Perhe, onko se tätä..?
Kirjoittelen siis perheen nuorena aikuisena. Aina opiskelukapungistani palatessani tänne muun perheen (=äiti, isä ja nuorempi sisko) luokse, tunnelma muuttuu ihan täysin. Asun opiskelukaupungissani opiskelijaystäväni kanssa ja meillä ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa. Kotityöt hoituu kaikessa sovussa ja siisteydessä.
Tässä sain pari päivää sitten kuulla jos jonkinlaisia syytöksi palatessani tänne. Olen ylimielinen, muita ala-arvostava, paha suustani ja ties mitä muuta. Vaihto-oppilasvuoteni oli kuulemma ollut aivan totaalisen huono idea. Sen jälkeen minusta oli ilmeisesti kuoriutunut tällainen vähät muista välittävä. En oikein tiedä, miten tähän tulisi suhtautua. Se on aina äitini, jolta saan näitä kuulla. Isäni pahana tapana oli aikoinaan komennella rajusti ja lapsena muistan tehneeni aina kaikki väärin. Hän on kuitenkin parantanut tapansa.
Omat ystäväni eivät ole ikinä suuttuneet käytöksestäni ja ovat sanoneet, että olen yksi niistä harvoista, joilla ei vuosi ulkomailla noussut hattuun. Miesystävälleni puhuessani tästä itseeni kohdistuneesta kritiikistä, hän oli aivan ihmeissään. Sanoi, etten todellakaan ole tällainen, päinvastoin. Aina hänetkin huomioon ottava ja kannustava. Olen myös Punaisen Ristin ystävänä ja viihdymme loistavasti ystäväni kanssa.
Jos äitini menettää malttinsa, hän todellakin huutaa ja antaa kuulua. Esimerkkinä mainittakoon tämä jouluaaton aamu. Heräsin, kun hän huusi isälleni. Isäni yritti puhua järkeä, muttei se mennyt perille, niinkuin ei koskaan. Äitini ei vaan kuuntele. Jos joku yrittää puolustautua, kertoa omaa näkökulmaansa, ei hän sitä kuule. Vika on aina kuitenkin siinä toisessa osapuolessa. Itse purskahdin itkuun jo pari päivää sitten, koska en vaan enää jaksanut. Opiskelujeni takiakin olen jo niin poikki, etten jaksaisi enää yhtäkään kiivasta sananvaihtoa kuulla. Miesystäväni kanssa käymme asiat puhuen läpi ja aina olemme päätyneet molempia miellyttävään kompromissiin.
Vanhempani ovat aikoinaan opiskelleet toisella asteella, kun itse olen nyt korkeakoulussa. Olen matkustellut paljon ulkomailla ja kerrottakoon, että miesystäväni asuu Suomen rajojen ulkopuolella. Tällaista elämää vanhempani eivät ole eläneet, muttei se tarkoita, etten heitä arvostaisi.
Olen kyllä hieman pyörällä päästäni. Äitini mukaan minun täytyisi mennä puhumaan ammattihenkilön kanssa, jotta menneet perheongelmat katoaisivat mielestäni. Omasta mielestäni ne vakavat asiat olen käynyt nyt läpi monellakin eri tavalla ja jo pystynyt kääntämään positiiviseksi voimavaraksikin. Täälläkin niistä kirjoitin tukihenkilölle ja hän totesi minun olevan henkisesti vahva, selviytyjä, jolla vielä kaikesta huolimatta on tavoitteita elämässä. Elämässäni todellakin haluan saavuttaa ne asiat, jotka todellakin ovat saavutettavissa omalla kohdallani. Unelmia ja haaveita kannan mukanani päivittäin, koska muuten ei esimerkiksi jaksaisi tätä monen tuhannen kilometrin välimatkaa.
Olisiko teillä jonkinlaista näkökulmaa, kuullostanko pahansuovalta vai miten tässä tulisi toimia?