Tiedän varsin hyvin miltä sinusta tuntuu, sillä olen itse kokenut saman.
Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä 14 vuotta, josta naimisissa 12. Kun olimme olleet naimisissa reilu 9 vuotta, mieheni rakastui toiseen naiseen ja tätä suhdetta oli kestänyt puolen vuoden ajan ennenkuin sain selville mitä selkäni takana puuhataan.
Järkytys oli suuri, sillä en ikinä olisi voinut miehestäni sellaista uskoa. Olimme puhuneet pettämisestä ja siitä, mitä pitäis liitossamme tapahtua, että sellaiseen tilanteeseen tulisi tarvetta ja miten siihen suhtaudumme. Itse ajattelin niin, että en varmasti koskaan tulisi sitä hyväksymään enkä anteeksi antamaan.
Siinävaiheessa kun liittoomme hiipi ainainen väsymys, ei parisuhdetta jaksanut eikä edes ymmärtänyt hoitaa. Pienet lapset, työ, kodin hoitaminen ja se, etten tuntenut kotia kodikseni, sillä asuimme miehen isän kanssa samassa talossa , mieheni lapsuuden kodissa. Mies koki, ettei saa kotoa arvostusta ja rakkautta/hellyyttä ja toiselta naiselta sitä sai sitten yllinkyllin, niinkuin varmaan pettämisessä tarkoitus onkin.
Elimme hetken aikaa erillään, mutta lasten vuoksi olimme kuitenkin paljon toistemme kanssa tekemisissä ja miehen tahdosta palasimme sitten kuitenkin yhteen.
Helppoa se ei ole ollut, sillä luottamuksen rakentaminen vie aikaa ja ainakin minä, olen naisena kokenut todella kovin loukkaavia asioita pettämisen kautta ja tuntuu vieläkin, vaikka aikaa tuosta on jo kolmisen vuotta, että olen ollut ja tulen olemaan se "ikuinen kakkonen". Mies ei ole ketään muuta koskaan rakastanut niin paljon eikä tuntenut sellaisia tunteita minua kohtaan, mitä tätä toista naista kohtaan tunsi. Tuo on ehkä se loukkaavin asia, joka on mulle edelleen erittäin kipeä juttu.
Olen ajatellut, että olen pystytnyt antamaan miehelle anteeksi ja yhdessä menemme kohti parempaa suhdetta. Mutta nyt kun liittoamme jälleen varjostaa ongelma, mies haluaa omaa elämää eikä ole kanssani onnellinen, olenkin joutunut puimaan ja miettimään samoja asioita uudestaan.
Olen pystynyt antamaan miehelle anteeksi pettämisen, ymmärrän, miksi hän sen teki, mutta edelleenkään en hyväksy sitä. Ne ovat mielestäni kaksi eri asiaa. Mutta, sisälläni on niin syvät haavat ja tunnen olevani yhä niin rikki naisena, että sitä loukkausta jonka olen joutunut kokemaan pettämisen kautta, en ehkä sittenkään pysty antamaan anteeksi ja se taitaa nyt uuden ongelman edessä nousta niin suureksi asiaksi, että näen eron ainoana vaihtoehtona.
Mieheni sanoi kesällä, juuri ennenkuin meidän piti aloittaa yhteisen kodin rakentaminen ja luulin kaiken olevan hyvin, ettei hän haluakaan rakentaa taloa. Hän ei jaksa, on väsynyt kaikkeen ja ettei meidän suhdekaan ole sellainen kuin hän haluasi. Yhteenkuuluvuuden tunne puuttuu ja ei hän voi kieltää sitäkään, etteikö toista naista olisi kova ikävä, vaikka ei tekemisissä ole hänen kanssaan ollutkaan enää reiluun vuoteen, ilmeisesti.
Kuten sanoit, kolikolla on aina kaksi puolta ja parisuhteessa kaksi ihmistä. Vikoja ja virheitä löytyy varmasti kummastakin, mutta jos molemmat ovat valmiita tunnustamaan omat virheensä ja on valmis myös muuttamaan itseään ja käyttäytymistään, ei toivoa ole menetetty. Koskaan ei aika mene hukkaan jos suhdetta yrittää parantaa tai vaikka vain katsoisi mitä niistä aineksista, joita suhteessa on, saisi kasattua. Joskus yritys voi onnistua ja joskus se vain päättyy, mutta siitä ainakin voi olla tyytyväinen, ettei ole heti luovuttanut vaan on kaikkensa yrittänyt, tulos on sitten mikä on.
En tiedä pystyinkö sinulle mitään kirjoituksellani antamaan, mutta toivon sinulle voimia jaksaa katsoa eteenpäin ja rohkeutta tehdä ratkaisut sitten kun niiden aika on, vaikka ne tekevät monesti todella kipeää. Kaunista syksyä ja voimia sinulle!