Perheterapiasta uudelleen karille
Olemme olleet naimisissa 16 vuotta. Kotona asuu kaksi alaikäistä lasta (joista toinen meille sijoitettu) ja yksi täysikäinen. Lisäksi aikuiset lapset miehen aiemmasta liitosta ja lapsenlapsia. Elämämme ei koskaan ole ollut aivan seesteistä, mutta hyviä hetkiä enemmän kuin huonoja.
Runsas vuosi sitten huomasin mieheni käytöksen muuttuneen – vetäytymistä, kännykän piilottelua. Sain pikkuhiljaa selville, että oli tutustunut naisiin chatissa ja treffipalstalle laittamansa profiilin avulla. Juttuseuraa kuulemma hakenut, ei seksiä. Oli ollut tapaamisia useiden naisten kanssa. Osan kertoi itse, osan naiset kertoivat, kun kysyin. Mies varasi itse ajan perheterapiaan. Luulin varsin pian, että ollaan kuivilla, mutta hajosin, kun sain tietää, että yhteen tapaamistaan naisista pitää edelleen yhteyttä, nimi puhelimessa peitenimellä. Tämä suhde oli vain jutustelua, mutta kuitenkin. Perheterapiasta huolimatta en saanut luottamusta palautettua ja se oli miehelleni raskasta. Jatkoin yksilöterapiassa, luin mielenhallintaoppaita ja siitä huolimatta joku vain kaihersi. Tästä huolimatta olimme kovin läheisiä ja suhteemme oli monelta osin paljon aikaisempaa parempi.
Juuri, kun olin pääsemässä epäilyksistä voitolle, sain tietää, että mieheni oli kesken työpäivän ollut tapaamassa vierasta naista hänen kotonaan. Luin heidän sähköpostikirjeenvaihdon. Seksi oli puheissa mukana, vaikka nainen valittelikin jälkikäteen lähettämässään viestissä, että halusta huolimatta, ei ollut valmis seksiin, kun tietää, että suhdetta kumminkaan ei voi rakentaa. Mieheni mukaan seksipuhe oli vain ”läpänheittoa” ja naisen fantasioita. Hän oli ollut siellä vain juttelemassa. Mieheni suuttuu ja menee suunniltaan, jos vähänkin viittaan pettämiseen. Vakuuttaa, että ei ole koskaan minua fyysisesti pettänyt.
Mieheni lupasi lähteä jälleen perheneuvontaan. Itse ole voimaton ja epätoivoinen. Haluaisin saada totuuden selville, jotta pystyisin tekemään oikeat ratkaisut. Mieheni on kuitenkin jäänyt niin monesti kiinni valehtelusta, että sanat ovat menettäneet merkityksensä.
Mikä neuvoksi tässä ahdingossa?