Petetty 29 vuoden parisuhteessa - erota vai jatkaa?
Tarinani lienee tavallinen. Takana 29 vuoden parisuhde. Kaksi lasta, 10 ja 13. Reilu vuosi sitten avomieheni aloitti salasuhteen entisen työkaverinsa kanssa ja tämä heidän tarinansa muuttui rajuksi seksisuhteeksi vuosi sitten. Tänä keväänä, toukokuun alussa, naisen mies soitti ja kertoi suhteesta. Mieheni tunnusti, kun puhelimeeni oli naamioitu tuo nainen lehtimyyjäksi. Meni noin viikko, kun mieheni kertoi 30 yhdynnästä. Luku muuttui pian sadaksi. Mieheni kertoi minulle kaiken. Yksityiskohtia myöten. Voisin olla tuon hoidon gynekologi, niin tarkkaan asiat on kuvailtu. Klipsit munanjohtimissa, sektioarpi, välilihan leikkausarvet, karvoituksen väri ja laatu, aktien paikat ja mitä ollaan tehty. Olen kuulut tuntikaupalla tarinaa heistä. Tiedän kaiken mahdollisen millin tarkkuudella.
Mieheni on edelleen kiintynyt hoitoonsa. Menossa on nyt kesätauko, sillä olen lomalla ja olemme yhdessä perheenä ja kahdesti ollaan käyty perheterapiassa. Olen hänelle henkisesti välillä kakkonen, välillä mies itkee ja sanoo rakastavansa minua. Hän sanoi minun olevan vartalotyypiltäni kauniimpi kuin hoito.
Välillä hoito oli jo ottamassa avioeroa omasta yli 30 vuotta kestäneestä avioliitostaan, mutta ei saanut aikaiseksi. Mieheni soitti koko perheen kuulleen ”Laiva lähtee nyt etelään”-puhelun, jossa vihjaili hoidolleen avioliittoa. Puhelun kuuli koko perhe, myös lapset. Olin sen puhelun jälkeen todella järkyttynyt, kävin jo tutkimassa ladosta köydet ja sopivat paikat hirttäytymiseen. Myös hoidon aviopuoliso suunnitteli yhdessä välissä itsemurhaa.
Nyt sanoin miehelleni kaksi vaihtoehtoa: avioliitto tai ero. Yllättäen hän valitsi avioliiton minun kanssani. Perheterapiassa hän mietti, kuinka voisi pitää hoitonsa ystävänä, koska on tavattoman kiintynyt tähän. Perheterapeutti sanoi, ettei ystävyys ole mahdollinen seksin jälkeen. Mies ei kadu. Hän on tehnyt oikein. Olen myrkyttänyt suhteemme huutamisella, nalkuttamisella ja kylmyydellä sekä kovuudella. Olen ollut viikot poissa töissä toisella paikkakunnalla. Pettäminen oli helppoa. Olen tavattoman kiintynyt mieheeni enkä pysty harkitsemaan eroa, vaikka kaikki tuttavat ja sukulaiset poikaani myöten sitä ehdottavat. Olen rikki. Olen masentunut. Olen ahdistunut. Olen valvonut ja nukkunut unilääkkeen avulla viisi tuntia yössä siitä asti, kun tieto tuli. Olen ollut silloin tällöin yhteyksissä puhelimitse hoidon aviomieheen. Hän itki puhelimessa yhdessä vaiheessa, mutta viimeksi oli toiveikas liittonsa jatkumisen suhteen.
Onko menossa kesätauko ja kaikki jatkuu elokuussa kuten ennenkin eli jalkavaimo kehiin? Mieheni kertoi, että laittoi naiselle viestin, että tämä taisi olla tässä. Nainen pyysi miestäni soittamaan ja viestittelemään.
Olenko umpihullu, jos menen naimisiin avopuolisoni kanssa, vaikka tiedän, että hänellä on tunteita toiseen naiseen eikä suhde ole poikki – vielä. Haluaisin antaa perheellemme mahdollisuuden ja tehdä sen rajuimmalla mahdollisella tavalla – solmimalla avioliiton ja yrittämällä vielä. Avosuhteessa yrittämisestä ei tule mitään.
Seksielämä avopuolisoni kanssa on laadukkaampaa kuin ikinä. Olemme löytäneet paljon uutta ja paljon hyvää. En ole ikinä aiemmin ollut näin vapautunut ja näin halukas.
Lapset ovat järkyttyneitä. Tyttö syyttää itseään. Poika toivoo eroa. Olen läheisempi lasten kanssa kuin koskaan. Tyttö haluaa satasella, että jatkamme perheenä.
Haluan unohtaa. Haluan yrittää. Kaikesta huolimatta rakastan avomiestäni enemmän kuin mitään muuta. Jokainen hänen kanssaan vietetty kahdenkeskinen aika on pois hänen rakastajattareltaan. Minä olen itse asiassa nyt rakastajatar, joskus tuntuu siltä.
Itsekään en ole voinut olla vailla ihastuksia pitkässä parisuhteessa. Tänä keväänä suhteen tultua ilmi rakastuin tulisesti pitkäaikaiseen tuttavaani, mutta vihelsin pelin poikki tekstiviestillä (ollaan ystäviä) ennen sen kehittymistä fyysiseksi.