysähti. Muutama viikko sitten sain nimittäin sähköpostia. Siinä nainen kirjoitti, että hänellä on ollut 2,5 vuotta vakava suhde mieheni kanssa. He olivat tapailleet vielä edellisellä viikollakin, jolloin mieheni tosin oli kuulemma kertonut naiselle, että heidän suhteensa oli nyt ohi ja hän palaisi luokseni. Nainen kertoi, että suhde oli ollut hyvin lämmin ja täynnä rakkautta, he olivat matkustelleet yhdessä, mieheni oli ostanut naiselle koruja ja lahjoja, kertonut naiselle, kuinka hän rakasti tätä enemmän kuin mitään tai ketään muuta ja kuinka hänen rakkautensa minua kohtaan oli jo pitkään ollut kuollut. Yhdessä oli suunniteltu tulevaisuutta, seksi oli ollut upeaa. Mieheni oli luonut myös hyvän suhteen naisen 18-vuotiaaseen tyttäreen. Kirje oli luultavasti tarkoitettu ikään kuin kostoksi miehelleni. Toisaalta nainen kertoi haluavansa samalla lopettaa sen ”veivaamisen”, jota mieheni kuulemma oli jo pitempään harjoittanut heidän suhteessaan: mieheni kuulemma yritti lopettaa suhteen useaan otteeseen, mutta palasi aina ikävissään takaisin, lopetti suhteen taas, palasi, jne…Myös nainen oli joskus yrittänyt lopettaa suhdetta, mutta mieheni oli taivutellut häntä jatkamaan, jne..
Tapasin tuon naisen kerran ja juttelimme asioista. Sain kuulla, että mieheni oli uskoutunut hänelle hyvin henkilökohtaisista asioista – asioista, joista hän ei ollut minullekaan kertonut. Sain kuulla mieheni menneisyydestä vähemmän mairittelevia asioita. Lisäksi nainen kuvaili minulle pikkutarkasti, millaista seksi oli mieheni kanssa ollut (mieheni mukaan kuulemma parasta mitä hän on koskaan kokenut), mitä hellyyttelynimiä hän ja mieheni olivat toisistaan käyttäneet. Hän näytti myös heidän yhteisiä kuviaan, kaiveli esiin seksikkäitä alusvaatteita, joita oli käyttänyt, näytti korut ja lahjat, joita mieheni oli hänelle ostanut. Olin aivan lamaantunut tuon tapaamisen jälkeen, enkä ole osannut edes olla vihainen tuolle naiselle. Vasta nyt vastenmielisyys tuota henkilöä kohtaan alaa herätä. Tuo nainen kokee itse olleensa mieheni ”uhri”, olemme hänen mukaansa molemmat ”uhreja”, joiden kuuluu tukea toisiamme.. Hän oli – mieheni ohjailemana – hankkinut jopa asunnon läheltä asuinpaikkaamme, koska mieheni oli antanut ymmärtää, että heillä on yhteinen tulevaisuus edessä.
Olin juuri päässyt jaloilleni ja alkanut käsitellä mieheni versiota asiasta, kun asioiden oikea laita siis paljastui. Menin aivan pirstaleiksi ja jäin sairaslomalle. Pakkasin tavarani ja menin ystävättäreni luo yöksi. Sieltä käsin etsin itselleni pienen asunnon, jossa asun nyt edelleen. Mieheni on laittanut nyt oikeasti välit poikki tuohon naiseen, mutta en ole enää pystynyt nousemaan jaloilleni tuosta uudesta romahduksesta. En ole kuitenkaan pystynyt täysin pistämään välejä poikki mieheenikään, tapailemme viikonloppuisin ja olen luvannut yrittää vielä, mutta tämä tuntuu niin kauhean vaikealta. Herään joskus öisin omaan huutooni, hikoilen, tuska repii sydäntäni ja olen koko ajan ahdistunut. Vertailen itseni tuohon toiseen naiseen. Käyn vähän väliä hänen Facebook-sivuillaan ja mietin, mikä hänessä oli miestäni niin kovasti miellyttänyt. Uskon, että mieheni on oikeasti rakastanut tuota naista, vaikka hän väittää muuta. Kaikki ne asiat, jotka (tavatessani naisen) kuulin, osoittivat sen, että heidän välillään oli ollut todella kiinteä yhteys.
Pariterapeuttimme ei enää halunnut jatkaa kanssamme (miehenihän ei ollut ollut terapiassa rehellinen), mutta aloitimme nyt uuden pariterapian. (Olen myös aloittanut oman terapian). Minun on kuitenkin todella vaikea luottaa mieheeni millään tasolla, pelkään hänen valehtelevan jälleen terapiassa. Toisaalta haluaisin uskoa häneen. Pahinta on, että arvostus häntä kohtaan on pudonnut minimiin. Ja kun näemme, hän tuntuu vieraalta. Rakastan häntä kuitenkin vielä ja haluaisin yrittää, mutten kykene siihen. Istun iltaisin aivan lamaantuneena täällä asunnossani saamatta mitään aikaiseksi, tuijottelen seiniä, surffailen netissä tai kävelen levottomasti edestakaisin. En voi vieläkään uskoa, että tämä EI ole vain pahaa unta, vaan totta. Mieheni on ollut minulle läheisin ihminen ja ystävä, koska menetin omat vanhempani tapaturmaisesti jokin aika sitten, sisaruksia minulla ei ole lainkaan. Muutimme muutama vuosi sitten uudelle paikkakunnalle, eikä minulla ole täällä juuri ystäviä. Tuntuu, että minulta on kadonnut kaikki tuttu ja turvallinen, olen kuin ajelehtiva lautta myrskyisällä merellä. En koskaan tiedä, mihin lautta seuraavaksi ajautuu, vai iskeytyykö kallioon… En saa ikään kuin tukevaa otetta mistään. Tukipilarit ovat elämässäni kaatuneet, pohja vedetty altani pois. Ihminen, johon luotin ja turvasin, joka oli minulle läheisempi ja rakkaampi kuin kukaan koskaan, meni ja teki jotain noin iljettävää.
Suhteemme oli ennen tuon sivusuhteen alkua seksin suhteen lievässä kriisissä, mutta välillämme oli kuitenkin lämpöä. Otin usein esille pariterapiaan menemisen, koska tuo seksi ei täydellisesti sujunut, mieheni ei ollut silloin terapiasta innostunut ja ratkaisi nyt ongelmamme omalla tavallaan. Ja nyt kaikki on entistä pahemmin. Pahinta on, että mieheni toisti saman kuvion kuin silloin ex-vaimonsa kanssa. Heidän suhteensa kariutui mieheni pitkän (4 v.)sivusuhteen takia.
On jotenkin kauheaa, että läheinen, lämmin luottoihminen on ”poissa”. Ihan kuin jollain tasolla kuollut. Tunnen valtavaa surua asiasta. Mieheni yrittää kovasti ja haluaa jatkaa, mutta en vain pysty… Kaikki tuttavamme, jopa miehen eräs hyvä ystävä, on myös suositellut, että lähtisin suhteesta. Hänen mukaansa mieheni toistaa samoja virheitään, eikä ikinä opi kantamaan vastuuta teoistaan. Edellisellä kerralla (ex-vaimonsa kanssa) hän ikään kuin pääsi pälkähästä, koska vaimon lähdettyä sivusuhde jatkui muutaman vuoden (avoliittona) – ja sitten tämän suhteen päättymisen jälkeen mieheni tapasikin sitten minut.
Minussa elää kuitenkin jollain tasolla toivo, että mieheni muuttuisi. Siitä on osoituksena esim. se, että hän on myös itse alkanut käydä omassa terapiassaan. Hän on myös poissa tolaltaan ja kohtelee minua kuin kukkaa kämmenellä, lukee parisuhdekirjoja, jne… Hän jopa myöntää, että hänessä on jotakin vialla, koska on toistanut saman virheen jo kerran. Hän vakuuttaa, että pystyy nyt vihdoin muuttumaan, on luvannut tehdä mitä vain, jos jäisin, myydä talon, auton, aloittaa monivuotisen terapian, jne..Ehkä voisinkin yrittää aloittaa mieheni kanssa ikään kuin alusta puhtaalta pöydältä, jos vain pääsisin näiden loukkausten yli.
Nyt tuskakuitenkin kalvaa sydäntäni ja lamaannuttaa minut täysin. Vaikka minulla on tunne, että mieheni on minulle ”vieras”, olemme kuitenkin hyvin läheisiä edelleen – tai ehkä jopa enemmän kuin ennen – puhumme ja keskustelemme enemmän. Saan olla myös vihainen ja huutaa raivoani ulos, tai itkeä mieheni kainalossa. Hän ikään kuin tukee minua tässä kaikessa ahdistuksessa ja tuskassa, mikä on hyvin ristiriitaista, sillä onhan hän myös tuskan aiheuttaja. Jos yövyn hänen luonaan ja herään hiestä märkänä painajaiseen, hän kietoo kätensä ympärilleni ja lohduttaa. Jos huudan ja raivoan, hän pitää minua sylissään. Hän vakuuttelee minulle, että olen hänelle hänen suuri rakkautensa ja tuo toinen nainen oli kamala ”erehdys”. Ihmettelen vain, että hänelle sattui aiemmin samanlainen ”erehdys”.
Tavatessani naisen, sain kuvauksen mieheni ja hänen välisestään suhteesta aivan kuin se olisi esitetty minulle videonauhana. Ehkä senkin takia olen aivan pirstaleina. Toisaalta tiedän, että TIEDÄN nyt kaiken. 🤨