Perhe kriisissä

Perhe kriisissä

Käyttäjä cristo aloittanut aikaan 24.01.2013 klo 09:22 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä cristo kirjoittanut 24.01.2013 klo 09:22

Olemme 48/46 avopari, minä se 48 mies, asuneet ja olleet yhdessä 10 vuotta, ei yhteisiä lapsia. Avovaimolla 3 lasta ensimmäisestä liitosta. Lapsista nuorin, 14 v. Tyttö asuu luonamme keskimäärin joka toinen viikonloppu sekä loma-aikoina. Joulukuussa kävi ilmi että tyttö on viime kesänä esiintynyt jollain seksisivustolla netissä 18-vuotiaana ja tavannut sitä kautta 35-vuotiaan miehen, joka oli jostain syystä uskonut tytön olevan 18. Pari oli tavannut toisiaan salaa useiden kuukausien ajan ja suhde on ollut intiimi, siis sisältänyt seksiä. Viimein tyttö oli kertonut miehelle totuuden iästään. Mies oli käymässä paikkakunnalla tapaamassa tyttöä ja tuli välittömästi tytön kanssa kotiimme selvittämään asiaa. Mies kertoi tytön avautuneen hänelle koettelemuksistaan. Kertomus sisälsi vuosia jatkuneen koulukiusaamisen, viime keväisen sammumisen juhlissa, jolloin kolme nuorta miestä oli käyttänyt tyttöä hyväkseen (=raiskannut). Kesällä tyttö oli lähettänyt netissä 40-vuotiaalle miehelle jonkinlaisia alaston/seksikuvia itsestään. Mies oli alkanut kiristää tyttöä seksisuhteeseen uhaten muuten julkistaa kuvat. Tyttö oli suostunut seksiin miehen kanssa, en tiedä kuinka useasti. Lisäksi on tullut ilmi muitakin tytön tapauksia joista minulle ei kuitenkaan ole enää kerrottu. Tapahtuneista on tehty rikosilmoituksia ja ilmeisesti lisää on vielä tulossa. Lisäksi tyttö käy terapiassa, sosiaalitoimi on asiassa mukana, koulukiusaaminen on otettu vakavaan käsittelyyn koulun kanssa jnejne.

Siinä taustoja. Muutoin asiat tuntuvat olevan hoidossa niin kuin ne nyt tilanteet huomioon ottaen voivat olla, lukuunottamatta seuraavaa: Yksi minua vaivaavista asioista on se, että joulukuusta asti avovaimoni ja tyttö ovat olleet tiiviisti yhteydessä tytön 35v ”ex-poikaystävään”. Jo ennen joulua avovaimoni ja tyttö kävivät miehen kanssa hänen kotipaikkakunnallaan kirkkokonsertissa. En voi ymmärtää millä tavalla tällainen toiminta auttaa tyttöä, peruste minun suuntaani oli ”että tytöllä olisi jotain tekemistä”. Väittäisin että oman perheen kesken tapahtuvilla aktiviteeteilla olisi paremmin tervehdyttävä vaikutus tytön mieleen, eikä entisen seksikumppanin seurassa oleminen. Meidän uusioperheemme kanssa hän pääsisi edes jollain tavalla lähemmäksi normaalia perhe-elämää.

Viime viikonlopun tyttö oli miehellä kylässä, yksin! Kuulin asiasta sattumalta jälkeenpäin. Mies on väittänyt tytön vanhemmille, että mistään seksisuhteesta ei ole enää tytön iän selvittyä ollut kyse. Oli miten oli, mutta minun mielestäni yhteydenpitoa miehen kanssa ei pitäisi olla ollenkaan, tai korkeintaan jotain pientä välttämätöntä. Voin olla vanhanaikainen, mutta mielestäni herralle pitäisi sanoa kiitos ja näkemiin nyt kun hän on välittänyt tytön kertomukset tämän vanhemmille. Olen asiasta ilmaissut selkeästi mielipiteeni sekä painokkaammin, että rauhallisemmin, sillä seurauksella, että viime aikoina yhteyttä mieheen on yritetty pitää minulta salassa. Esimerkiksi kaksi viikkoa sitten avovaimoni lähti tytön kanssa kahdestaan ostoskeskukseen; he olivat kuitenkin sopineet tapaamisen ”ex-poikaystävän” kanssa ja viettivät siellä sitten päivän kolmistaan. Selitys ostosretkelle on edelleen talvitakin ostaminen.

Tulossa on tytön 15-vuotis syntymäpäivä. Kuulin sattumalta avovaimoni puhelinkeskustelun tytön ”ex-poikaystävän” kanssa, siihen kuului suunnitelmia että miehen on tarkoitus lähteä tytön (ja ehkä myös avovaimoni!?) kanssa juhlimaan syntymäpäivää ja samalla on ilmeisesti tarkoitus tavata miehen vanhempia! Minulle ei tuollainen toiminta aukene, pakko tunnustaa. Olkoonkin, että mies on tytölle tärkeä (ja päinvastoin), mutta mielestäni tytön tulevaa kehitystä ja palautumista lähemmäs normaalia nuorta edistäisi parhaiten se, että mies poistuisi kuvioista.

Mitä minun pitäisi tehdä?

Käyttäjä Toivonsäde kirjoittanut 04.04.2013 klo 19:13

Olisiko syytä ottaa suoraan puheeksi avovaimon kanssa asia?

Olen samaa mieltä että tytön oma terapia sekä läheisten tuki sekä terve ikäisensä seura olisivat parasta tytölle!

Mahtavaa, että isäpuoli huolehtii tuollatavoin nuoresta!🙂👍