Voimia! Itse rämmin samassa suossa noin puoli vuotta sitten, jolloin sain selville mieheni ihastumisesta ja lyhyestä salasuhteesta naimisssa olevan naisen kanssa. Olemme olleet yhdessä 20 vuotta, joista 15 vuotta naimisissa. Meillä on lapsia. Suhde oli jo ohi, kun sain kaivettua totuuden miehestä.Olin aavistellut jo pitkään, että jotain on meneillään, vaikka meillä meni hyvin. Kuuluisa naisen vaisto kuitenkin kertoi, että taustalla tapahtuu jotain.
Tiesin kyllä heti, että tulemme yrittämään kaikkemme, että liitto ei kariudu tähän. Liian paljon on kuitenkin hyvää menetettävänä miehen seikkailun takia. Tämän ajatuksen olen yrittänyt muistaa heikkoina hetkinäni. Keväällä oli vielä päiviä, joina olin valmis luovuttamaan ja eroamaan, koska tuntui, että en tule ikinä enää olemaan onnellinen ja pääsemään yli tapahtumista. Mies on kantanut hienosti vastuunsa ja sanonut tekevänsä kaikkensa, että suhteemme pelastuu.
Sillä, että puoliso myöntää virheensä, katuu sydänjuuriaan myöten, jaksaa kuunnella ja käsitellä asiaa niin paljon kuin haluat, on iso merkitys selviytymisessä. Mies oli erittäin katuvainen ja varasi heti ajan parisuhdeneuvontaan. Olemme saaneet tukea muutamalta saman läpi käyneeltä ystävältä, mutta muuten olemme pitäneet tämän kriisin omana tietonamme. Emme halunneet, että muiden ajatukset ja mielipiteet sotkevat vielä enemmän tilannettamme.
Erittäin kliseistä, mutta aika auttaa. Nyt alkaa olemaan jo hyviä päiviä viikossa enemmän kuin huonoja. Tunteet kyllä vaihtelevat laidasta laitaan. Jos on muutama päivä hyvää, saattaa tulla yksi erittäin huono. Nyt olen oppinut vaan käsittelemään niitä vähän paremmin. Olen myös kuunnellut äänikirjoja, joista olen saanut apuja tunteiden käsittelyyn.
Itselläni luottamuksen puute ei ole ehkä ollut suurin kompastuskivi. Tietynlainen naiivius kyllä karisi tämän sotkun myötä, kun eihän näin pitänyt sattua minulle. Mutta tavallaan luotan, että mies oppi kantapään kautta ja ei tule ikinä satuttamaan tällä tavoin, kun näki minkä helvetin aiheutti ja mitä menetettävää hänellä on. Toisaalta voiko keneenkään muuhuun luottaa täysin 100 %:sti muuta kuin itseensä? Kärsin ehkä enemmän arvostuksen puutteesta miestä kohtaan. Ennen arvostin hänet todella korkealle; kehuin kaikille kuinka hyvä mies minulla on. Siihen on vielä matkaa, että se puhe tulisi täysin sydämestä. Mieskin sen tietää, ja on sanonut, että tekee kaikkensa, että voin olla hänestä yhtä ylpeä kuin ennen.
Olemme keskustelleet erittäin paljon myös asioista, joita ei varmaan muuten olisi tullut käytyä läpi. Olemme puhuneet, että mikäli fyysistä vetovoimaa muuta kuin omaa puolisoa kohtaan tulee, pitää siitä heti kertoa. Katsotaan sitten, mitä sen kanssa tehdään. Ihastuminen pitkissä parisuhteissa on normaalia, mutta miten pitkälle niiden kanssa etenee, on toinen juttu. Itsekin tunsin joskus vetoa toiseen mieheen. Kerroin asiasta reilusti ja mies antoi tilaa. Tunteet kuivuivat kasaan hyvin nopeasti. Kannattaa siis tarkkaan miettiä sitä, mikä tapahtumiin johti ja kuinka ne vältetään jatkossa. Mielestäni olimme tapahtumien aikaan onnellisia, suunnittelimme uutta ja lomailimme perheen kanssa. Tapahtumat liittyivät ehkä enemmän miehen omiin ominaisuuksiin. Hän oli ollut erittäin otettu saamastaan huomiosta ja ajatellut, että kerranhan tässä eletään.
Älä tee mitään pikaisia ratkaisuja, vaikka tulee hetkiä, jolloin olisi helppo vaan luovuttaa ja lähteä. Anna ajan kulua ja ajatusten selkiytyä.